tepelstreeltje Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 (aangepast) Ik (lees mijn betere helft) kijk al sinds mensenheugenis met seca2 kaarten (ja, die zwarte) . Helaas, hogere machten hebben daar besloten om niet alleen de prijs onbetaalbaar te maken, maar om tevens enige zenders van ons te stelen. Wel deed men mij een niet onaardig aanbod waar ik dan maar lafhartig op ben ingegaan.. Natuurlijk gebeurde er weer van alles wat ik niet kon volgen. Een der oorzaken was gmail die alles van CD in de spam flikkerde (hoe verzinnen ze het), maar uiteindelijk mocht ik toch vrij snel een doos met diverse harde waren ontvangen. Vandaag dus begonnen met de 64......60 cm schotel in elkaar te zetten. Waarom ik mijn ouwe trouwe 80 cm schotel moet wegsodemieteren begrijp ik niet, maar men zegt voor de duo lnb. En daar liep ik dus vast. Geen handleiding bij de skottel assemblage, maar een hele mooie handleiding op de CD-site. Wel een handleiding bij de duo lnb. Toen werd het even zwart voor mijn ogen. Handleiding schotel: schuif de lnb-klem over de 23.5 positie. Handleiding duo lnb: schuif de lnb-klem over de 19.2 positie. Iemand onder u nog andere ideeën, of zal ik meteen maar op trio-lnb overstappen. Kortgezegd: Kan ik mijn 80 cm schotel nog gebruiken met een duo-lnb die 60 cm wil. (zelfs mijn vrouw is niet zo lastig). Moet de duo lnb links, rechts of het maakt geen hoil uit gekoppeld worden. Vr.gr. Stephan. Opgegroeid met nullen en enen, ja en nee, links en rechts, een van de twee...... 21 februari 2014 aangepast door ceesv Schuttingtaal verwijderd
paulvr Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Beste Stephan, Schotels van verschillende maten hebben ook verschillende brandpunten. Da's op zich logisch nietwaar, ook in de goeie ouwe tijd als je twee vergrootglazen van verschillende maten nam hadden ze verschillende brandpunten. Verder: naarmate een schotel groter is wordt de openingshoek van die schotel kleiner. Dus bij een 80 cm schotel zou je sowieso zorgvuldiger te werk moeten gaan dan bij een 60 cm schotel, je zult al gauwer een situatie krijgen dat de LNB verkeerd kijkt. Als je schotel dat toelaat zou je ook kunnen proberen om de duo LNB bij de 80 cm schotel eens een stukje dichter bij de schotel te monteren. . Als de schotel goed staat dus exact midden tussen 19,2 en 23,5 graden Oost in zou er een punt moeten komen waarop dan beide satellieten goed ontvangbaar zijn, Maar ik lees tussen de regels door dat je eigenlijk best wat hulp zou kunnen gebruiken. Als dat zo is, waarom vermeld je je woonplaats niet? Met een beetje geluk meldt zich een sat4all lid in of dichtbij je woonplaats die je misschien uit de brand helpt. Maar een tip van ouwetje tot ouwetje: niet zo zuur wezen, vroeger moesten we al blij zijn toen er ineens Nederland 2 in de lucht kwam, ik herinner me zelfs hoed Duitsland 2 voor het eerst te zien was in het Oosten van NL. We leven in gouden tijden beste man, geniet ervan! 1 speciale interesse: C-Band
Sprietje Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Als die 80cm-schotel een Triax 78 is van 70cm breed en 78cm hoog, dan kun je die ook gebruiken. Je moet de kop van de 23,5 in de klem zetten en hem 11 graden scheef zetten zoals met de bijgeleverde mal is aangegeven. Gewoon in het midden van de axiale speling zetten die je hebt op de nek van de lnb.Dan de schotel uitrichten op de Astra 23,5.
Emekli Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Te oud?, ik ben 92 jaar en zat gisteren nog op het dak . 1 Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Ronsworld Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Dak terras zeker.. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
tepelstreeltje Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Geplaatst: 24 februari 2014 Bedankt voor de uitleg en de goede raad. Alhoewel de 80 cm schotel na 20 jaar nog in perfecte staat verkeerde was het niet mogelijk om de duo-lnb te installeren zonder allerlei kunstgrepen. Derhalve maar de 60 cm schotel geplaatst. en werkend gekregen ondanks het feit dat de lage kostprijs pijnlijk duidelijk werd aangetoond. Eigen schuld dus. Had ik maar niet op een koopje moeten lopen. De lnb op de 23.5 positie geklemd, (bedankt sprietje) maar zit niet erg klemvast vind ik.. Maar ja, het werkt voorlopig. Probleem opgelost.
Sprietje Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Als hij niet erg vast zit, dan is de kans groot dat de verloopring met de twee helften tegen elkaar zit. Je moet dan een beetje wegvijlen op de plaats waar de twee helften elkaar raken, zie bijlage.Ook moet het deel waar de twee helften bijna tegen elkaar zitten bij een Triax recht omlaag gemonteerd zitten.
tepelstreeltje Geplaatst: 25 februari 2014 Auteur Geplaatst: 25 februari 2014 Bedankt sprietje. Zelf dacht ik om wat tape om de lnb-hals te draaien. Jouw advies lijkt mij veel beter.
Sprietje Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Tape is ook niet alles. Als het warm wordt gaat de lijm glijden.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen