Ga naar inhoud


Yamal 402 kan veel meer dan je denkt!


paulvr

Aanbevolen berichten

Tot mijn niet geringe verbazing blijkt de Southern beam van Yamal 402 (54,9 graden Oost) die formeel alleen het deel van Afrika dat ver onder de Sahara ligt bestrijkt hier knalhard ontvangbaar te zijn. Ik neem aan dat men de Europa beam tevens aan heeft gezet.

 

Op 11.045 V (SR 40.000) vind je, als je ontvanger zo'n hoge SR rate kan weergeven tenminste o.a. de zender met de buitenissige naam Ekurhuleni TV maar ook het Zuidafrikaanse equivalent van wat bij ons de piratenzenders zoals Caroline of Radio London in de sixties en seventies waren: LM radio. De naam is ontleend aan de naam van de hoofdstad van Mozambique, Lorenco-Marquez. De zender was in de tijd van het apartheid regime de popzender voor blanke en zwarte jongeren in Zuid Afrika, uiteraard toen nog via middengolf en herhaaldelijk het doelwit van Zuid Afrikaanse stoorzenders. Het is nog steeds een leuke zender om naar te luisteren, normaliter zo'n beetje de enige zender die het afstemmen op 68,5 Oost de moeite waard maakt, daar op de frekwentie 12.682 H (SR 26.657), ook met een sterke ontvangst in ons land.

 

Nog even iets: ook de Rusland beam van Yamal die formeel niet eens in de Baltische staten ontvangbaar is kun je in Nederland ontvangen met zenders op transponder 15, d.w.z. 12.265 V, SR 30.000. De enige transponder die we volgens de footprints en in werkelijkheid natuurlijk ook kunnen ontvangen zendt op de northern beam uit op 12.522 V, SR 27500 met o.a. een 3D zender, het Disney kanaal, Pjat Nitsa! en een vaak ontzettend leuke muziekzender genaamd 9 Wolna.

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Paul, foutje, de 11045 V 40000 is alleen de Southern beam en niet te ontvangen in Nederland.

Wat jij bedoelt is 10976 H 27500, die is alleen op de European beam, en inderdaad met 11 dB op 100 cm behoorlijk sterk.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul, foutje, de 11045 V 40000 is alleen de Southern beam en niet te ontvangen in Nederland.

Wat jij bedoelt is 10976 H 27500, die is alleen op de European beam, en inderdaad met 11 dB op 100 cm behoorlijk sterk.

 

Hoi,

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk! Dom, ik heb me door de zendernaam laten beïnvloeden en de frekwenties van de Lyngsat lijst overgenomen. Daar is een reden voor:mijn met blindscan gevonden frekwenties wijken iets af van de echte (vaak maar niet altijd met 2 MHz) waardoor ik er beter aan dacht te doen die van Lyngsat over te nemen, Maar waar ik niet op verdacht was is dat Lyngsat die 10.976 H niet eens kende. Ik raadpleegde hun lijst in plaats van mijn ontvanger,

 

Hartelijk dank voor de correctie!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo'n beetje alle denkbare grote Russische stations zijn sinds vandaag FTA te ontvangen op Yamal 402, ik denk minstens met 100 cm:

 

12602 V 28977 5/6 QPSK:

1kanal, RTR Planeta, NTV, Rossia 24, TNT, Zvezda, Karusel, TNV, Peterburg 5 Kanal, Ren TV

 

12639 V 25722 5/6 QPSK:

Muzika, Domashniy, TV-3, Pyatnitsa, Nauka 20, Moya Planeta, Rus Roman, Rus Bestseller, Dom Kino, History

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naar aanleiding van de posting van paulvr deze satelliet nog eens gescanned en had met name een goede tot zeer goede ontvangst van de transponder waar radio Mozambique op zit. Maar de stations de je nu noemt kwam ik of beter gezegd mijn ontvanger niet tegen.

Zijn deze zenders nieuw op deze satelliet of tijdelijk FTA...?

Helaas ben ik nu in Dubai en kom voorlopig niet meer naar mijn lokatie in Duitsland waar de draaibare 1,20 mtr schotel staat om te proberen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt zowel de Russian als de Northern beam zullen niet makkelijk gaan in Dubai.

De European beam (die je dus wel ontvangt) is juist heel sterk over Dubai.

http://www.gazprom-spacesystems.ru/en/infrastructure/space/yamal_402/coverage_zones/

 

In Duitsland met je 1,2 m zal het net als hier ze allemaal wel lukken.

 

Alles is er nog en FTA, er zijn van Yamal 402 nu 4 Russische TV transponders te ontvangen.

En desnoods met de TBS 6925 kaart nog twee meer (T2-MI, oftewel DVB-T2 toevoer).

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...