Ga naar inhoud


Waarom lukt een tv aanbieder er niet in perfecte boxen te maken?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

(ik spreek voor belgie).

In al die jaren,dat ik digitale tv ontvangst doe,via diverse wegen heb ik toch altijd hetzelfde ondervonden.

Op één na,zijn alle belgische tv aanbieders in mijn huis geweest.Ik spreek zowel via satelliet,kabel als iptv.

Wat ik opmerkte,was dat geen enkele tv aanbieder er ooit in geslaagd is perfecte firmware te maken voor hun ontvangers/decoders/recorders.Altijd liep er wel eens iets mis.Mislukte opname's,het toestel dat volledig vastliep,enorm traag zappen,trage reactie in menu's.Diverse foutmeldingen,toestellen die plots in de fabrieksinstellingen staat.Van alles heb ik meegemaakt.

van de 7 die ik gebruikt heb,waren de ontvangers van mobistar (dvb-s) en canal+ (dvb-c) nog het beste,maar kon beter.

Nu is eigenlijk mijn vraag,hoe dat eigenlijk komt,dat geen enkele tv aanbieder er in slaagt perfecte boxen te maken?Zijn hun firmware eisen van zo'n aard,dat de makers ervan er niet in slagen deze goed te maken?Ook heb ik gehoord,dat de providers teveel besparen op de hardware van hun toestellen waardoor de firmware te zwaar is (komt) voor die toestellen?

of heeft iemand een andere,betere verklaring.

De hardware is waarschijnlijk niet altijd slecht,want een nokia mediamaster met de software van canal+ c+2.3 als ik meen,was een ramp,traag zappen,trage reactie e.d.Toen die gepatch was naar de software van de nokia 9500 (niet canal plus) was dit al stukken beter,maar een echt goedwerkende nokia was die met dr overflow.Ook andere niet provider gebonden toestellen die ik kocht zoals humax 5400,dreambox,vu en een paar andere minder bekende merken,deden het altijd beter dan provider ontvangers.

De vraag,heeft er iemand een verklaring ervoor?

En hoe is de situatie in het buitenland?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om te beginnen maakt een TV-aanbieder helemaal niets zelf.

Een fabrikant begint een product te ontwikkelen en na verloop van tijd wordt de commerciële afdeling aan het werk gezet.

De commerciële afdeling probeert het product te verkopen en begint te onderhandelen met klanten (zoals CanalDigitaal) waar prijs, specificaties en tijd wordt afgesproken.

Terug in de fabriek komt men er achter dat de specificaties niet overeen komen met het ontwikkelde product en dat moet dan aangepast worden.

Het product zou eigenlijk van voor af aan ontwikkeld moeten worden, maar daar is geen tijd meer voor, en dus begint men zo goed mogelijk met het lapwerk.

Als de afgesproken tijd is aangebroken wordt het product in de markt gezet, ondanks alle fouten, om maar de boeteclausule in het contract te ontlopen.

Er wordt belooft dat er snel een update zal volgen om alle resterende problemen op te lossen om alle kritiek te smoren.

 

Na verloop van tijd komt men er achter dat de normale kinderziektes van het product niet op te lossen valt door alle specificatie wijzigingen.

De gekozen productonderdelen verhinderen de hoognodige wijzigingen en hier valt niets meer aan te doen omdat het product al in de markt staat.

Er volgen een paar kleine software-updates om de pijn te verzachten en de belofte aan de klant dat het volgende te ontwikkelen product helemaal foutloos zal zijn.

Ondertussen zijn de ontwikkelaars alweer volop bezig met het volgende product en dit keer zal alles goed komen.

Tot dat de commerciële afdeling weer gaat onderhandelen met de klanten en het hele verhaal opnieuw begint.

aangepast door satcat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfectie, bestaat dat, volgens mij is het maar een relatief begrip. Een produkt voldoet helemaal niet, gedeeltelijk, of geheel aan de gestelde verwachtingen, mogen jullie de verwachtingen invullen, en deze topic kan nog jaren voort. En ohja satcat, laat je er niet in lukken.    :sick:

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een zinvolle discussie alleen worden de problemen met de boxen er niet door opgelost. Ik ken de frustrate die je kunt hebben met slechte firmware. Het probleem is dat je er zelf niets aan kunt doen. In het beste geval een andere kopen. Als je een box van je provider hebt kun je alleen maar overstappen. Ik ken iemand die van de Horizon ellende is teruggegaan naar een eenvoudiger product van UPC (dat wel gewoon doet wat het moet doen).

 

Nu was ik ooit in Hasselt bij een bedrijf dat settop boxen test voor diverse providers. Daar is mij uitgelegd dat je twee marktmodellen hebt met ieder voor- en nadelen. Het verticale model waarbij de provider de hele keten bepaalt t/m de box. Dit heeft duidelijk het voordeel dat de werking van de apparatuur min of meer zeker is voor de provider. In het horizontale model zoekt de TV kijker zelf zijn hardware uit naar smaak. Hier is de provider niet aansprakelijk voor de geboden functionaliteit maar wordt het moeilijker om eenduidige werking te garanderen (Hier heeft Ziggo een modus in gevonden door hardware te certificeren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...