Ga naar inhoud


vraagje over thunderbird mail client ivm IMAP to POP


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen,

Ik gebruik Thunderbird mail client al jaren...

(wil dus voorzichtig zijn met al mijn mail en dan iets gaan veranderen)

versie 24.3.0 voor linux

 

Nu heb ik echter wel twee vragen:

 

1) ik wil alles van IMAP mail (die op de server van de provider staat / blijft staan) als volledige backup op de PC of NAS overhalen met de bedoeling om, indien ik straks besluit over te stappen naar een andere provider, mijn mail fysiek te behouden. na afmelding bij de provider kom ik immers niet meer aan de IMAP mailserver

 

2) in de Thunderbird help functie is een uitleg te vinden " van IMAP naar POP " door middel van een tweede account aan te maken die voor POP3 ingesteld is met de aanmeldgegevens... > hiermee krijg je dan ook fysiek de mail op de PC omdat je het immers letterlijk download.

 

1 is dus een backup

2 is een alternatief

 

welke werkt het best , vanuit jullie ervaring gezien?

 

ciao ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarom heb je gekozen om alles op de server van de provider te laten staan?

 

Ook met POP kan je de mail bij de provider laten staan.

 

Zelf haal ik gewoon alle mail over en plaats de belangrijke mail in mappen. Met KLS Mail backup maak ik geregeld een backup.

Geen problemen met overstappen want de mail staat immers lokaal in verschillende mappen. Zo zit er in mijn Thunderbird al email sinds 2002 van TIP, Tiscali, HetNet en Ziggo.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste providers hebben maar een beperkte  opslag.  Ik geloof Ziggo maar 50 MB ofzo (laat het 100 zijn) dus in die gevallen moet je wel POP gebruiken anders kun je  na een week geen mail meer ontvangen omdat de mailbox vol zit.

 

Tegenwoordig raad ik eigenlijk iedereen aan om een provider onafhankelijke mail te gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld GMail zijn maar er zijn genoeg alternatieven. Het maakt je administratie een stuk simpeler en je hoeft je mail nooit meer aan te passen als je over stapt.

 

Nog beter/leuker is je eigen domein naam al is het enkel maar voor je email. Meestal onbeperkt adressen aanmaken en geen opslagproblemen..  Dit kan al voor 20-30 Euro per jaar.     Toch leuk  ikke@tonskidutch.nl ??  :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Psychosammie,

de keuze was destijds duidelijk IMAP is nieuwer en kun je overal ter wereld met webmail bereiken, dus ook oudere mails

advies van m'n broertje sysop toen

 

winwiz,

ik zou eigenlijk niet willen overstappen / wijzigen, maar soms moet je. Onder water.

 

Ik heb nog een en ander geëxperimenteerd >backup  1 ) is op een mail of 18 na (in de submappen) gelukt

ik heb daarmee een 99,9% volledige locale kopie op de NAS

 

sommige headers van die 18 stuk mail berichten worden wel weergegeven maar de bericht inhoud niet

+ - 18 mails van de xxx duizend (nu goed die print ik nog even)

 

Enkele versies geleden ( van thunderbird) ging met die acties toch wel vaker wat mis.

Ctrl ingedrukt houden = kopieren en niet verschuiven voor die het ook wilt nadoen.

 

Dus ik ben zover dik tevreden na wat extra lezen en kleine testjes doen en nam ik een voorsprong op jullie antwoorden.

 

Betreffende de provider onafhankelijke mail clients ben ik het ten dele eens met je winwiz, maar gehackt wordt tegenwoordig al wat de klok slaat.

 

ciao ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat niets meer hackproof is dus kies ook voor een beetje gemak.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

winwiz,

dat is ook weer één waarheid als één Koe :D

 

het gemak dient de mens.

je mails backuppen is natuurlijk wel belangrijk als je ook al van overheidsinstanties geen papieren post mee krijgt.

2 jaar archief-plicht heb je en dat vermeld ik hier dan maar even ter zijde ...

 

overstappen naar een andere provider kan heel veel goedkoper zijn

maar neemt men vooraf geen maatregels inzake websites en mail correspondentie kun je dat ook zomaar alles kwijtraken

misschien dat enkele lezers daarmee beter voorbereid zijn.

ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...