Ga naar inhoud


Probleem met interne routering in laptop


Jürgen

Aanbevolen berichten

Vandaag liep ik voor het tweede keer tegen een probleem aan waar ik geen oplossing voor kan bedenken.

Hierbij een poging om uit te leggen wat het probleem is.

 

Situatie 1.

 

Ik gebruik een Ubiquiti NanoStation 2, een Outdoor Router / Bridge die ik maar voor het gemak Wifi antenne noem.

Via deze Wifi antenne ontvang ik het Internet signaal van de lokale Internet Hotspot.

Deze antenne heeft het IP-nummer 192.168.1.20.

 

De Wifi antenne is via een UTP kabel (PoE) aangesloten via de Internet poort op de Linksys router.

Deze router heeft het IP-nummer 192.168.2.1.

 

Met mijn ASUS laptop met Windows 8.1 maak ik draadloos contact met de Linksys router en kan ik probleemloos op Internet.

Op dat moment kan ik via een webbrowser vanuit mijn laptop zowel inloggen op de Linksys router, dus met 192.168.2.1 als op de Wifi antenne, dus met 192.168.1.20.

Hierbij nog de toevoeging dat ik nooit iets aan de router of laptop heb geconfigureerd die het mogelijk maakt om op beide apparaten tegelijkertijd te kunnen inloggen.

 

Situatie 2.

 

Vandaag heb ik zowel de Wifi antenne als de router op een andere laptop geïnstalleerd en wel op een HP laptop met Windows 7.

Uiteraard allemaal net zo aangesloten zoals dat ook op mijn ASUS laptop gebeurde en ik kon daarmee ook gelijk op het Internet.

 

Alleen kon ik nu alleen nog maar op de router inloggen, dus op 192.168.2.1 maar kon niet meer tegelijkertijd op de Wifi antenne inloggen 192.168.1.20.

Dit heb ik ook al eerder bij een andere laptop geconstateerd welk ik overigens vreemd vind want er is niets aan de instellingen van de Wifi antenne als router gewijzigd.

 

Heeft iemand een idee waar de oorzaak nu zit dat het met de ene laptop wel en de andere niet lukt?

 

Heeft dit misschien te maken met een al dan niet beschikbare interne routeringstabel?

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Best jurgen,

in het verleden heb ik een paar configuratie's gedaan,met 2 routers.Met de pc,kon ik altijd maar de laatste router benaderen,die was aangesloten aan de pc.Wilde ik de eerste router configureren,dan moest ik altijd even de 2de router uitschakelen om aan de eerste te kunnen.

Zou het kunnen zijn,dat je in situatie1 :

en bedraad bent aangesloten aan router 2

en draadloos bent aangesloten aan je wifi antenne.

Ik ken windows 8.1 niet zo goed,en niet alle laptops,en weet derhalve dan ook niet,of dit mogelijk is.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best jurgen,

in het verleden heb ik een paar configuratie's gedaan,met 2 routers.Met de pc,kon ik altijd maar de laatste router benaderen,die was aangesloten aan de pc.Wilde ik de eerste router configureren,dan moest ik altijd even de 2de router uitschakelen om aan de eerste te kunnen.

Zou het kunnen zijn,dat je in situatie1 :

en bedraad bent aangesloten aan router 2   absoluut niet

en draadloos bent aangesloten aan je wifi antenne.

Ik ken windows 8.1 niet zo goed,en niet alle laptops,en weet derhalve dan ook niet,of dit mogelijk is.

 

Dit probleem of dit gedrag heeft in feite niets met Windows 7 of 8 te maken omdat ik voordien toen ik nog Windows 7 gebruikte ook tegelijkertijd op zowel de router als op de NanoStation 2 kon inloggen.

 

Volgens mij heeft dat iets met NAT te maken maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Zeker weet ik dat het kan want zoals ik in situatie 1 heb beschreven is de standaard situatie zoals ik die hier elke dag gebruik.

 

Hier ook nog even een Tracert vanuit mijn laptop 192.168.2.138 naar 192.168.1.20 opgestart.

 

C:\Users\Vera>tracert 192.168.1.20
 
Tracing route to 192.168.1.20 over a maximum of 30 hops
 
  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  router.asus.com [192.168.2.1]
  2     1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.20
 
Trace complete.
aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat voor een ip adres krijgen de laptops in situatie 1 en situatie 2

 

en waarom moet je de wifi antenne en linksys installeren?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1

 

Beiden in de range 192.168.2.x, dus afkomstig van de ASUS router

 

Vraag 2

 

Dit om op meer dan één laptop / Smartphone Internet te kunnen gebruiken.

Als ik de Wifi antenne rechtstreeks via UTP op de laptop aansluit dan krijg ik een IP-nummer in de range 192.168.1.x en kan ik natuurlijk maar op één laptop Internet gebruiken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh  nee, de wifi antenne kan ook een router zijn...  Als je de router functionaliteit van de linksys uit (dhcp uit) zet en de wifi met een lan poort van de linksys verbindt gaat de linksys ook adressen uitdelen in de 192.168.1.x range.... (eigenlijk deelt de wifiantenne ze uit via de linksys)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, de Wifi antenne is nu ook als router geconfigureerd.

 

Maar in feite is de voorgestelde configuratie niet wenselijk omdat ik daarmee wel op de Wifi antenne kan inloggen om van Hotspot te kunnen veranderen maar ik wil ook op de router kunnen inloggen en dat kan ik dan niet.

 

Ik wil eigenlijk alleen maar weten waarom het zoals in mijn huidige situatie wel goed gaat en met dezelfde componenten het soms bij een andere laptop niet lukt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je linksys goed staat ingesteld hoef je niet meer in te loggen maar dat kan uiteraard wel.  Die kun je handmatig bijvoorbeeld 192.168.1.100 geven (makkelijk te onthouden) MITS je dhcp uit staat op dat ding.. Tevens kun je altijd dan op de wifi antenne inloggen met 192.168.1.20. Zet dan de startrange op bijvoorbeeld 192.168.1.110 en endrange op 192.168.1.150 ofzo

 

De laptops krijgen dan ook een 192.168.1.x adres. Dit werkt altijd goed en je kunt vanaf elk device inloggen in je wifi antenne en linksys

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben benieuwd hoe het bevalt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon het niet laten om dit vanavond nog te testen.

Zoals geadviseerd de van de Wifi antenne afkomstige UTP kabel in één van de 4 LAN poorten van de Linksys router geplaatst.

De DHCP Server op de ASUS router uitgeschakeld en een poging gedaan om het IP-nummer van de router te wijzigen welk even niet wilde lukken dus maar even laten zitten, staat nu nog op 192.168.2.1.

Ik kreeg een melding zoiets van LAN en WAN IP-adres zijn niet hetzelfde.

Hierna alles opgestart en mijn laptop heeft nu een IP-nummer uit de reeks 192.168.1.x gekregen, ik kan op de Wifi antenne inloggen en het Internet functioneert ook.

 

Helaas kom ik nu niet meer op de router omdat die natuurlijk niet meer in de range 192.168.1.x zit.

 

Ga morgen mijn laptop even op een vaste IP-nummer uit de reeks 192.168.2.x zetten en daarna de router via UTP rechtstreeks op de laptop aansluiten zodat ik nog eens een poging kan ondernemen om het IP-nummer van de router op de huidige situatie kan aanpassen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervolg zal wel even duren want ik denk dat mijn ASUS RT-N66U gesneuveld is.

Voordat ik wijzigingen aan de router ging uitvoeren wilde ik eerst nog een backup maken.

Daarvoor keek ik nog even of er een nieuwe versie SW beschikbaar was want dan kon die gelijk met de backup meegenomen worden.

 

Dat was inderdaad het geval en ik heb de nieuwe SW via het menu van de router gedownload en succesvol geïnstalleerd.

Daarna werd gevraagd om de router handmatig te booten.

Omdat ik op dat moment geen optie zag om handmatig te booten heb ik de router via de Uit-knop uit- en weer ingeschakeld.

 

Helaas is het nu einde verhaal want alleen het Power LED'je knippert nog met een interval van 3 sec, dus 3 sec uit en 3 sec aan.

Waarschijnlijk had ik de router niet elektrisch uit mogen schakelen maar naar mijn mening moest dat kunnen want de SW was succesvol geïnstalleerd.

Dit verhaal ligt nu bij ASUS, dus afwachten maar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi kl**te  om het op zijn Frans te zeggen. :(

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets in die strekking riep ik toen ook maar de goden zijn me waarschijnlijk goed gezind.

 

Dank zei de uitstekende en vooral snelle service van ASUS is de router weer up-and-running. :D

Nadat ik een bericht naar Asus had gestuurd kreeg ik binnen 2 uur een reactie met daarin een link voor een Rescue Utility en naar een handleiding daarvoor.

Na uitvoer van deze Rescue tool was de router weer volledig beschikbaar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi man.... Goeie service van Asus inderdaad :)   Heb ik met mijn laptop ooit ook ondervonden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...