Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja dat kan maar met een draaibare schotel moet je je wel bedenken dat je dan vooral in de uithoeken oost en west minder satellieten kunt ontvangen omdat die dan waarschijnlijk door de tussenmuren/wanden met de buren worden geblokkeerd.
Maar als je dat geen probleem vindt, moet je rekening houden met je balkonhek en plafond van de bovenburen, zie de bijlage.
De meest bekende satellieten ontvang je ongeveer onder een hoek van 30 graden. Dat wil dus zeggen dat maat A twee maal zo groot moet zijn als maat B om er voor te zorgen dat de balustrade niet voor de schotel staat.

post-60869-0-02906800-1393588778_thumb.png

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

zal die te laag geplaatst zijn op balkon t.o.v. de balustrade?

zou zo maar kunnen!

de beam moet het hele Schotel oppervlak bestrijken

+- 29 ~ 30 graden tov bovenkant balustrade

ook alweer opgelost door sprietje die sneller reageerde ;)

aangepast door Tonskidutch

Eleanor

Blancmange

Oke, ik laat hem eerst maar even staan zoals hij nu staat en ga hem waterpas maken, daarna kan ik altijd nog kijken wat het met mijn signaal doet als ik hem lager plaats. Voor jullie beeld, hij staat nu zo (zie bijlage) 

Moet natuurlijk nog wel netjes de kabeltjes etc wegwerken, maar dat snappen jullie vast wel ;)

post-71133-0-26038500-1393590958_thumb.jpg

aangepast door DrPepper
Geplaatst:

Kleine update: Vanmiddag waterpas geregeld, voet bleek rondom al helemaal waterpas te staan. Toch maar een satfinder gehaald, thuis aangesloten deed helemaal niets, geen lampje, geen geluidje niets. Ik snapte er geen **** meer van. Satfinder in een tas gedaan, paar foto's gemaakt van de situatie, lnb ook mee in de tas + de kabel en naar een satelliet dealer gegaan en daar het probleem voorgelegd. Volgens de dealer moeten de flats en bomen geen probleem leveren, satfinder heeft hij getest en die deed het daar wel prima, ook de lnb getest en ook daar was niets mis mee. Op advies van de dealer thuis maar weer gaan klooien en hem proberen af te stellen op 4.8 (sirius). 

De satfinder werkt ondertussen thuis en heb de motor terug gezet in de 0 stand, motor staat op de juiste hoek en schotel staat op 30 graden, dus aan het zoeken geweest naar sirius, eerst op het magnetische zuiden uitgericht en langzaam naar links en rechts gedraaid, de satfinder slaat iets uit als ik naar rechts (west) draai naar links gebeurt er niets. Tot op heden dus helaas nog geen sirius kunnen vinden. De satfinder doet wel iets dus dat geeft hoop. Morgen maar weer wat ronddraaien. 

De schotel op 30 graden elevatie? Dat kan toch nooit.

Ik weet niet waar je ongeveer woont?

Emmen, op welke elevatie zou die volgens jou moeten staan? Zo stond die overigens ook bij mijn vorige woning 10 km verderop.

Ik hou dit topic ook aan voor het uitrichten ondertussen, daarin staat de elevatie op 28 graden. http://www.sat4all.com/forums/topic/114222-draaibaar-afstellen-schotel-stap-voor-stap/

aangepast door DrPepper
Geplaatst:

Emmen ligt op latitude 52,7858 en longitude 6,8976. Dat is dus nagenoeg op 7 graden oost. Dan kun je beter de Eutelsat 7A nemen die op 6,99 oost hangt en niet de Astra 4A die op 4,81 graad oost hangt of de SES 5 die op 5,0 oost hangt.
De elevatie voor de Eutelsat 7A is 29,7 graden.

Voor Emmen moet de rotor-elevatie instelling op 52,8 graden staan (is latitude).
De schotel-elevatie moet dan op 22,5 graden staan om de Eutelsat 7A te vinden. Voor optimale ontvangst dus alleen nog maar de schotel-elevatie bijstellen, niet de motor-elevatie.

Beste DrPepper

Ik sta verbaast dat je schreef:
"motor staat op de juiste hoek en schotel staat op 30 graden"

De motor moet ingesteld worden die afhankelijk is van de breedtegraad (latitude) waar deze staat. In Nederland is dat ongeveer 52 graden.
Als je dat gedaan hebt, zie je dat de pijp waar de schotel op gemonteerd wordt scheef staat. Dit is nodig om er voor te zorgen dat tijdens het draaien van de schotel de Clarkebelt gevolgd wordt, de geostationaire baan waar alle communicatie-satellieten hangen.
Als je via Dishpointer kijkt, dan zie je dat de elevatie van de schotel op ongeveer 30 graden ingesteld moet worden om de satelliet pal in het zuiden te kunnen ontvangen. Hierbij wordt er van uitgegaan dat de pijp waar de schotel op staat zuiver verticaal staat.
Nu ga jij de schotel op de pijp van de rotor plaatsen die in de nulstand achterover staat. Dan kan het toch nooit zo zijn dat die schotel nog steeds op een elevatie van 30 graden ingesteld moet blijven. Dat kijkt hij veel te ver omhoog.
Je zult de elevatie van de schotel zo in moeten stellen, dat hij ongeveer 30 graden omhoog kijkt terwijl hij op die achteroverstaande motorpijp staat. Daar is een formule voor en als je dat uitrekent, kom je voor jou situatie op 22,5 graden uit.

Hoe kan je draaibare schotel ooit goed gewerkt hebben zoals jij hem had afgesteld? Kon je misschien alleen maar de satellieten ontvangen die vlak in de buurt van bijv. de Astra 19,2 staan?

post-60869-0-56211100-1393662403_thumb.jpg

aangepast door Sprietje

Hier nog even een afbeelding hoe bij jou de rotor ingesteld moet worden.

De rode streep die ik op 52,8 gezet heb moet tegenover het rood gemaakte driehoekje staan.

post-60869-0-36577600-1393665490_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Helemaal top, schotel op 22,5 graden gezet, satfinder er tussen en die sloeg uit, wist niet welke satelliet maat was geen eutelsat 7, tv er bij gezet op het balkon verder draaien en hoppa signaal. Alles even gefinetuned en de boel aangesloten. Even gezapt naar een zender op 23.5 en daar ook signaal, echter signaal zit volgens de signaal zoeker tussen de 45 en 50%, dit moet ik dus nog even wat verbeteren maar heb ik nu helaas geen tijd meer voor. Vanavond weer verder, ik kan in ieder geval tv kijken :) Super blij en ontzettend bedankt voor jullie hulp! 

Kleine update: Vanmiddag waterpas geregeld, voet bleek rondom al helemaal waterpas te staan. Toch maar een satfinder gehaald, thuis aangesloten deed helemaal niets, geen lampje, geen geluidje niets. Ik snapte er geen **** meer van. Satfinder in een tas gedaan, paar foto's gemaakt van de situatie, lnb ook mee in de tas + de kabel en naar een satelliet dealer gegaan en daar het probleem voorgelegd. Volgens de dealer moeten de flats en bomen geen probleem leveren, satfinder heeft hij getest en die deed het daar wel prima, ook de lnb getest en ook daar was niets mis mee. Op advies van de dealer thuis maar weer gaan klooien en hem proberen af te stellen op 4.8 (sirius). 

De satfinder werkt ondertussen thuis en heb de motor terug gezet in de 0 stand, motor staat op de juiste hoek en schotel staat op 30 graden, dus aan het zoeken geweest naar sirius, eerst op het magnetische zuiden uitgericht en langzaam naar links en rechts gedraaid, de satfinder slaat iets uit als ik naar rechts (west) draai naar links gebeurt er niets. Tot op heden dus helaas nog geen sirius kunnen vinden. De satfinder doet wel iets dus dat geeft hoop. Morgen maar weer wat ronddraaien. 

Da's mooi , maar staat de paal óók waterpas ? 

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Emmen ligt op latitude 52,7858 en longitude 6,8976. Dat is dus nagenoeg op 7 graden oost. Dan kun je beter de Eutelsat 7A nemen die op 6,99 oost hangt en niet de Astra 4A die op 4,81 graad oost hangt of de SES 5 die op 5,0 oost hangt.

De elevatie voor de Eutelsat 7A is 29,7 graden.

Da's mooi , maar staat de paal óók waterpas ? 

Ik denk dat de opmerking van Sprietje hierboven aangaande het nulpunt van de schotel voor de locatie Emmen van even groot belang is om de rotor zo zuiver mogelijk in de Clarke Belt te laten lopen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Beste DrPepper

Ik denk toch dat het hoppa allemaal even te snel is gegaan om het nulpunt van je schotel in te stellen. Je weet dus niet eens hoppa, of je de Eutelsat 7 als nulpunt hebt gehad? Tsja, dan moet je niet klagen dat je maar 45-50% hebt.

Hier heb je de zenders van de Eutelsat 7 oost: http://www.lyngsat.com/Eutelsat-7A.html

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik weet wel zeker dat ik eutelsat 7 als 0 punt heb gehad, ik kon bijvoorbeeld bbc persian ontvangen via de vooraf ingestelde settings lijst op de eutelsat. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen