Ga naar inhoud


Kijkhoek lnb


trust

Aanbevolen berichten

Trust ik zie met 2 minuten verschil, dat je mijn bericht nog niet gelezen zal hebben!

De arm kan nu dus ook een beetje in hoogte scharnieren. Een beetje, want bij 85 i.p.v. 88 cm zijsteunlengte, begint de brede ondersteun al te knellen.

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoeveel dichterbij de schotel komt komt de lnb met die 85 cm steunlengte ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n 4 cm denk ik.

Maar ik voel (te) veel weestand bij het aanspannen, de ondersteun wil eigenlijk niet.

Ander gezegd, dit is de verkeerde weg,  :eek:

 

Nu had ik gisteren al provisorisch de LNB hoger gemonteerd, en had sterk het idee zo'n 0,2 dB S/N gewonnen te hebben.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kortom grote verschillen tussen diverse merken / types maar welke theoriieën zitten er achter ?

 

De vraag die @Sprietje opwerpt is of er eigenlijk geen theorie achter zit, maar dat het gaat om onnauwkeurigheid van de schotelbouwers.

 

Die vraag houdt mij eigenlijk ook wel bezig. Hoe nauwkeurig zijn de schotels gebouwd voor 26 graden offset, hoe nauwkeurig staat de LNB in het brandpunt, en hoe nauwkeurig is de LNB gericht?

(En wat kunnen wij gebruikers doen, om dit te meten en eventueel te verbeteren?)

 

 

Heb je al eens getest bij een schotel waar je laser niet de schotelrand volgt, om de LNB dan zó te richten dat je laser wél de schotelrand zou volgen?

Het zou mij verbazen, als dat dan géén verbetering zou geven (als de openingshoek van de LNB ongeveer overeenkomt met de f/D van de schotel).

Immers als een schotel voor 26 graden offset gebouwd is en de LNB staat keurig in het brandpunt, dan zou het zo moeten zijn (denk ik) dat de weerkaatsing van de satellietsignalen op alle plekken van de schotel correct bij de LNB aankomt. En dan zou dus gelden: hoe beter je de kijkhoek van de LNB op de rand van de schotel afstelt, hoe beter de ontvangst.

 

Maar dit zijn slechts mijn overpeinzingen, en ik ben geen deskundige.

Ik zou denken dat het eerste probleem eigenlijk zou zijn, of de schotel wel nauwkeurig op 26 graden offset gebouwd is. Ik begrijp uit dit forum dat dit niet altijd volgt uit de hoogte/breedte-verhouding, omdat die bij sommige schotels niet de normale verhoudingen volgt.

 

Groet, A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

Heb je al eens getest bij een schotel waar je laser niet de schotelrand volgt, om de LNB dan zó te richten dat je laser wél de schotelrand zou volgen?

Het zou mij verbazen, als dat dan géén verbetering zou geven (als de openingshoek van de LNB ongeveer overeenkomt met de f/D van de schotel).

 

Hier een posting van mij van 23 jan 

 

Door de lnb arm van die TDS64 iets hoger te laten staan , was het mogelijk om de laser kring vrijwel de hele schotelrand te laten volgen .

In de veronderstelling dat deze stand meer signaal zou opleveren , een ontvang test gedaan .

Rekening houdend met het feit dat hoger stellen van de arm de lnb dichter bij de schotel kwam en de elevatie gecorrigeerd moest worden , bleek er amper verschil in signaalsterkte of kwaliteit te constateren . 

 

Hierbij moet ik vermelden dat die test een beetje gehaast en op Astra 19.2 op een relatief sterke TP is gedaan met professorische middelen .

Later bleek dat ik onderschat had hoeveel de lnb door het omhoog kantelen van de feedarm dichter bij de schotel kwam , later bleek dit 45 mm te zijn .

Zo ver heb ik de lnb bij die test niet naar achter  kunnen halen .

Deze test ga ik herhalen met de instelbare lnb standaard op een zwakkere satelliet .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, berekeningen zeggen natuurlijk ook niet alles. Ik denk wel dat de formules kloppen, maar alles hangt natuurlijk af van de juistheid van de gegevens. f/D, bijvoorbeeld, wordt opgegeven als 0.6, maar misschien is dat wel afgerond. Net zoals de offsethoek bij de Triax 115 hierboven - de berekende waardes zijn binnen de afronding aan elkaar gelijk, maar als je de afgeronde waarde gebruikt in de formules krijg je toch andere resultaten. En metingen hebben natuurlijk ook hun meetfouten. Dus alle berekeningen zijn een indicatie met daar omheen een onzekerheidsmarge.

 

Weer een mooi machientje! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 met professorische middelen .

 

 

:)

volgens mij ga je met je instelbare LNBstandaard nu pas professorisch aan het werk!

Voorheen was het slechts provisorisch, denk ik? ;)

 

PS Over uittesten gesproken: Ik heb inmiddels al eens ACHT gewone 4/1 switches achter elkaar gehangen, om te kijken hoever je met een monoblock achter een diseqc switch kan gaan (De trust-oplossing!).

Hoewel van het satellietsignaal dan weinig meer overbleef, schakelde ook de achtste diseqc switch perfect! (Al duurde het schakelen dan in totaal ongeveer 3 a 4 seconden).

Eerst altijd kort signaal op poort A, maar dan schakelde hij probleemloos naar de juiste ingang.

Dit verbaasde mij wel: Ik testte het met mijn XSAT410, die je niet in kan stellen op diseqc-repeats. Zou hij acht keer repeaten, uit zichzelf?

Eerder denk ik dat de XSAT toch stiekem bidirectionele diseqc heeft, en op iedere nieuwe "startvraag" van een diseqcswitch reageerde met opnieuw het gewenste stuursignaal.

Maar dit geheel terzijde; terug ontopic..... :cool:

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik het getypt had vond ik het er ook al een beetje vreemd uit zien ( professorisch).

Voor de volgende test laat ik mijn baard staan , kam m'n haar niet meer en trek een witte jas aan  :P 

Wist je trouwens dat je ook door de "loop-trough" aansluiting ook een switch kunt schakelen ?

Ik heb er een 4/1 switch aan hangen wiens poorten 3 plc ingangen schakelen , die plc stuurt de lnb wisselaar aan , C-lin / KU / C-circ.

Voor de gein ook nog geprobeerd er een motor mee te sturen , maar dat ging niet .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wist je trouwens dat je ook door de "loop-trough" aansluiting ook een switch kunt schakelen ?

Ik heb er een 4/1 switch aan hangen wiens poorten 3 plc ingangen schakelen , die plc stuurt de lnb wisselaar aan , C-lin / KU / C-circ.

Voor de gein ook nog geprobeerd er een motor mee te sturen , maar dat ging niet .

 

Dit gaat professorisch boven mijn pet, geloof ik. ;)

 

Bedoel je dat op de loop-through van een ontvanger hetzelfde diseqc signaal wordt doorgegeven als aan de gewone antenne-ingang?

Alleen de wisselspanning (de stuursignalen op 22kHz), of ook de gelijkspanning?

Interessant!

 

Weer wat anders: Ik bekeek laatst het schema van een diseqc-switch, en het leek erop dat ongebruikte ingangen daarvan ook het DC-ontkoppelde signaal van de aangestuurde LNB zouden voeren. Ook een soort loop-through dus, maar dan met het gevaar dat je op die ingangen per ongeluk toch spanning zet (met een diseqc-stuursignaal).

Ik heb het alleen nog niet uitgetest, of dit in de praktijk een werkbaar signaal oplevert....

 

Groet, A33

(PS. Je vroegere avatar was meer professorisch, vond ik, en meer herkenbaar. Jammer! :whistle: )

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de 13 of 18 volt afhankelijk van de gekozen polariteit ! 

 Tja , die avatar , roken op de werkplek mag niet meer hé .

 

Off topic :
Enige tijd geleden ontdekte ik dat m'n soldeerbout rookte . 
Ik heb geprobeerd om em met nicotine pleisters er van af te helpen 
maar dan begint m'n rookmelder zo te krijsen . 
Op de dreiging dat de stekker eruit ging , zei hij : dat laat me koud . 
Pas toen ik zei dat ik een soldeer pistool ging kopen ,
 beloofde ie , dat het niet meer zou doen .

post-30993-0-69875400-1394125140.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

:crazy:  :)  ;)  :/:lol:  :D  

Tja daar moest je dan bijna een wapenvergunning voor aanschaffen ook nog.....

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update .

vanmiddag een tegelvoet aangepast , pijp ingekort en naar een hoek verplaatst , voetplaat voor de verstelbare lnb steun gemaakt .

Fijn instelling voor de elevatie van de TDS64 gemaakt .

 

Met BEST lnb optimaal uitgericht op 16º E TP 11.011 V  K-15 Music  , het meeste signaal met de lnb zo ver mogelijk naar achter .

Daarna m.b.v. een stuk 40 mm buis in de lnb klem , de verstelbare lnb steun in lijn geplaatst .

Morgen de meetstrippen op de verstel-inrichtingen aanbrengen , dan kan het feest beginnen .

 

Voor 16º E staat de voorzijde van de schotel 5º achterover  bij maximaal signaal , de elevatie voor 16º E op mijn locatie is volgens Dishpointer exact 30.0º

 

@ BCW de afm. van het effectieve opp. is 

 

652 mm hoog bij 594 mm breed recht gemeten .

670 mm hoog bij 606 mm breed  de schotelvorm volgend

De laser focus-spot staat  370 mm vanaf de bovenzijde , de schotelvorm volgend

Afstand vanaf de lnb klem tot de spot 483 mm

 

Ik ben benieuwd hoe dat er op jouw tekening uit ziet .

 

 

post-30993-0-57606500-1394132134_thumb.jpg

post-30993-0-40423400-1394132147_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Trust,

Bijgesloten de tekening met gebruikmaking van jouw maten. Volgens die berekening zou de laser dus iets lager moeten staan (40.3 cm vanaf de top ipv 37.0) en iets naar voren (afstand vanaf het brandpunt tot de spot 41.2 ipv 48.3)

 

Dat is met een offset hoek van 24.4 graden, berekend uit jouw maten. Als ik de offset hoek van 26 graden uit de specs neem kom ik op 41.1 focuspunt tot top, en focuspunt tot laser 42.1 cm

 

Kun je misschien ook de afstand brandpunt - bovenkant schotel en brandpunt-onderkant schotel eens vergelijken met de waardes van 62.2 cm en 35.7 van de berekening?

 

Benieuwd naar je bevindingen morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bcw , dank je .

Morgen weer lekker buiten spelen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...