Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds enkele dagen een aardlek in de tuinverlichting die telkens de aardlekschakelaar uitschakelt.

Wanneer ik alle lampen verwijder is er geen aardlek. Ik neem aan dat er dan geen stroom door gaat.

Weet weinig van elektriciteit en van serie of parallel schakeling.

Kan ik ergens iets testen bvb lamp per lamp indraaien of iets meten of hoe werkt dat.

Als leek zou ik zeggen dat er ergens een draad is beschadigd en de aarde raakt?

Maar hoe vind je dat dan?

Er staan 10 lampen op 220 volt allen achter mekaar.

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

• Moderator
Geplaatst:

Ik

Weet weinig van elektriciteit en van serie of parallel schakeling.

Allereerst een welgemeende waarschuwing, zonder verstand van zaken kan het zelf werken aan (net)spanning voerende installaties letterlijk levensgevaarlijk zijn.

Laat er een vakbekwaam iemand naar kijken.

Een aardlek schakelaar die aanspreekt betekent inderdaad dat er stroom wegvloeit naar aarde in plaats van naar de retourgeleider.

Er kan vocht zitten in een van de fittingen of een kabel beschadigd zijn.

Je kan met een `megger` de isolatie meten en door het systematisch loskoppelen van aangesloten armaturen het defecte exemplaar/kabelverbinding lokaliseren.

Daarna zal je de desbetreffende defecte kabel of armatuur moeten vervangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Je moet 1 voor 1 de lampen er in draaien zodra de aardlek uitgaat dan kun je de desbetreffende fitting uit elkaar halen en bekijken.

Doe dit met alle lampen zelfs al heb je de kapotte gevonden.

Dit hoeft geen succes te wezen maar probeer het eerst maar eens of je hier wat wijzer mee word post je bevindingen en dan kunnen we je verder helpen.

Het is wel op eigen risico zorg dat je geen lichtgevende tanden en een einstein kapsel krijgt.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

Ik heb nu al 2 lampen getest en bij alle 2 is er aardlek. Bij de verst verwijderde onmiddellijk maar dat kan toeval zijn. Deze dichterbij de schakelkast na enkele minuten. Is het niet zo dat wanneer er aardlek is ergens op een beschadigde  draad gelijk waar halfweg 2 lampen bvb dat deze draad misschien eerst even moet opwarmen alvorens uit te vallen? Dan zijn de fittingen allemaal goed en zou de volledige bedrading moeten worden vervangen?

Ik test verder met de nodige voorzorg :D

grts

Geplaatst:

Ik weet niet wat voor type lampen erin zitten, maar je zou de lampen in een ander armatuur kunnen testen. Dan ben je in ieder geval een stap verder.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Dat is makkelijk .Daar zal ik eens mee starten. :D

grts

Geplaatst:

Ik neem aan dat je armaturen van metaal zijn en middels een aarddraad met elkaar verbonden zijn.

Als er geen lampen in zitten, en bij aanschakelen 220V valt aardlek niet uit, dan lijkt de + draad in orde.

Als bij elke keer dat je ergens een lamp erin draait, en 220V aanschakelt de aardlek eruit valt, lijkt mij dat er enig (vocht?) contact is tussen 0 draad en aarddraad (of armatuur).

Is het opgetreden na de winter? Dan is vocht zeker waarschijnlijk. Zie je geen condensvocht op het doorzichtige deel van het armatuur? En misschien bij een specifiek armatuur in het bijzonder?

Anders denk ik dat er maar een oplossing is: uitbouwen en slopen.

Geplaatst:

Ik heb alle armaturen aan de grond losgemaakt en toen bleek dat er in de holle ruimte van de voet, de

mieren grote nesten hadden gemaakt rond de aansluitingen van de bedrading bij een tweetal stuks.

Deze aarde was uiteraard vochtig en dus ook de aansluitingen. Na het verwijderen van het zand en gelijk

nieuwe aansluitingen, branden de lampen nu al een uurtje of zo. Dus mijn probleem lijkt opgelost enkel

wat opvolgen is de boodschap.

Alle bedankt voor het mee denken.

grts

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...