Ga naar inhoud


Stabiliteit van de schotelarm verbeteren?


lujo

Aanbevolen berichten

Bij mijn Triax 88cm zit er een merkbare speling in de schotel arm. Ik zou dit willen verbeteren door bijvoorbeeld twee schoren aan te brengen zoals dat in dit voorbeeld te zien is.

Mijn vraag is in welke positie moet ik lnb arm vastzetten. Moet ik lnb arm zover mogelijk naar beneden drukken en in die positie vastmaken of juist naar boven. Met beneden en boven bedoel ik die paar mm speling.

 

Zijn er andere oplossingen die ik zou kunnen gebruiken om lnb arm speling te elimineren?

: post-66958-0-02970300-1383644814.jpg

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Eigenlijk moet je de arm vastzetten als er nog geen lnb's en rail gemonteerd zijn, dus onbelast. 

Het zal nu een beetje natte-vingerwerk zijn. Maar ik zou in geen geval tillen of drukken, dan raken de lnb's nog meer out-of-focus en dat gaat gegarandeerd signaal kosten. Misschien het beste om de huidige stand vast te zetten met schoren. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem als er veel wind is geweest en ik zie dat ik wat dbtjes mis ga ik even het dak op en beweeg de arm een beetje tot waar die

weer het meeste signaal pakt,

Dit doe ik met behulp van een ap op mijn smartphone, 1 minuut werk.

Ik ben daar al zo bedreven in dat ik nu al weet waar ik m moet zetten zonder dat ik de signaal meter nodig heb dus nu nog 10 sec werk...:-)

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het eraan zetten van de schoren ga je de zaak er toch afhalen.

Dus dan met en zonder LNB's even kijken hoe de schoren moeten en of dat veel uitmaakt. Die laatste kun je iets verstelbaar maken en pas in de definitieve stand vast zetten als de schotel weer aan de mast zit en uitgericht is als je het helemaal perfect wilt doen

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem als er veel wind is geweest en ik zie dat ik wat dbtjes mis ga ik even het dak op en beweeg de arm een beetje tot waar die

weer het meeste signaal pakt,

Dit doe ik met behulp van een ap op mijn smartphone, 1 minuut werk.

Ik ben daar al zo bedreven in dat ik nu al weet waar ik m moet zetten zonder dat ik de signaal meter nodig heb dus nu nog 10 sec werk...:-)

Ik vind dit een rare schotel.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Informeer eens naar Fuba DAA 850 of Fuba DAA 110. Die laatste heb ik gehad, een schitterende schotel maar vooral oerdegelijk. Grote voordeel is dat de schotel zelf (reflector) apart zit ten opzichte van de arm. De arm, lnb houder zijn allen van zeer goed staalmateriaal evenals de mastbeugel.

 

Woon je in een winderig gebied (niet naast een bruine bonenfabriek) dan is een Fuba of soortgelijk merk als Kathrein wel aan te raden, zeker als je een grotere schotel nodig hebt. Kost wat, heb je ook wat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik wil niemand ontmoedigen en zijn schotel (keuze) slecht praten. maar dit is nu precies de reden dat ik zo'n Triax schotel niet wil.

Ze zijn mechanisch een grote ramp. Ik snap niet dat die schotels zo populair zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niemand ontmoedigen en zijn schotel (keuze) slecht praten. maar dit is nu precies de reden dat ik zo'n Triax schotel niet wil.

Ze zijn mechanisch een grote ramp. Ik snap niet dat die schotels zo populair zijn.

Ze roesten niet.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de praktijk zal het meevallen , maar de lnb arm d.m.v. schoren aan de schotelrand vastzetten kan slecht uitpakken .

Tenzij vanaf de randbevestiging ook stangen naar de houder aan de achterzijde van de schotel worden gemaakt .

Anders kan er schotelvervorming optreden , een andere optie zou zijn onderlangs de lnb arm deze te verbinden met de houder aan de achterzijde .

Bij tests met een satmeter was direct te zien dat bij gevoelige transponders het signaal dramatisch kelderde bij een beetje samenbuigen van de schotel .

Ook bij mijn 120 cm Fibo , toch geen slappe schotel , trad vervorming op met de riedel lnb's erop , daarom heb ik ook aan de achterzijde trekstangen gemaakt .

post-30993-0-10615000-1399889902_thumb.jpgpost-30993-0-39881000-1399889993_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jaar geleden heb ik voor mijn buurvrouw een nieuwe schotel op het dak gezet.

Ik koos een 88 cm Triax met UltraBlack Quadro LNC omdat daar zo'n hype over heerst op dit forum.

 

Mijn God wat een ramp om dat ding een beetje nauwkeurig af te richten. Op het moment dat je de bouten aandraait, is de hele boel weer uit positie. Je moet in feite de schotel fout instellen en door het aandraaien van de bouten draait ie dan op de goede positie.

Daar het VERBUIGEN van de schotel kon ik er nog meer uithalen.

De klap-arm zwabbert en ik ben benieuwd hoe lang dat stuk zwart plastik aan de arm meegaat. :grin:

Die UB LNC deed het trouwens prima.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs.IJzerbout schrijft: Ik snap niet dat die schotels zo populair zijn.

Ik snap het wel.
Ze zijn heel betaalbaar t.o.v. de Duitse schotels.
Er is een goed bruikbare multirail voor beschikbaar dit in tegenstelling voor de Duitse schotels waarbij de meeste rails niet op een normale manier schuin gezet kunnen worden.
Ook kunnen op een Triax 88 normale lnb's geplaatst worden terwijl er op de 85cm Duitse schotels alleen maar smalle lnb's passen voor de Astra 1, 2 en 3.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze goedkoop zijn daar heb je gelijk in.

Van die multi-rail, daar heb ik geen ervaring mee. Ik ben ook geen consumer-schotel installateur. Ik denk dat 95% van de doorsnee Duitse satelliet kijker alleen naar 19,2 oost kijkt.

Een jaar of 18 geleden heb ik naast mijn draaibare schotel een vaste Astra schotel neergezet. Dat was een Technisat SATMAN 1000 met multifeed rail. Helaas wordt deze schotel niet meer gemaakt.

Hij staat er nog steeds op het dak. Met 19,2 oost in het midden van de focus en scheel kijkend een LNC naar 28,2 oost.

Goedkoop was ie niet, maar je hebt zo'n ding voor je leven. Ik meen dat ik er destijds DM 300,00 voor betaald heb.                                        

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Drs. IJzerbout, de Satman 1000 bestaat niet meer maar tegenwoordig hebben ze de Satman 1200, een aluminium schotel van 120cm breed en 131cm hoog. Voor €178,- al te koop maar als je dan de multifeedrail neemt die daar op past, dan is die ook weer niet in schuinte in te stellen. Goed voor Duitsland waar die niet zo schuin hoeft te staan maar ongeschikt voor Nederland. Misschien dat met wat aanpassingen de rail wel schuin genoeg gezet kan worden maar zoals ik schreef, de Duitse schotels zijn in Nederland bijna allemaal ongeschikt voor multifeedontvangst en dan kom je toch weer bij Triax.
 

DB_SATMAN 1200_EK.pdf

post-60869-0-98958200-1399900630_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...