Ga naar inhoud

van een 60cm schotel naar een triax 78 cm schotel. in Spanje

Ga naar oplossing Opgelost door dober,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

ik ben een nieuw forumlid en hoop de nodige informatie te krijgen voor het juist installeren van een set, bestaande uit Triax 78 cm schotel, duo lnb en philips DSR 8121 reciever.

Ik heb enige problemen met de ontvangst.

IK verblijf sinds enige tijd in Spanje in de regio Murcia

.

Ik had destijds mij eigen triax 78cm schotel en reciever naar Spanje meegenomen. Ook een  CD duo lnb had ik meegenomen omdat ik niet wist of alles aanwezig was in Spanje .

Aan de gevel van de woning hing al een 60 cm schotel met een enkele lnb en een oudere reciever van het merk strong.

De ontvangst was goed maar alleen SD geschikt.

Omdat steeds meer zenders overgaan naar HD kwaliteit en ook naar de astra 23.5 overgaan wil ik nu mijn eigen schotel gaan gebruiken met de duo lnb en een philips DSR 812 .

Nu heb ik mijn eigen schotel triax 78 cm hetzelfde uitgericht en met een duo lnb .aangesloten. Vanwege de dubbele tuner een dubbele kabel van lnb naar reciever getrokken.De ontvangst astra 19.2  is 60 %  volgende de indicatie op mijn zelf meegebrachte philips DSR 8121 met de tekst matig in groen/geel De ontvangst van de astra 23.5 is 10% en zwak.\ en dus geen ontvangst.

Nu wil ik toch de mogelijkheid hebben om beide satellieten te kunnen ontvangen.

Ik ben echt een lek op dit gebied en weet nu even niet wat ik fout doe. 

wie geeft mij raad vwb. de exacte gegevens voor het uitrichten en aansluiten van de set en of mijn set geschikt is voor goede ontvangst..

alvast bedankt

• Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Beste dober

Welkom op dit forum
Een Triax 78 is voor regio Murcia veel te klein om de Astra 23,5 goed te ontvangen. Je zult minimaal een schotel moeten hebben van 85-90cm breed en daar past geen CanalDigitaal duo-lnb op. Mijn ervaring is dat je met een Triax 110 pas echt een onberispelijke ontvangst hebt maar met de plaatselijke schotels van 90x100cm is het te doen als je geen eisen stelt aan de ontvangst van bijv. NGC Wild HD.

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Dank je voor de info.

Hier in de buurt zijn ook schotels van 80 cm met een duo lnb en goede ontvangst op astra 1 en 3, maar ik begrijp dat een grote schotel een beter resultaat geeft.

Kan ik zo'n grote schotel dan beter met losse lnb's op een rail nemen of is er een andere lnb geschikt. Zin deze materialen hier in de regio verkrijgbaar of kan ik het beter uit nederland laten komen.

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Toch nog even een vraag tussendoor. Kan ik als noodoplossing tijdelijk de oude 60 cm schotel gebruiken voor de astra 19.2 en dan de triax 78 cm scbotel voor de astra 23.5 ? Als dit kan zou dat geweldig zijn als tijdelijke oplossing totdat ik een andere schotel heb.

Geplaatst:

dober schrijft:

"Hier in de buurt zijn ook schotels van 80 cm met een duo lnb en goede ontvangst op astra 1 en 3"

De vraag is of dat een CanalDigitaal duo-lnb is. Ik denk het niet. Het zal wel een duo-lnb zijn voor een 80-85cm-schotel.
Maar dan nog ben ik geen voorstander om aan de Costa Calida zo'n kleine schotel te nemen. Mijn ervaring is dat op hete zomerse dagen zwakke zenders zoals NGC Wild HD uren lang niet te bekijken zijn.

Er zijn zeker winkels in de buurt waar je schotels kunt kopen voor een redelijke prijs. 90x100cm voor ongeveer €45,- en 100x111cm voor rond de €54,-

Je kan tijdelijk een schotel van 60cm voor de Astra 19,2  en een schotel van 78cm voor de Astra 23,5 gebruiken maar bij die laatste zul je wel de nodige zenders missen.  Je hebt dan een 2/1 diseqc-switch nodig om die twee lnb's te koppelen.

Geplaatst:

Indien u genoeg ruimte heeft zou ik twee aparte schotels opstellen. Twee 88 cm schotels van Triax of nog beter de 110 cm versie. Op elke schotel een goede Inverto lnb, een goede 2/1 schakelaar en u heeft voldoende signaal en weinig kans op uitval. Die 88 cm is momenteel ergens te koop voor: 38.95 Euro per stuk...alleen hoe krijg je dat naar Spanje..

Geplaatst:

Sprietje en Erwinnaar,

bedankt voor jullie advies. Ik ga hier maar eens op zoek naar wat materiaal .

Ik ga in principe op zoek naar een Triax schotel van 110 cm, maar misschien is die niet in de direkte omgeving te koop . dus het wordt mogelijk wat langer zoeken..

Geplaatst:

Sprietje en Erwinnaar,

bedankt voor jullie advies. Ik ga hier maar eens op zoek naar wat materiaal .

Ik ga in principe op zoek naar een Triax schotel van 110 cm, maar misschien is die niet in de direkte omgeving te koop . dus het wordt mogelijk wat langer zoeken..

Ik had het fout, de 110 cm versie staat te koop voor het genoemde bedrag..!! 

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Sprietje,

Ik heb een 110 cm schotel besteld die deze week in Spanje afgeleverd wordt.

Alle onderdelen zal ik dan monteren en de schotel gaan uitrichten.

Met jouw gedetailleedde informatie en foto's moet mij dat zeker gaan lukken.

Bedankt,

Dober

Geplaatst:

Hallo sprietje,

Het is inderdaad een Triax 110 cm, die voorzien wordt van 4 twin lnb's op een multi-feed rail.

Ik woon in  Mazarron, provincie Murcia.

alvast bedankt,

Dober

Geplaatst:

Beste Dober

Als je maximale ontvangst op de Astra 23,5 wilt hebben en met een klein beetje minder genoegen neemt voor de Hotbird, dan komen ze te staan zoals op de foto in de bijlage.
Van links naar rechts zijn het de lnb's van de Hotbird, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2.
Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Zet de rail ongeveer 20 graden schuin (links omlaag) en plaats de houder met lnb van de Astra 23,5 tegen de lnb-arm aan.
Zorg dat de koppen 8mm vrij staan van de lnb-klemmen.
Plaats de overige lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 28,2 en 23,5 is 68mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 64mm
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 90mm
dit gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje.
Zet de rail precies 20 graden schuin, d.w.z. de kop van de lnb van de Hotbird moet 75mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je met een waterpas en een rolmaat meten.
Stel de elevatie van de schotel op 39,3 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 18graden
Astra 19,2 op 17 graden
Astra 23,5 op 22 graden
Astra 28,2 op 26 graden
d.w.z. als je tegen de achterzijde tegen de lnb kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Als je de schotel volgende week dinsdag 27 of woensdag 28 mei gaat uitrichten, dan staat de zon om 13.12uur precies in de richting van de Astra 23,5 in Mazarrón.
Plak een stuk plakband (bijv. schilderstape) van precies boven van je schotel tot precies tussen de lnb van de Astra 23,5 en de 19,2.
Het midden van de schotel bovenaan vindt je door een maatlatje precies horizontaal te houden boven op de schotel. Zorg dat het plakband strak staat. Om 13.12uur draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband precies midden over de lnb-arm loopt.
Nu is het nog maar een kwestie van de elevatie en de richting fijntunen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt, geen signaalsterkte.

post-60869-0-09137300-1400950109.jpg

post-60869-0-62877000-1400950195.jpg

post-60869-0-25227100-1400950213_thumb.png

post-60869-0-11028800-1400950243_thumb.png

post-60869-0-55595400-1400950260.png

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Jouw informatie lijkt mij ruim voldoende voor mij om de afstellingen voor elkaar te krijgen.

Als maandag mijn schotel binnenkomt zal ik dinsdag of woensdag gaan beginnen om alles monteren en uitrichten.

Hopelijk kan ik dan komende week berichtten hoe het gegaan is.

In ieder geval hartelijk bedankt voor je gedetailleerde informatie en expertise,

dober

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Ik heb naar mijn idee alles aangesloten zoals je hebt aangegeven in je bericht. Helaas heb ik alleen een signaalkwaliteit op de 23.5 onder vermelding. Goed met 6 groene blokjes. De andere satelieten geeft hij zwak met 1 blokje. Heb dus ook geen beeld.

War zou ik in de fout kunnen zijn gegaan.

Geplaatst:

Ben je misschien in de war welke lnb voor welke satelliet is?

Kijk even naar de bijlage.

Je schrijft 6 groene bokjes. Tot hoeveel blokjes kan die?

post-60869-0-78161600-1401201367_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen