Wilbert Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Graag jullie advies, Ik ben beginner qua techniek, maar heb al jaren een schotel. Eventjes een stukje geschiedenis. Eerst simpelweg standaard triaxschotel van canal digitaal gehad alleen gericht op astra 1, 64 cm aan balkon. Jaren geen problemen. 10 jaar. Het kon wel eens voorkomen dat het echt met een storm eventjes uit balans was, maar dat was het dan. Toen kwam de opkomst van hd en eigenlijk verhuisden de standaardzenders in hd naar astra 3. Oke als je hd gewend bent wil je niet anders meer. Je kreeg een duolnb van canal digitaal. Deze geïnstalleerd, maar de ontvangst met goed weer, weinig wind, was al aan magere kant, zelfs na professionele uitrichting. Op de de lagere transponders, history hd, eurosport hd had hij al geen signaal. Bij teveel wind of regen of uit balans of blokjes. Advies van “beunhaas” gehad. Grotere schotel aangeschaft triax 88cm. Gedaan. Met losse lnb’s en hotbird erbij. Ontvangst met goed weer verbeterd, alleen er kwam een probleem bij, doordat de schotel groter was en meer wind ving, verschoof hij sneller bij wind, veel vaker dan de kleinere 64 cm schotel. Te vaak. Geen oplossing dus. Kan wel een beetje pielen met een satfinder van een tientje, maar ben geen professional. Oplossing er in gevonden dat schotel naar het platte dak verhuisde (woon op 2-hoog).Astra 2 er ook bij, perfecte ontvangst, is zelfs bij stormen niet uit balans en geeft ook bij flinke regen beeld. Helemaal blij. Toen kwam, nu een paar dagen geleden, de vereniging van eigenaren aanzetten dat zij een nieuw goedkoper contract voor het onderhoud van het dak hadden gesloten, maar dat daarbij hoorde dat er niets op het dak mocht staan, dus ik moet nu de schotel van het dak, de triax 88cm met 4 lnb's weghalen, maar mag hem wel aan het balkon vastzetten. Maar ik wil de oude problemen niet meer. Maar mijn ervaring is dat op het balkon met muurbeugel van 45 cm deze triax schotel 88cm bij wind te op mijn locatie te onstabiel is