Wilbert Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Graag jullie advies, Ik ben beginner qua techniek, maar heb al jaren een schotel. Eventjes een stukje geschiedenis. Eerst simpelweg standaard triaxschotel van canal digitaal gehad alleen gericht op astra 1, 64 cm aan balkon. Jaren geen problemen. 10 jaar. Het kon wel eens voorkomen dat het echt met een storm eventjes uit balans was, maar dat was het dan. Toen kwam de opkomst van hd en eigenlijk verhuisden de standaardzenders in hd naar astra 3. Oke als je hd gewend bent wil je niet anders meer. Je kreeg een duolnb van canal digitaal. Deze geïnstalleerd, maar de ontvangst met goed weer, weinig wind, was al aan magere kant, zelfs na professionele uitrichting. Op de de lagere transponders, history hd, eurosport hd had hij al geen signaal. Bij teveel wind of regen of uit balans of blokjes. Advies van “beunhaas” gehad. Grotere schotel aangeschaft triax 88cm. Gedaan. Met losse lnb’s en hotbird erbij. Ontvangst met goed weer verbeterd, alleen er kwam een probleem bij, doordat de schotel groter was en meer wind ving, verschoof hij sneller bij wind, veel vaker dan de kleinere 64 cm schotel. Te vaak. Geen oplossing dus. Kan wel een beetje pielen met een satfinder van een tientje, maar ben geen professional. Oplossing er in gevonden dat schotel naar het platte dak verhuisde (woon op 2-hoog).Astra 2 er ook bij, perfecte ontvangst, is zelfs bij stormen niet uit balans en geeft ook bij flinke regen beeld. Helemaal blij. Toen kwam, nu een paar dagen geleden, de vereniging van eigenaren aanzetten dat zij een nieuw goedkoper contract voor het onderhoud van het dak hadden gesloten, maar dat daarbij hoorde dat er niets op het dak mocht staan, dus ik moet nu de schotel van het dak, de triax 88cm met 4 lnb's weghalen, maar mag hem wel aan het balkon vastzetten. Maar ik wil de oude problemen niet meer. Maar mijn ervaring is dat op het balkon met muurbeugel van 45 cm deze triax schotel 88cm bij wind te op mijn locatie te onstabiel is. Een kortere muurbeugel is een optie, is stabieler, dus zeg 25cm, maar dan gaat het weer teveel ten koste van de ontvangst, vanwege de locatie. Dus mijn gevoel zegt de schotel kleiner moet zijn maar zelfde opbrengst geven als triax 88 cm op dak. Uitrichten en ontvangst op mijn balkon met goed weer is geen kunst, maar een beetje regen en wind dat moet hij ook aankunnen. Is een visosat bisat dan geschikt, uitgericht op astra 1, 3, hotbird, astra 2 is niet mogelijk vanwege ligging balkon. Ik heb gelezen dat er smalle lnb’s in moeten. Ik heb nu drie normale lnb’s en een smalle. Hoe groter de lnb hoe groter de reserve toch? Dus bijv. 2 grote en een smalle kan dat. Of is er een beter alternatief? Of met schoren? Astra 3 is nu vanwege "mijn kijkgedrag" de belangrijkste satelliet.
blackeyes Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 (aangepast) een paar goeie schoren doen wonderen maar plaats de schoren wel zonder lnb's en houder erin eenmaal die dingen erop en er zit geen beweging meer in te krijgen en je ken de gewone lnb's gewoon erop laten 8 maart 2014 aangepast door blackeyes vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
Sprietje Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Tja, ik zou die Triax 88 gewoon blijven gebruiken en er voor zorgen dat je een stabiele opstelling hebt.Maak eens een foto waar die vroeger gezeten heeft en geef aan in welke richting de satellieten staan. Heb je misschien nog een oude foto van vroeger hoe het toen zat?
Wilbert Geplaatst: 9 maart 2014 Auteur Geplaatst: 9 maart 2014 Tja, ik zou die Triax 88 gewoon blijven gebruiken en er voor zorgen dat je een stabiele opstelling hebt. Maak eens een foto waar die vroeger gezeten heeft en geef aan in welke richting de satellieten staan. Heb je misschien nog een oude foto van vroeger hoe het toen zat? Sprietje, zie bijgaande foto. Op zich gunstig, want ik kan de schotel aan de vierkante paal vastmaken. Daar zie nu de coax kabel van het dak naar mijn woning lopen. De panden lopen bijna precies van noord naar zuid. Astra 2 is niet mogelijk, want dan blokkeert de dakrand het zicht. Alleen met zuidwestenwind, dan staat hij er pal op. @blackeyes, heb je de schoren "gewoon" bij de ijzerwinkel gehaald.
blackeyes Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 klopt krijg je bij de meeste goeie doe het zelf zaken wel uitgehaald vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
Tonskidutch Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Graag jullie advies, Toen kwam, nu een paar dagen geleden, de vereniging van eigenaren aanzetten dat zij een nieuw goedkoper contract voor het onderhoud van het dak hadden gesloten, maar dat daarbij hoorde dat er niets op het dak mocht staan, dus ik moet nu de schotel van het dak, de triax 88cm met 4 lnb's weghalen, Dat is echter wel vreemd... Voor onderhoud en of schade aan het dak is die schotel opstelling met tegelvoet op plat dak geen negatief aspect. Ik zou daar zelf nog eens met de onderhoud - dak - firma over willen discuzeuren waarom ze die voorwaarde stellen. heb je de dishpointer app / site al eens bezocht, in hoeverre de 28,2 oost langs die dakrand wijst? want aan zo een koker kan ik makkelijk een geschoorde driehoek van vuurverzinkt staal koppelen die een meter uitkraagt. Eleanor Blancmange
Wilbert Geplaatst: 9 maart 2014 Auteur Geplaatst: 9 maart 2014 Dat is echter wel vreemd... Voor onderhoud en of schade aan het dak is die schotel opstelling met tegelvoet op plat dak geen negatief aspect. Ik zou daar zelf nog eens met de onderhoud - dak - firma over willen discuzeuren waarom ze die voorwaarde stellen. heb je de dishpointer app / site al eens bezocht, in hoeverre de 28,2 oost langs die dakrand wijst? want aan zo een koker kan ik makkelijk een geschoorde driehoek van vuurverzinkt staal koppelen die een meter uitkraagt. Hallo Tonskidutch, Dank voor je reactie. Ja het is wel vreemd. Ok ik ben huurder en ben niet eigenaar van het dak. Zo is het ook. En ja je wil geen ruzie met je buren, dat is ook wat geld waard. Het wordt nog vreemder, want ik heb nog geen enkele maanden geleden alles volgens de regels gespeeld. De voorwaarde van de woningbouwvereniging was dat de schotel aan een tegelvoet op het dak werd bevestigd en dat de bewoonster van drie-hoog akkoord zou geven voor een kabel langs de vierkanten paal. Dat akkoord heb ik zwart op wit. Het was zelfs volgens de woningbouwvereniging een betere oplossing dan aan mijn balkon. Nu was het zo dat het eerst "een afzonderlijk pand" was, met alleen huurders. Nu zijn op een of andere manier de twee naburige panden in één vereniging van eigenaren terecht gekomen. Daar zitten ook eigenaren in, die delen gekocht hebben en die stellen nu deze voorwaarde. Daarnaast speelt er een discussie over het dakluik, wat nu open is en mij toegang tot het dak verschaft. Maar de woningbouwvereniging wil deze eigenlijk van een slot voorzien, zodat ik niet meer bij mijn schotel op het dak kan. Discussie die gevoerd wordt heeft te maken met brandveiligheid en toegangsmogelijkheden. Echt dank je wel, voor je plaatje, die extra "schook" is het overwegen waard....
Tonskidutch Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 schoor... beetje snel geschets me dunkt Eleanor Blancmange
Wilbert Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 schoor... beetje snel geschets me dunkt Nou als het snel geschetst is, het is gewoon goed. Ik ben inderdaad op zoek naar wat extra stabiliteit en met gebruik van alle mogelijkheden, die schoteltv geeft. Ik geef het niet zomaar op. Ik ben nog steeds fan. Naast de kwalitieit en scherpte van het beeld. Zeker met juiste receiver, speelt ook mee de vrijheid die je hebt om zelf te bepalen waar je naar kan kijken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen