Edu Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Hallo, Vanwege het feit dat toch wel een groot aantal zenders alleen nog via 23.5 te ontvangen zijn, wil ik graag zowel 19.2 als 23.5 op mijn huidige schotel proberen te verkrijgen. De schotel is hoog op het dak van m'n huis geplaatst, meet 130x120cm en geeft ons vrijwel altijd goed beeld (signaal 97%, kwaliteit 100%) op 19.2, ook bij zware regen. Om die zou ik hem liever niet door een kleiner model vervangen. Ik heb begrepen dat een monoblock voor 19.2/23.5 niet zal werken hier. Vandaar dat ik een universele multi-lnb houder heb gekocht en daarbij een Sharp lnb met loopthrough (ingebouwde diseqc). Beide lnb's werken wanneer ze in het midden geplaatst zijn. Ik krijg het echter niet voor elkaar om signaal te krijgen op 23.5. Ik heb de lnb's op veel verschillende manier naast elkaar geplaatst, maar mijn Philips DSR 7141 HD ontvanger gaf iedere keer een zwak signaal aan op 23.5. Behalve als ik de DiseqC A en B instelling omwissel waardoor 23.5 op de middelste lnb ontvangen wordt, dan geeft hij een goed signaal aan. Maar dan krijg ik natuurlijk weer geen 19.2, waardoor ik geen enkele zender kan zien. Is er een manier om te achterhalen wat het probleem is? Momenteel staat de schotel dus op 19.2 gericht (maar geeft ook 'goed signaal' aan in het diseqc overzicht voor 23.5 op B wanneer maar één lnb is geïnstalleerd). De lnb's staan nu zo'n 6 cm uit elkaar, de 23.5 links (kijkend vanaf de lnb naar de schotel), zo'n 3 cm hoger dan de 19.2 lnb die in het midden zit. Ook staat de 23.5 lnb in een hoek van ongeveer 5 graden t.o.v. de andere, zodat hij naar het midden gericht staat. Zijn deze instellingen juist of moeten ze precieser om enig beeld te kunnen krijgen? Of is het niet mogelijk om met deze componenten beide satellieten te ontvangen? Bij voorbaat dank voor uw reactie! Groet, Edwin
grondstof Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Ik verblijf hier aan de Costa del Sol in Fuengirola en kwam bijgesloten schotel tegen. Het is geplaatst op het dak van het appartementen gebouw en staat haaks gericht t.o.v Astra 2 ongeveer. Er zitten via een splitter 2 coaxkabels aan die eerder naar een offsetschotel gericht op Astra 2 met twin LNB gingen. Wie weet wat het precies is en waar het voor dient? []
Sprietje Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Volgens mij is het t.b.v. internet via de satelliet.
a33 Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 mijn Philips DSR 7141 HD ontvanger gaf iedere keer een zwak signaal aan op 23.5. Behalve als ik de DiseqC A en B instelling omwissel waardoor 23.5 op de middelste lnb ontvangen wordt, dan geeft hij een goed signaal aan. Dan gaf dus de middelste LNB, die op 19oost gericht is, een goed signaal aan. Dit zegt dus niets over ontvangst van de 23oost. (maar geeft ook 'goed signaal' aan in het diseqc overzicht voor 23.5 op B wanneer maar één lnb is geïnstalleerd). Deze beschrijving snap ik niet helemaal. Bedoel je dat als je alléén de extra LNB aansluit, die je gericht hebt op de 23oost, dat je dan wel goede ontvangst hebt van de kanalen van 23 oost? Dan zijn dus beide LNB's goed uitgericht op de bedoelde satellieten, en zit het probleem wellicht bij de DiSEqC instellingen. Of bedoel je dat als je alleen de eerste, middelste LNB hebt aangesloten, dat er dan in je signaal-sterkte menu ook een goed signaal wordt aangegeven als je de ontvanger opdracht geeft om te schakelen naar 23oost, dus diseqc B? Dan geldt feitelijk mijn eerste opmerking, hierboven: dat is dan waarschijnlijk het signaal van 19oost. Dan moet wellicht de uitrichting van de 23oost LNB dus beter. Als je ontvanger "een goed signaal" aangeeft, moet je namelijk ook checken wat (namelijk welke satelliet) je eigenlijk ontvangt. Heb je de loopthrough LNB op dit moment gericht op de 19oost of op de 23oost? En omdat ik zo'n loopthrough LNB zelf niet heb: Is de extra loopthrough ingang bij jouw LNB bedoeld voor diseqc A, of diseqc B? Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Beste EduWelkom op dit forum.Ik snap al precies waar de schoen wringt.Jij hebt een lnb erbij gekocht met een ingebouwde diseqc-switch. Die nieuwe lnb heeft diseqc 1 en de lnb die je al had krijgt diseqc 2.Tot zover geen probleem maar je moet in je menu dan ook de Astra 23,5 op diseqc-1 instellen en de Astra 19,2-lnb op diseqc-2 en dat gaat waarschijnlijk niet omdat je een CanalDigitaal goedgekeurde ontvanger hebt.Als het wel kan, dan is het dus een kwestie van even opnieuw in je menu instellen.Gaat dit niet, dan zou je de lnb;s om moeten wisselen, dus die nieuwe lnb met ingebouwde diseqc-switch in de klem zetten en je bestaande lnb er naast hangen.Maar beter is nog om de situatie te laten zoals het nu is, dus de nieuwe lnb er naast plaatsen maar dan de schotel uitrichten op de Astra 23,5. De vrijhangende lnb met de ingebouwde diseqc-switch gaat dan de Astra 19,2 ontvangen en dan is het ook inorde.Ik kan me voorstellen dat je het opnieuw uitrichten van de schotel niet zo ziet zitten. In dat geval dus gewoon de lnb's wisselen.
satencom Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Maak even een foto van de schotel dat maakt misschien meer duidelijk Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Kijk, deze lnb van Inverto heeft ook een ingebouwde diseqc-switch. Het is een lnb met 1 aansluiting maar er zit een tweede F-connector op waar je een andere lnb op aan kunt sluiten.Zoals je in de specificaties kunt zien heeft deze lnb ook diseqc-1 en de extra lnb die je er op aansluit diseqc-2, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=56 1
Edu Geplaatst: 13 maart 2014 Auteur Geplaatst: 13 maart 2014 Bedankt voor uw reacties! Ik heb verschillende opties geprobeerd: De 'oude' lnb in het midden en de nieuwe loopthrough lnb links: In menu A=19.2 (geen signaal) / B=23.5 (goed signaal) -> geen beeld. De 'oude' lnb in het midden en de nieuwe loopthrough lnb links: In menu A=23.5 (geen signaal) / B=19.2 (goed signaal) -> beeld op 19.2. De nieuwe loopthrough lnb in het midden en de 'oude' lnb links: In menu A=19.2 (goed signaal) / B=23.5 (geen signaal) -> beeld op 19.2. De nieuwe loopthrough lnb in het midden en de 'oude' lnb links: In menu A=23.5 (goed signaal) / B=19.2 (geen signaal) -> geen beeld. De nieuwe loopthrough lnb in het midden en de 'oude' lnb rechts: In menu A=19.2 (goed signaal) / B=23.5 (geen signaal) -> beeld op 19.2. De nieuwe loopthrough lnb in het midden en de 'oude' lnb rechts: In menu A=23.5 (goed signaal) / B=19.2 (geen signaal) -> geen beeld. Dus echt alleen de kop in het midden geeft beeld als die ingesteld staat op 19.2. Kan ik hieruit concluderen dat de DiseqC switch in de lnb opzich wel werkt aangezien de oude lnb die aangesloten is op de nieuwe lnb wel werkt? Of juist niet aangezien de ontvanger nooit enig signaal geeft voor beide lnb's tegelijk? Ik heb echt allerlei verschillende afstanden tussen de lnb's geprobeerd en ook de hoek aangepast, maar nooit signaal op beide koppen tegelijk (volgens de ontvanger), alleen op de middelste. Zou ik niet ooit eens enige vorm van signaal moeten zien? 'maar geeft ook 'goed signaal' aan in het diseqc overzicht voor 23.5 op B wanneer maar één lnb is geïnstalleerd' Wat ik bedoelde is dat als gewoon alleen de oude lnb in de houder zit (dus geen tweede lnb), ik volgens het menu goed signaal heb op zowel DiseqC A (19.2), DiseqC B (23.5) als DiseqC C (28). Alleen DiseqC D (Hotbird) geeft geen signaal aan. Uiteraard heb ik hier niets aan aangezien ik dan alleen 19.2 zenders kan zien. De schotel staat gericht op 19.2 en als het niet nodig is, zou ik dat liever niet veranderen. Maar als het niet anders kan, is het misschien het proberen waard! De lnb is inderdaad zoals Sprietje aangaf: Groet, Edwin
Sprietje Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Beste EduIk weet niet op welke afstanden je die tweede lnb van de eerste hebt geplaatst maar de hart op hart afstand van die twee lnb's moet in Fuengirola 76mm zijn.Als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de bijhangende lnb 31mm hoger staan dan de Astra 19,2-lnb die in de klem zit.Zou je eens een foto van je schotel met lnb's willen maken?De skew van de lnb's moeten als volgt staan:Astra 19,2 lnb op 22 gradenAstra 23,5 lnb op 25 gradenKijk niet naar het signaal maar naar de signaalkwaliteit. Dat is het enigste wat belangrijk is.
a33 Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 @edu Uit jouw test-beschrijving valt te concluderen dat de loopthrough LNB zelf als Diseqc A geldt, en de losse LNB dan Diseqc B krijgt. Hij schakelt precies zoals ik zou verwachten (mooi dat je dat zo sytematisch getest hebt!). Op de middelste LNB krijg je steeds signaal en beeld; dat is dus 19oost. Op die andere positie steeds niets. Dus die moet echt anders worden afgesteld. Zie de post(s) van Sprietje. Overigens: Als je "wel signaal hebt maar geen beeld" betekent dat helemaal niet dat je dan signaal hebt van de satelliet die jij wilt, ook al staat er een bepaalde satelliet vermeld in je ontvanger. Het betekent alleen dat je signaal hebt van "een" satelliet. Dat jij soms signaal meent te meten op de 23oost, ziet ernaar uit dat je gewoon signaal hebt van de op 19oost gerichte LNB. Dus nu eerst: opnieuw goed uit proberen te richten op 23oost. Doe dat uitrichten met alleen de voor 23oost bedoelde LNB aangesloten (maakt niet uit welke van de twee LNB's je neemt), met in de ontvanger: Diseqc A. In de schotel kijkend zit de LNB voor 23oost LINKS van die voor 19oost. succes, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Edu Geplaatst: 16 maart 2014 Auteur Geplaatst: 16 maart 2014 Hartelijk bedankt voor de reacties! Het is gelukt! We kunnen nu eindelijk de 23.5 zenders ontvangen. De ontvanger geeft een signaalsterkte van 79% aan, maar de kwaliteit is 100%, dus ik ben tevreden. De 19.2 zenders hebben nog altijd een signaalsterkte van 97%, uiteraard ook met 100% kwaliteit. @sprietje Bedankt voor de getallen. Ik denk dat met name de skew heeft geholpen, want dat was zo'n beetje het enige wat ik nog nooit had toegepast. Ik heb de middelste LNB (19.2) gewoon recht gelaten maar door de 23.5 LNB te draaien kreeg ik dus uiteindelijk ontvangst. Ik heb nog flink met alle afstanden en draaiingen gespeeld, maar 79% signaal lijkt zo'n beetje het maximum. @A33 Bedankt voor de informatie. Inderdaad werkt de DiseqC switch in de loopthrough LNB dus perfect. Het was dus echt een kwestie van de 23.5 LNB goed uitrichten. Nogmaals bedankt allemaal. Dit forum is geweldig! Groeten, Edwin
Sprietje Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Bedankt voor de complimenten, "Dit forum is geweldig"
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen