Ga naar inhoud


Staatssecretaris Dekker kondigt einde aan van regionale omroepen


sattools

Aanbevolen berichten


  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoe kom je erbij de RONO, de Regionale Omroep Noord en Oost was vanaf 1959 de regionale omroep voor Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. Vanaf 1965 was het ook de regionale omroep voor Gelderland., De publieke radio kwam politiek gezien tot stand kwam door het Zendtijdbesluit van 1930. Al voor dit zendtijdbesluit, namelijk vanaf 1924, was de eerste omroep in de lucht gegaan. De publieke televisie was na lange debatten in de Tweede Kamer voor het eerst officieel te zien op 2 oktober 1951.

En hoezo daar komt hij (Dekker) nog wel achter, ze hebben gewoon geen geld om deze bodemloze put te blijven financieren met eigen middelen i.p.v. dat het nu uit belasting geld gefinancierd moet worden.  :P

Regionale omroep voor het noorden was er vanaf 1946. :P

http://nl.wikipedia.org/wiki/ROZ

 

En hoezo "ze hebben geen geld"?

Je bedoelt waarschijnlijk "Ze hebben/Ik heb er geen geld voor over." Maar er zijn in Nederland genoeg andere bodemloze putten te vinden waar zat op te bezuinigen valt.

In Groningen, Friesland en Drenthe hebben deze regio-zenders een functie die de NPO voor de Randstad heeft.

Streektaal, rampenzender (aardbevingen), allerlei zaken die ik de NPO niet toevertrouw.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel is die 'kleine' vergoeding dan volgens jouw voor wat wij maar betalen in Nederland, dan moet je ook met bedragen komen, :sick: Dat moet toch een aanzienlijk bedrag zijn als het media budget in 2013: € 871 miljoen was.

Ik heb ook nog nooit enige specificatie kunnen vinden wat iedere inwoner hier nu betaald, het enige wat ik kan vinden is de provinciale 10 euro  voor de regionalen.

 

"....Op basis van die cijfers ontstaat een bijzonder beeld. Uitgaande van 16,8 miljoen inwoners en 7,5 miljoen huishoudens leidt het budget van de NPO tot de volgende kosten per inwoner en per huishouden:

- belastinggeld Publieke Omroep per inwoner per maand: 3,10 euro

- belastinggeld Publieke Omroep per huishouden per maand: 6,93 euro".

Bron: http://www.elsevier.nl/Cultuur--Televisie/blogs/2013/10/Ik-ben-om-we-moeten-minder-bezuinigen-op-de-Publieke-Omroep-1380159W/

 

Dit is een van de sites die ik tegenkwam.

Stel dat het het dubbele zou zijn, dan zit je nog voor een prikkie te kijken.

Misschien is het beter om weer terug te gaan naar het voormalige "kijk en luistergeld", dan weet iedereen precies wat het kost.

Vergelijken met het buitenland is ook moeilijk, de meeste landen hebben veel meer inwoners dan NL.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch wel Sjaak, het is 1,1% over de eerste schijf van de inkomstenbelasting.
 
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/26707_afschaffing_omroepbijdrage
 
En https://zoek.officielebekendmakingen.nl/behandelddossier/33750-VIII/kst-26707-6.html

 

En daarmee is de bijdrage voor een bijstandsontvanger en iemand met 2 x modaal verschillend, het is in de 2e link precies uitgerekend. (situatie 2000)

 

Alleen van deze inkomsten gaat nu een belangrijk deel niet meer naar de omroepen maar naar andere leuke dingen.

(Net zoals de wegenbelasting opbrengst al lang niet meer gebruikt wordt voor asfalt.).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

(Net zoals de wegenbelasting opbrengst al lang niet meer gebruikt wordt voor asfalt.).

Daarom heet het ook geen wegenbelasting meer maar houderschapsbelasting.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is dus blijkbaar al zoveel bezuinigd dat er van die 1,1% inkomstenbelasting nog maar een klein deel bij het oorspronkelijk doel terecht komt.

 

..en om dan te praten over een "bodemloze put"...

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je betaalde vroeger, met de oude regeling, ook niet voor het kijken, maar voor het aanwezig hebben van een "ontvangst inrichting".

Ik ben nog wel verzegelde ontvangers tegengekomen.

 

Aangezien op een gegeven moment 95 % van de huishoudens een ontvangst inrichting had (betalende klanten, de rest waren zwartkijkers een enkele uitzondering daargelaten) heeft men het inning- en controle apparaat "dienst kijk en luistergelden" opgeheven en iedereen een bijdrage "voor het in bezit hebben van een ontvangstinrichting" via de inkomstenbelasting laten betalen waarbij de hoogte van de opbrengst ongeveer overeen kwam met de opbrengst onder de oude bijdrage.

 

Nu zit de overheid met zijn vingers in die opbrengst te graaien en gebruikt een deel daarvan voor andere "leuke" dingen.

 

In Duitsland bestaat nog wel de GEZ, maar ook daar gaat men er sinds kort van uit dat iedereen een ontvangstinrichting heeft, elk huisgezin wordt aangeslagen.

Een computer met internet aansluiting is trouwens in de ogen van de Duitse wetgever ook een ontvangstinrichting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich zijn die omroepen natuurlijk wel een bodemloze put waar het geld ook vandaan komt, ik kan mijn omroep bijdrage niet blokkeren omdat het een belasting maatregel is. Ik heb geen enkele behoefte aan drie publieke omroepen en 13 regionalen waar ik ook nog eens voor moet betalen.

Je doet heel nadrukkelijk over wat jij betaalt voor regio omroep, maar de vraag is hoe terecht dat is.

Alle Nederlanders betalen voor landelijke omroep.Regiobewoners betalen net zo goed voor een npo die niet echt veel lijkt op te hebben met buitengwesten.

Verder wordt regio omroep ook nog eens mede gefinancierd door provincies.Dus de inwoners zelf.

En dan is er nog regio reclame.

Wat is jouw bijdrage dan netto voor regio omroep?

Als ik redeneer zoals jij, vind ik de npo geldverspilling voor menige regio.

Groningers en Friezen zijn al decennia lang zeer verknocht aan hun eigen zenders. Deze omroepen vervullen een belangrijke functie waar de npo het al decennia lang laat afweten.

Groningen ligt immers achterlijk ver weg. Er loopt niet eens een rechtstreekse spoorlijn heen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je in Nederland woonachtig niet voor collectieve (regionale) voorzieningen wilt betalen zal je Nederland moeten verlaten en je heil ergens moeten zoeken.

 

De duinen, waterwering en dijken liggen ook niet in Amersfoort, maar iedereen betaalt er voor.

 

 

Ik dacht trouwens dat de regionale omroepen gefinancierd worden uit regionale belastingen, opcenten op de wegenbelasting?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het noorden zo nodig hun omroepen moeten hebben dan betaal je toch de kostprijs om deze bodemloze put te dempen. Kunnen ze hun broek dan niet ophouden zonder uit de staatsruif mee te eten, dan opdoeken die handel gewoon de wetten van de economie.

Als dat je benadering is, betekent dat ook dat jij en de rest van Nederland niet langer meer moet profiteren van de Groningse gasbel!

Jij eet daar namelijk nu uit mee.

 

En doordat de Groningers wel de lasten maar extreem minder de lusten van het grootschalige, onbescheiden boren krijgen, zijn ze ook nog eens dag en nacht op RTVNoord aangewezen in het het aardbevingsgebied.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard, jij hebt kennelijk belang bij noordelijke regionale omroepen omdat jij daar woont dat is je goed recht maar ik wil daar gewoon niet voor betalen op welke manier dit ook gefinancierd wordt, ik heb gewoon geen keus die ik bij de commerciëlen wel heb door er niet naar te kijken dus ook niet voor hoef te betalen. Als het noorden zo nodig hun omroepen moeten hebben dan betaal je toch de kostprijs om deze bodemloze put te dempen. Kunnen ze hun broek dan niet ophouden zonder uit de staatsruif mee te eten, dan opdoeken die handel gewoon de wetten van de economie.

 

 

Jij hebt het ook nog niet echt door, de commercielen, daar betaal je dus wel aan mee.

Dit bij elke aankoop die je doet in welke winkel dan ook.

Of denk je dat o.a. de reclame spots gratis uitzendt.

Wordt eens wakker!!.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet momenteel gewoon bezuinigd worden. (Dat is de dooddoener van de beleidsmakers. )

En dat geeft veranderingen in het TV land of je nu wil of niet.

Me dunkt tv land heeft nu genoeg ingeleverd.

Nu maar ergens anders kijken waar echt verspild wordt. Lijkt me niet zo moelijk zoeken.

Maar dan moet men meer moeite doen om het geld te krijgen, daar wringt hem de schoen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...