Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

tijdens een onderhandeling van mijn woonst,over internet,vroeg ik,of ik 13 onderliggende ip adressen ter beschikking kon krijgen.

De persoon in kwestie bekeek me aan,alsof ik,ja hoe moet je gaan zeggen,een uitzondering was.

Maar de dag van vandaag zit je algauw aan zoveel toestellen die internet gebruiken.

Hier staan 2 desktops,3 laptops,2 smartphone's een tablet,een NAS,2 digitale satelliet ontvangers,een sip telefoon,een fon spot en een printerserver.Dus ja,het kan snel oplopen het aantal ip adressen die je gebruikt,of ben ik nu uitzonderlijk,omdat ik zoveel toestellen heb die kan worden aangesloten aan het internet?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

Je bedoeld externe ip adresssen?  (ik neem aan ip v4) Dat heeft toch nergens voor nodig? Daar heb je poorten, Router en NAT voor. Een multinational heeft er zoveel of soms een paar meer, maar privé heb je er maar 1 nodig en 2  is luxe.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

• Moderator
Geplaatst:

En het moet zeker ook nog allemaal met 192.168. beginnen? :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Je bedoeld externe ip adresssen?  (ik neem aan ip v4) Dat heeft toch nergens voor nodig? Daar heb je poorten, Router en NAT voor. Een multinational heeft er zoveel of soms een paar meer, maar privé heb je er maar 1 nodig en 2  is luxe.

nee, 13 adressen in de vorm van 192.168.X.X

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

• Moderator
Geplaatst:

Ik geloof dat je iets ontgaat.

Ik zelf heb 255 interne ip adressen in de 192.168.x.x range en slechts een extern ip adres.

Kan je in elke computershop aanschaffen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dat weet ik ook wel,en dat heb ik hier,een vdsl router,en 2 switches,en alles werkt.Echter weet ik niet of ik kan/mag daar zo'n toestellen gebruiken,ze leven nog in de jaren stilletjes.

• Moderator
Geplaatst:

Als je maar betaalt, zonder abonnement gaat het niet.

Geplaatst:

Het probleem is denk ik niet helemaal duidelijk...   je zit een soort gemeenschappelijk met meerdere mensen op 1 aansluiting en je wilt dus een range van 13 ip adressen voor jezelf?

Geef anders eens meer duidelijkheid over de situatie

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Als je maar betaalt, zonder abonnement gaat het niet.

Uiteraard,daar heb ik geen probleem mee,echter kan ik niet achterhalen,als ik rechtstreeks moet betalen aan telenet,of als de verhuurmaatschappij een (bussiness) abonnement heeft bij telenet,en dit doorverhuurt naar de bewoners.Ook zijn er meerdere studio's in hetzelfde gebouw,echter weet ik ook nog niet,of ieder studio zijn eigen telenet modem heeft,of als er één modem geplaatst is,en dan verdeeld over de studio's.Mag dit wettelijk?Het gaat dus wel over elk zijn eigen huisnummer.

Als er wordt doorverhuurd,dan is er een probleem,want die telenet modems zijn zo vervelend,dat je ze via de browser van hun site met hun login en wachtwoord moet inloggen om portforwarding te doen.Nu kan het probleem zijn,als er wordt doorverhuurd,dat ze die gegevens aan mij niet vrijgeven,en dan kan ik deze poorten niet openen.Echter ben ik bij telenet de klos,want die sluit poort 0-1023.

Neem nu dat er een beperking is,en dat er één kabel binnenkomt met één adres als bvb 192.168.178.100 bvb,dan kan men altijd een router plaatsen met ander onderliggend adres,met desnoods enkele switches,maar of ze dit graag zullen zien,ik weet dit niet.Bij navraag,doen ze er zo geheimzinnig over,en ik denk,dat de meesten daar enkel toekomen met een desktop of laptop,en verder misschien niks.

Geplaatst:

Het probleem is denk ik niet helemaal duidelijk...   je zit een soort gemeenschappelijk met meerdere mensen op 1 aansluiting en je wilt dus een range van 13 ip adressen voor jezelf?

Geef anders eens meer duidelijkheid over de situatie

Hoe het juist zit,wil/kan de tussenpersoon niet zeggen.Ik weet dat er verschillende studio's zijn in één gebouw,die elk hun huisnummer heeft.

Dus vraag ik mij de wettelijkheid of,iedere studio zijn eigen modem moet hebben,of als ze één modem mogen gebruiken voor de meestal max 4 studio's.Als iedere studio zijn eigen modem heeft,en ik betaal rechtstreeks aan telenet,dan is er geen probleem.(tenzij het poort 0-1023 probleem).Is het een oude modem,dan koop ik mij een kabelrouter met wifi,en gebruik ik de nodige switches,om al mijn toestellen aan te sluiten,en vooruit ermee.

Is het een nieuwe modem en ik betaal rechtstreeks,dan zal ik waarschijnlijk login en paswoord hebben,en kan ik de poorten openzetten via hun website,en met de nodige switches,kom ik er wel.

Wordt het abonnement doorverhuurd,en het is een oude modem,dan denk ik,dat met de aankoop van kabelrouter en de nodige switches alles moet werken.

Wordt die nieuwe modem gebruikt,voor de doorverhuring,dan vrees ik dat ik de login en paswoord niet heb,en kan dus van de nieuwe modem geen poortforwarding doen,en ben ik de klos.

Het probleem van die secretaressen is dat die daar niets over weten,en de bevoegden,weten dan helemaal niet,over wat je hebt als je spreekt over poorten,en slaan compleet tilt,als je dan nog maar durft spreken over portforwarding.

Dus ja,voor mij een probleem,waar duidelijkheid in moet komen,want waarom ze nu juist telenet hebben gekozen,is mij een raadsel,want alles moet via hen,de telefoon en televisie.Ben je voetballiefhebber en de rechten komen bij belgacom,dan ben je de pineut want je mag niet kijken via belgacom/scarlet.

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Nee, dat mag niet! (Alhoewel het technisch heel simpel te realiseren is). Je internet provider geeft je een dienst voor prive gebruik. Per huishouden heb je het recht om zoveel vertakkingen te maken die je wenst. Met IPV6 zelfs duizenden (bandbreedte even buiten beschouwing latend). Als je jouw internet verbinding gaat aanbieden aan derden ontstaat het volgende probleem:

- Je fungeert als internet aanbieder waarbij op privacy en veiligheidsaspecten problemen kunnen ontstaan.

1. Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor het gebruik / misbruik van die ene overeengekomen dienst.

2. je kunt onmogelijk een wettig contract opstellen waarbij je jezelf van deze aansprakelijkheid aan derden kunt onttrekken (m.a.w. je bent altijd aansprakelijk)

3. je verbreekt de wet op de privacy (je hebt immers geen volledige controle op wat de derden doen met en op jouw aansluiting.

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp, zit jij dus aangesloten op een router waar meerder bewoners op aangesloten zitten ?

In dat geval kun je toch ook zelf een nieuwe router aansluiten met je eigen sub-net en Eigen IP adressen die je DHCP of fixed aan je 13 apperaten toekent.

Het gebruik van poorten (http, ftp, ssl, etc) is dan inderdaad alllen mogenlijk binnen je Eigen network, maar niet van buitenaf.

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Geplaatst:

ik vind het maar heel heel wazig!

als ik iets verhuur of huur,

weet ik zeker dat er voor gemeenschappelijke infrastructuur ook een "service level agreement" moet bestaan en juist inzake een WAN/LAN netwerk waar men van afhankelijk wordt

en als ik dat "SLA" als huurder niet krijg of kan inzien (betreffende algemene voorwaarden en specifieke belemmeringen) zou ik geen huurcontract ondertekenen.

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

• Moderator
Geplaatst:

ik vind 13 niet uitzonderlijk. Ik heb hier heel wat meer spul staan wat een ip adres heeft. Ik snap alleen van heel je verhaal weinig. Als jij een vdsl router hebt en een vdsl aansluiting hebt, dan heb je toch je eigen externe ip adres, en dat wordt dan genat door die router, en dan kan je op je lan toch aansluiten wat je wil? Ik zie niet wat het probleem is ?

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

13 externe zou wel uitzonderlijk zijn... dat was in het begin niet duidelijk.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen