Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Met veel interesse het verhaal gelezen van een ander lid met een soortgelijke diseqc switch .... maar ik heb een andere vreemd probleem.

Op mijn Wavefrontier T90 zijn via de switch 9 LNB's aangeloten; 7 daarvan kan ik prima terug vinden dmv. de 1.2 'motor bediening'; met 2 LNB's lukt dit niet!! Natuurlijk heb ik al de bekabeling tussen de LNB en switch gecontroleerd (en ook vewisseld op een andere ingang), zelfs de 2 betreffende LNB's vervangen ...... wat ik ook doe, deze 2 LNB's zijn niet terug te vinden op de switch!? Ook niet na een 'reset' van de switch.

De Opticum GD-10B is aangesloten op een Protek 9770 HD ontvanger met het 1.2 protocol (ontvanger heeft géén 1.1 aan boord). De Opticum switch is 2 jaar geleden geprogrammeerd in mode 6 (zie de bijlage) en heeft de afgelopen jaren prima gewerkt aan een Protek 9550 HD ontvanger!

Wie o wie heeft een idee? Of wát zie ik over het hoofd?

Wie weet of wellicht de Opticum switch beter zou werken in modus 7 of 8 in samenhang met het 1.2 protocol ? De uitleg op het specificatie blaadje is erg summier.

Bedankt voor elke hulp. Ton

Opticum GD-10B.BMP

Geplaatst:

9 LNB's aangeloten; 7 daarvan kan ik prima terug vinden dmv. de 1.2 'motor bediening'; met 2 LNB's lukt dit niet!!

.....

deze 2 LNB's zijn niet terug te vinden op de switch!

Bedoel je dat de switch op twee ingangen geen spanning krijgt vanuit de ontvanger (en op 7 andere ingangen wél)?

Dat zou je dan eerst kunnen testen (bijvoorbeeld met een volt-meter).

Is dat het probleem, of is er iets met je LNB's?

Dat wordt mij uit je beschrijving niet duidelijk.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Hallo,

Bedankt voor jullie meedenken!! Inmiddels heb ik een 'oplossing' gevonden voor m'n probleem. 

Eerst heb ik alle aangesloten lnb's losgekoppeld van de switch, behalve een van de 2 die ik niet kon 'vinden'. Dat was de lnb waar ik Astra 3 mee ontvang. Binnen 10 sec. had hem nu gevonden (dmv. de diseqc 1.2 motorsturing) en de positie opgeslagen.

Vervolgens deze Astra 3 losgekoppeld en de andere 'niet te vinden lnb (Astra 1)' aangesloten op zijn oorspronglijke ingang van de switch. Opnieuw kon ik deze lnb níet terug vinden!! Pas nadat ik in het diseqc motor menu bij de 'advanced settings' de 'eindstop' op 'inactief' had gezet vond ik de lnb met Astra 1 eindelijk terug op de switch !!??

Als reactie op "Sat4all verslaafd" kan ik slechts zeggen dat er op internet ook veel slechte reacties terug te vinden zijn over de Centauri diseqc switches. Vermoedelijk is het een erg 'tricky' ding om dmv. het diseqc (1.2) protocol zo'n multi switch goed werkend te krijgen. 

Na het terug aansluiten van alle andere 9 lnb's had ik beeld op álle satelieten ....... behalve 1 ! Vreemd genoeg had ik voor m'n laatste acties wél beeld op deze Eurobird 9A lnb ?? Omdat ik geen zin meer had om opnieuw alle bekabeling los te halen van de switch moet ik maar mee leven.

Tip voor diegenen die ook met zo'n muilti Diseqc switch onder het 1.2 protocol aan de gang gaan; sluit de lnb's een voor een aan op je switch, vindt en sla zijn locatie op de ontvanger. Let wel op dat je de kabels natuurlijk daarna wel weer op de juiste ingang aansluit!

Geplaatst:

Toch gek dat je een switch-ingang niet kunt vinden, als de andere ingangen gewoon aangesloten zijn.

(Het blijft interessante materie, hoe een switch ook via Diseqc 1.2 aan te sturen is....)

Nog wat vraagjes, omdat je nu de eurobird9 niet kunt vinden:

Heb je de eindstops oost en west alletwee uitgeschakeld?

Heb je geprobeerd om de eurobird9-ingang te benaderen vanaf de switch-ingang die "1 plaats oostelijk" of "1 plaats westelijk" van die ingang zit, met slechts één move-commando? Is het te onderkennen, bij welke LNB/ingang je dan uitkomt?

Heb je een autofocus-optie in je motor-menu? Staat die aan of uit?

Maakt het uit of je een satelliet zoekt via een frequentie in de hoge of lage band, of horizontaal of vertikaal?

Wellicht moet de switch bij het instellen snel een "lock" hebben, om hem te vinden, en maakt de gekozen transponder/frequentie dus uit.

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen