Ga naar inhoud


Hulp gezocht met ombouw Inverto naar C120


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Na lang gezocht te hebben om een goede primefocus dx lnb te kopen wou ik toch eens proberen om een offset lnb met goede specs daarvoor te gebruilen, het is immers de feedhorn die bepaald of de lnb voor offset of voor prime focus geschikt is.

 

Nu heb ik bij onze Engelse sat vrienden ook een draadje gevonden met het ombouwen van een Inverto black ultra met een adf 120 feedhorn maar ik lees daar dat de lnb instabiel word en er veel signaal verlies optreed.

 

ik had ook zo`n 7 s punten verlies op de ontvangst bij de zwakke satelieten maar eenmaal een sterk signaal presteerde het goed. Wie heeft ervaring en wat tips voordat ik begin te zagen en te boren in de lnb en wat is het resultaat ?

post-59919-0-64620500-1394912771_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb al enkele tientallen lnb's , meest BlackUltra's omgebouwd voor gebruik met Fibo schotels .

Ook voorzien van flens voor gebruik in PF schotels in Turkije , Kreta en Gran Canaria .

Worden op een draaibank keurig afgedraaid en van strak passende met loctite gelijmde flens , niet met ductape o.i.d.

Nooit iets gemerkt van verminderde prestaties .

 

Zoek maar eens op : direct2fibo

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een inverto 0,3 dB LNC met C120 flens op mijn 1,20 mtr prime focus. Dit werkt uitstekend. De feedhorn met rillenfeed werd met de schotel geleverd. 

Waarom ga je aan het knutselen wanneer dit allemaal gewoon te koop is? 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaringen van meerdere gebruikers uit verschillende landen komt naar voren dat de BlackUltra van Inverto net iets beter presteerd dan andere types , helaas is die BU niet in flensuitvoering verkrijgbaar .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...dat soort dingen is allemaal moeilijk te vergelijken. Die hoog-geloofde BU`s doen het waarschijnlijk goed in combinatie met de ingebouwde feedhorn/rillenfeed voor een gemiddelde 0,6 Fd offsetschotel. Als je die feed eraf gaat halen en omzet naar een een C120 flens..dan is het waarschijnlijk weer een heel ander ander verhaal.

Ik ben altijd nog een voorstander van het hoe meer aluminium hoe beter de winst principe.  :D

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...dat soort dingen is allemaal moeilijk te vergelijken. Die hoog-geloofde BU`s doen het waarschijnlijk goed in combinatie met de ingebouwde feedhorn/rillenfeed voor een gemiddelde 0,6 Fd offsetschotel. Als je die feed eraf gaat halen en omzet naar een een C120 flens..dan is het waarschijnlijk weer een heel ander ander verhaal.

Ik ben altijd nog een voorstander van het hoe meer aluminium hoe beter de winst principe. 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van kunststof een passende doorn gemaakt welke strak in de golfpijp van de lnb past .

Met de doorn in de klauwplaat van de draaibank draai ik beginnend in de nek van de feedhoorn , deze er af tot ik een recht gedeelte met een diameter van 25 mm heb .

Dit past exact in de Fibo hoorn .

Moet er een flens aan , dan draai ik in die flens een kamer waar die 25 mm weer in past .

Ik zit momenteel in Oostenrijk , foto's gaat even niet .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het andwoord allen en Trust, goed bezig zo en ik was gisteren nog even aan het lezen bij de engelse buren en satclub theurningen intressant om te lezen (en ik heb je foto`s gezien trust van de fibo mooi gedaan!!! :D  ) ook vanwege dat de versterking van prime focus lnb`s toch minder is dan de vele keus offset lnb`s die er tegenwoordig zijn.

 

Eerst ben ik een s flink gaan lezen maar ik zag dat de engelse buren dezelfde fout maken door een feedhorn flens op een feedhorn te koppelen met dus een flens lengte van wel 15 cm wat volgens mij veel te lang is. De afstand bij mij tussen lnb en flens is 53 mm en werkt goed bij mij.

 

Zelf ben ik vandaag even aan het hobby`en geweest met mijn junior zaag, een vijl en wat ductape en ik ben best wel verder gekomen ermee. Nadat ik mijn chanabrave clone lnb ( 70 db 0.1 db ) in tweeen had gezaagd heb ik de feedhorn gebruikt om die passend te maken met een in tweeen gezaagde smart titatium 2 editie lnb en heb het geheel samen gebouwd tot een prime focus lnb en het werkt prima hierzo na afregelen van brandpunt afstand en werkt zelfs iets beter dan de invacom twin vanwege meer output op de ontvanger.

 

Ik heb getest op Natio Geografic channel op nilesat die anders met blokken binnenkwam en nu goed te bekijken valt met een bewolkte lucht dus een paar s punten verbetering in de ontvangst nu ;)

 

Wat betreft het voordeel vam de ductape verbinding is dat ik zo van lnb kan wisselen met mijn afgezaagde chinbrave feedhorn en kan dus mooi lnb`s testen op de primefocus jonsa schotel. :)

 

Alleen met de adf 120 wordt het lastig aanpassen en is de makkelijkste oplossing dat ik een schroefdraad tab 20 of 21 haal en de hals van de lnb aanpas zodat je dat wiel van de adf 120 feedhorn er zo op kan schroeven.

 

Graag zou ik nog eens een beroep op je willen doen voor het draaien van een grotere feedhorn dan de adf 120 wand ik lees her en der dat je daar mee meer sinaal binnen krijgt wat voor dx dus erg intressant is..

 

Daarna ga ik een test doe met een MTI Higline lnb die ik hier nog heb liggen\, de ap 82xt2n met conv gain van max 72 db en ben benieuwd wat voor uitslag dat geeft op de onvangst.

 

Eerst maar even testen met de smart titanium 2 de editie primefocus lnb..

 

Voorlopig is dit nog even een test om te kijken bij verschillende satelieten hoe de ontvangst zich gedraagt. Een tijdje geleden met helder weer heb ik ook de atlantic bird 2 binnen gekregen (11919 h en v) en dat is zeker niet slecht voor de jonsa die ik in de loop der tijden steeds beter leer kennen met afstellen..

 

We blijven bezig maar tenslotte blijft het een een hobby niet waar... :cool:

post-59919-0-73277600-1395070328_thumb.jpg

post-59919-0-34441800-1395070343_thumb.jpg

post-59919-0-50515700-1395070405_thumb.jpg

post-59919-0-07216400-1395070444_thumb.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update 1

 

De gemodificeerde smart lnb uitgtest op de Jonsa Primefocus Antenne en de signalen waren alweer een stukje harder aan deze kant.

Uitgetest op 60 oost .. Nika tv met Invacom -- 32 % op de Dreambox met de mod smart lnb -- 38 % en gisteren heb ik hem gewisstled met de MTI Ap82xt2n lnb en Nika tv is max 48 % max bij slecht bewolkt weer en dat vindt ik een topprestatie op de primefocus schotel.

Hij moet nog worden fijn afgeregeld maar ik ben er zeer tevreden mee.

 

Zo mooi als Trust het inelkaar zet is mij niet gelukt omdat ik daar de spullen niet voor heb maar met wat kunst en vliegwerk vindt ik het prima zo ;))

post-59919-0-16981600-1395363469_thumb.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...