Ga naar inhoud


19pfl5522d/12 Philips TV wil niet goed opstarten


Miauw

Aanbevolen berichten

Het was vroeger een zeldzaamheid dat Elco's defect raakten.

 

Onder invloed van de milieubeweging heeft men het diëlectricum vervangen voor een zogenaamd onschadelijker medium.

Het gevolg is dat nu apparaten veel sneller de geest geven en weggegooid worden.

 

Het is de zoveelste door leken bedachte maatregel die negatief uitpakt.

 

Het heeft een andere oorzaak. Vroeger hadden de elko´s een rimpel van 50 Hz af te vlakken. Bij de huidige geschakelde voedingen is dat ca. 400 Hz. Het gevolg is dat de elko´s een veel grotere stroomsterkte moet verwerken en daardoor veel warmer worden met het gevolg van uitdrogen. Komt nog bij dat de elko´s uiterst klein moeten zijn voor plaatsbesparing. Door de werkspanning te verlagen kunnen de elko´s kleiner worden, maar de kans op storing is duidelijk toegenomen.

Persoonlijk geloof ik niet dat het gebruik van 105°c elko´s beter is dan 85° elko´s. Ik zou ten alle tijden voor een hogere werkspanning gaan. Dan is de elko veel robuster en heeft een langere levensduur.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Van wat ik er van begrepen heb:

 

De spanning die nodig is was 15 volt, echter waren de elco's van 16 volt ingezakt onder de 15 volt waardoor de storing is ontstaan, nu ze vervangen zijn door 25 volt elco's, is het probleem verholpen.

 

Edit:

 

Of de 5de 1000uf/25volt elco en de 470uf elco eerder vervangen zijn weet ik niet.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het heeft een andere oorzaak. Vroeger hadden de elko´s een rimpel van 50 Hz af te vlakken. Bij de huidige geschakelde voedingen is dat ca. 400 Hz. Het gevolg is dat de elko´s een veel grotere stroomsterkte moet verwerken en daardoor veel warmer worden met het gevolg van uitdrogen.

Bij een hogere frequentie is de tijd dat de elko ontladen wordt kleiner en de rimpelspanning lager.

Een lagere rimpelspanning betekent ook een lagere laadstroom, welke echter wel 8 of 16 keer vaker optreedt.

Het is een beetje het kip en ei verhaal wat nu de oorzaak is van de begrensde levensduur.

 

Wat echter niet juist is is de stelling dat de laadstroom toeneemt bij een hogere frequentie wanneer de elco als afvlakking gebruikt wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geschakelde voeding gen hebben een hoog rendement. Door de schakelfrequentie hoger dan 50 Hz te leggen. Kan de toegepaste trafo veel kleiner zijn dan een vergelijkbare 50 Hz versie. De geschakelde voeding heeft echter wel een enorm stoorveld. En is voor professionele anologe audio toepassingen veel minder geschikt ivm de hogere stoorspanning.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...