Gast MadSaid Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Hallo, In 2011 heb ik een rotor gekocht om ASTRA1, 2 en 3 te ontvangen. Ik heb mijn bestaande schotel gehouden. De installatie destijds was heel goed gegaan. Ik had op diverse satellieten / zender 99% ontvangst. Ik had alleen 1 klein probleempje waarvoor ik inmiddels een vraag heb uitgezet. Vorig jaar heb ik na een storing e.e.a. gedraaid en nu heb ik niet meer zo'n goede ontvangst. Nu wil ik dit jaar gaan herstellen. Wat heb ik allemaal: - Xtrend ET5000 HD ontvanger (usuals configuratie) - Digipower SG-2100 rotor (zie foto) - Elliptische schotel merk onbekend (zie foto) - Ik woon in regio Utrecht - Ik kijk alleen naar Astra 1, 2 en 3. Informatie voor het goed instellen en uitrichten heb ik thuiswater en dit topic. Mijn vragen: 1. Mijn breedtegraad = 52.1 en lengtegraad = 5.0. Moet ik deze waarden in mijn sat ontvanger bij tuner configuratie opgeven? Huidige waarden zijn: Lengtegraad = 5.100, Breedtegraad = 050.767 Noord. 2. Klopt het ook dat ik op mijn motor de breedtegraad op 52.1 moet instellen en de elevation op 37.9? Quote van thuiswater: De Digipower SG-2100 heeft aan de ene kant een schaal met Latitude en de andere kant een schaal met Elevation. Deze laatste is de Elevation II. De ene kant moet dus op 52.1 staan en de andere kant op 90.0 - 52.1 = 37.9. Let erop dat dit aan beide kanten klopt want anders komt het zaakje scheef te staan. 3. Daarnaast moet mijn schotelhoek op 32.52. Dit klopt ook toch? 4. Ik ben van plan het uitrichten op Sirius te doen (4.8 Oost), dmv Kanal 10. De schotel staat al waterpas, maar ik zal het voor de zekerheid nogmaals controleren. Hieronder mijn stappenplan: 4.1 Eerst mijn receiver via menu naar 0 punt laten gaan. Vervolgens ga ik naar kanal 10. 4.2 Daarna zal ik de rotor handmatig op 0 zetten indien nodig resetten 4.3 Vervolgens ga ik de schotel iets losdraaien en met mijn satfinder max signaal op kanal 10 zoeken. Door alleen horizontaal te draaien. 4.4 Als ik max signaal heb ga ik kijken of ik met verticaal draaien sterker signaal krijg. Dit zou m.i. niet mogen want als het goed ik zijn de instelling van thuiswater goed. Wat moet ik doen als vertical draaien een beter signaal geeft? Ik neem aan de beste instelling vastzetten. 4.5 Als ik het beste signaal op kanal 10 heb ga ik naar ASTRA 2 (28.2) omdat dit het verst draaien is vanuit 4.8. Daar ga ik naar een aantal zenders waarvan de ontvangst relatief zwak is kijken of er verbetering is. Wat moet ik doen als er geen verbetering is? Is er een andere methode om goed uit te richten? 5. Moet ik ook een satelliet om max west zoeken zoals in de 2e link gemeld wordt? Ook als ik alleen naar ASTRA 1, 2 en 3 kijk? Alvast bedankt voor het helpen :-) MadSaid
Sprietje Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 De schotelelevatie moet op 22,5 graden staan. Helaas heb ik nu geen tijd meer.
Sprietje Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Beste MadSaidAls jij op 52,1 noorder breedte woont, moet je de rotor inderdaad op 52,1 graad afstellen.Je ziet dat de rotorpijp nu schuin achterover staat. De elevatie van de schotel voor de SES 5 zou normaal op 30,4 graden moeten staan maar omdat de pijp al achterover staat nu dus minder en wel 30,4 - 7,9 = 22,5 graden.Als je op 5 graden oost woont, dan neem je de SES 5 satelliet die precies op 5 graden oost staat.Zorg dat je schotel precies recht naar voren staat als de rotor op de nulpositie staat, zie de bijlage.Nu de satelliet dus zoeken door alleen de rotor over de pijp te verdraaien en de elevatie van de schotel bij te stellen.
Sprietje Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 (aangepast) oeff, dubbel, hier de bijlage. 22 maart 2014 aangepast door Sprietje
Gast MadSaid Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 @Sprietje, bedankt voor je reacties. Met schotel elevatie bedoel je de hoe van de schotel (en NIET van de rotor) toch? Daar waar ik dacht dat het 32.52 moet zijn. Klopt dit? Mbt SES. In mijn ontvanger zie ik dat hij op 4.8 staat (zelfde als Sirius). Klopt dit? Als dit voor mijn ontvanger ook op 4.8 zit, wat is dan het verschil met Sirius (voor uitrichten)?
Sprietje Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Je, de elevatie van de schotel zelf, zie bijlage:Als satellieten minder dan 0,5 graden van elkaar staan, staat die meestal als één satelliet aangegeven in je ontvanger en ontvang je die ook met dezelfde schotelstand. Heel vaak worden nog oude satellietnamen gebruikt in satellietontvangers dus Sirius i.p.v. Astra 4A op 4,8 oost en SES 5 op 5,0 oost.
Gast MadSaid Geplaatst: 31 maart 2014 Geplaatst: 31 maart 2014 Afgelopen zaterdag ben ik aan de slag geweest. Het is gelukt, maar.... De elevatie v.d. schotel heb ik op 26, omdat ik op 22.5 helemaal geen signaal had. Op zich heb ik heel goed ontvangst op meerdere satellieten, maar ik ben wel benieuwd hoe dit komt... Huidige situtie: Rotor LAT = 52, Elevation = 38. Schotel: elevation = 26
Sprietje Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Heb jij die Inverto-lnb nog steeds zo ver naar voren staan als op de tweede foto in bericht 1?De kop moet ongeveer 10mm van de lnb-klem staan zodat die ongeveer gelijk komt te staan met die andere twee lnb's. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je een iets andere elevatie hebt.
Gast MadSaid Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 (aangepast) Heb jij die Inverto-lnb nog steeds zo ver naar voren staan als op de tweede foto in bericht 1? De kop moet ongeveer 10mm van de lnb-klem staan zodat die ongeveer gelijk komt te staan met die andere twee lnb's. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je een iets andere elevatie hebt. Ja hij steekt idd zo ver naar voren. Ik heb op de meeste zenders waar ik naar kijk meer dan 80% signaalsterkte (op een aantal zelfs 99%). Gaat het signaal beter worden als ik de lnb op de juiste plaats doe? Gaat het verschil uitmaken in de winter met slecht weer? Het is nl best een onderneming om op het dak te komen (e.e.a. is niet zonder risico). En dan nog een vraag: wat is declination angel. Handleiding van mijn rotor geeft waarde 7.5 aan. Moet ik hier iets mee doen? 1 april 2014 aangepast door MadSaid
Sprietje Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 De declinatiehoek is alleen voor draaibare schotelopstellingen van belang. Declinatie is een correctiehoek tussen de kijkhoek naar de sterren die op een oneindige afstand staan en de kijkhoek naar satellieten die op de geostationaire baan (Clarke Belt) boven de evenaar staan. Een juiste declinatie zorgt er dus voor dat als een schotel draait, deze steeds de clarke belt exact volgt.Je hoeft hier niets mee te doen. Gewoon je motor afstellen op latitude 52,1, de plaats waar de schotel staat.En signaalsterkte is totaal niet van belang. Als je de lnb van de schotel af haalt en je houdt hem in je hand terwijl hij in een andere richting kijkt (wel met de coaxkabel eraan), dan veranderd de signaalsterkte bijna niet. Ik zeg altijd maar zo, als je ziet dat de lnb signaalsterkte geeft, dan zijn de F-connectors zodanig aangesloten dat ze de lnb van een voedingsspanning voorzien.Kijk alleen maar naar de signaalkwalteit.Bij een lnb die zo ver naar voren staat, staat de feedhorn niet in het brandpunt van de signalen en je verliest dus ongelofelijk veel signaalkwaliteit.
Gast MadSaid Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Bij een lnb die zo ver naar voren staat, staat de feedhorn niet in het brandpunt van de signalen en je verliest dus ongelofelijk veel signaalkwaliteit. OK duidelijk verhaal. Hoe kan ik de signaal kwaliteit meten. Mijn receiver (Xtrend ET5000) geeft een SNR aan. Is dit hem?
Sprietje Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ja, signaalkwaliteit is signaal-ruisverhouding.
Gast MadSaid Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ja, signaalkwaliteit is signaal-ruisverhouding. Ok bedankt. SNR varieert per zender van 80% (14 db) tot 99% (16.2 db). Bij goed weer in het weekend ga ik weer een poging wagen. Super bedankt voor al je info en adviezen. :)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen