badkarma777 Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Dag allemaal, ik wil een SG-2100 a op mijn Triax 88cm gaan plaatsen. Op het moment van schrijven heb ik de motor nog niet binnen, maar ben vast wat voorbereidend werk aan het doen door te kijken hoe zo'n ding geïnstalleerd moet worden. Ik hoop dus dat jullie wat tips voor me hebben. Wat ik begrepen heb wat betreft de installatie ( tot nu toe!) Dat ie absoluut Waterpas moet staan!! Ik ga m op een tegelvoet plaatsen... Dat de schotel pal naar Sirus 4.3e staat als 0-punt (t zuiden.) De locatie: lat. 51.9063 long. 4.1774 , 52 graden moet de motor dus staan en 29 graden de schotel zelf. Dan handmatig op sirius uitrichten en de rest finetunen. Er zal dan nog wel veel meer bij komen kijken, maar dit is wat ik nu weet. IS de rest van de installatie erg moeilijk?? Ik heb een Amiko alien 2 , die ondersteund diseqc 1.2. en Usals. Groet , Niels
blackeyes Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 ik denk dat de schotel ergens tussen de 22 en 23 gr moet komen te staan maar dat zal sprietje wel voor je kunnen uitrekenen vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
Sprietje Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 (aangepast) Beste badkarma777De Astra 4A, vroeger de Sirius genoemd staat op 4,81 oost. Deze heeft dus slechts een afwijking van 4,81-4,18=0,63 graden t.o.v je locatie.Voor de FTA-zenders waar je op af kunt stemmen, zie deze site:http://nl.kingofsat.net/sat-astra4.phpVoor zenders op de Europa-beam, heb je een 90cm-schotel nodig, zie:https://sat.ses.com/webservice/images/7408581Voor zenders op de BSS Nordic beam heb je een 75cm-schotel nodig.https://sat.ses.com/webservice/images/7407085Je kunt dus het beste op de Europa beam afstemmen omdat die het zwakste is bijv. op FTA-zender Glas op 11766HDe rotorelevatie moet inderdaad op 51,9 graden staan. Dit wordt met een pijltje aangegeven, zie afbeelding 1.De Astra 4A satelliet staat op een elevatie van 30,6 graden, op de rotor gemonteerd moet je de elevatie instellen op 30,6 - (60 - 51,9) = 22,5 graden staan om de Astra 4A te vinden. Hiervoor moet je de mastklem van de Triax 88 in het lage elevatiegebied monteren, zie afbeelding 2Zet de rotor in de nulstellingStel de schotel precies recht o de motoras af, dit kun je met een blokhaak meten zoals op afbeelding 3 is aangegeven.Ga nu de Astra 4A zoeken en op maximale signaalkwaliteit afstellen. Dit mag alleen door de rotor op de mast te verdraaien en de elevatie van de schotel bij te stellen.Om precies het zuiden te vinden kun je het beste gebruik maken van: http://www.dishpointer.com/voer hier de straatnaam en plaats in en de Sirius 4,8 oost en versleep het groene ballonnetje naar de plaats waar de schotel staat. Nu kun je m.b.v objecten in de richting van de groene lijn de schotelrichting bepalen. 23 maart 2014 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Nog even een aanvulling op het vorige bericht m.b.t. afbeelding 3. Om een Triax 88 precies in de juiste richting op de motoras te monteren, kun je een as (of lange houtboor) van 8mm in de schotelklem steken om met de blokhaak tegenaan te kunnen meten, zie bijlage.
badkarma777 Geplaatst: 23 maart 2014 Auteur Geplaatst: 23 maart 2014 (aangepast) Beste Sprietje, Bedankt voor de uitgebreide reactie & informatie!! Ik moest t een paar keer goed doorlezen en visualiseren , want zonder enige praktijk ervaring is t nog even flink puzzelen, maar op een paar dingen na is t wel duidelijk. Wat ik begrijp van 'het lage elevatiegebied' (aan de hand van foto 2), is dus dat je de mastklem omdraait / onderste boven op de rotor-as schuift en dan instelt op 22,5 graden? En het meten met blokhaak is me niet helemaal duidelijk, denk ik nu een denkbeeldige lijn van de rotor-as (bij de basis van de as) naar ??? welk punt op de schotel?? Ik zou er dan verder wel uit moeten komen als ik zo de instructies lees...Dus als ik de astra4 heb vaststaan, dan draai ik alles vast, sluit de rotor met kabel aan, en kan ik de receiver laten zoeken , en klaar? Groet, Niels 23 maart 2014 aangepast door badkarma777
Sprietje Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Een Triax-schotel heeft twee elevatie bereiken. Een laag- en een hoog elevatie bereik. Om dit te wijzigen, dient de mastklem omgedraaid te worden.Het hoge elevatiebereik lees je vanaf de rechter zijde af omdat de markering dan rechts zit, het lage elevatiebereik lees je aan de linker zijde af omdat de markering dan links zit, zie de twee bijlages.
Sprietje Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 In bericht 3 de laatste foto heb ik een willekeurige schotel genomen. Bij een Triax kun je dat zo niet meten omdat die een andere bevestiging heeft. Daar steek je een lange pen van rond 8mm door de gaten van de mastklem en die moet precies haaks op de steun van de motor staan.Een Sadoun-rotor is wat dat betreft een stuk makkelijker. Daar zitten in de rotoras twee gaten in (zie afbeelding 1) en daar steek je een U-beugel in waarmee je de schotel bevestigd (zie afbeelding 2 de roodgemaakte U-beugel). Dan staat de schotel altijd precies in de juiste richting als de rotor in de nul-positie staat.
badkarma777 Geplaatst: 24 maart 2014 Auteur Geplaatst: 24 maart 2014 oke, ik heb een mooi meetpunt gevonden met dishpointer voor astra4. Stel, ik heb m nu strak uitgericht op astra4, dan moet ik de boel goed vastzetten en kan ik de receiver in gaan stellen. Hoe doe ik dat precies? Moet ik gewoon de astra 1,2,3, en hotbird op motor /usals instellen in het menu en dan zenders zoeken? Of kan ik alle satellieten erop zetten? Hoe zit t precies met t nul punt. Als ik m nieuw uit de doos haal, dan staat ie vanzelf op 0 gereset?? Moet ik dat ook instellen op de receiver zodra astra4 is gevonden dat dit t nul punt is en dat ie van daaruit moet zoeken, of hoe werkt dat precies?
badkarma777 Geplaatst: 24 maart 2014 Auteur Geplaatst: 24 maart 2014 ik kan trouwens op mn alien 2 ook Enigma2 booten , weet iemand een link naar een goeie e2 image??
bellejt Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 http://www.sattvhelp.com/forum/forumdisplay.php/99-Amiko-Alien-2-Images Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Sprietje Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Hier is de handleiding van de SG 2100 A. handleiding SG2100.pdf
badkarma777 Geplaatst: 19 april 2014 Auteur Geplaatst: 19 april 2014 (aangepast) ik ben vandaag pas voor t eerst bezig geweest. via dishpointer op t zuiden gericht... Motor op 51.9 gezet en schotel zelf op 22,5 graden, maar niets te vinden , tussen de 27 en 28 graden kreeg ik wel signaal, op eurobird geloof ik. Maar astra4 niet kunnen vinden...t water pas krijgen van de tegelvoet (staat op plat dak maar toch) was al lastig, ik heb veel moeten stutten met houten plankjes om t enigzins waterpas te krijgen... ik heb wel 76% Q gekregen maar misschien bij t instellen van de usals (in spark os, 51.9e 4.16n ingevuld ) iets fout gegaan?Iemand nog tips? 19 april 2014 aangepast door badkarma777
Moderator ceesv Geplaatst: 19 april 2014 Moderator Geplaatst: 19 april 2014 t water pas krijgen van de tegelvoet (staat op plat dak maar toch) was al lastig, ik heb veel moeten stutten met houten plankjes om t enigszins waterpas te krijgen... Enigszins waterpas is niet waterpas, en dat is een harde eis, waterpas zetten. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Eduard07 Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Probeer ook eens handmatig te zoeken door de instelling op diseqc 1.2 te zetten en dan stapsgewijs oost en west. Misschien blijkt dat je schotel niet maximaal op het nulpunt is ingesteld en daardoor ook niet zuiver in de baan draait. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Beste badkarma777Blijkbaar weet je niet nauwkeurig genoeg de Astra 4A (de vroegere Sirius) te vinden.Volgens het weerbericht zou er vanmiddag toch nog redelijk wat zon zijn in Brielle dus probeer de schotel eens op de Astra 4A uit te richten m.b.v. de zon, dat gaat super nauwkeurig.Zorg er voor dat je motorinstelling op nul staat en dat de schotel precies haaks op de rotor is gemonteerd zoals al eerder is aangegeven. Om de richting te zoeken mag je dus alleen de complete rotor met schotel verdraaien over de mast.In Brielle staat vandaag de zon om 13.40 uur precies in de richting van de Sirius. Zorg dat je van te voren een stuk schilderstape op je schotel hebt geplakt dat loopt van de bovenzijde van de schotel (precies in het midden) tot over je lnb en zorg dat dit strak staat. Draai de schotel met de rotor zodat de schaduw van de tape door de zon precies midden op de lnb-arm valt, zie de bijlage. Op deze manier kun je de richting van de schotel tot op de tiende graad nauwkeurig op de satelliet afstellen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen