Ga naar inhoud


ervaringen met 5mm coax kabel


alfred de witt

Aanbevolen berichten

ik wil 5mm belden hh125  gaan gebruiken maar wat kan ik verwachten qua signaal en verlies als ik 20m kabel installeer. De bedoeling is om 2 quatro lnb's aan te sluiten en de kabels naar een kast te voeren die zo'n 20m verderop staat en daar de multiswitch te plaatsen en vandaar weer met standaard 7mm kabel verder te gaan. Gaat dit werken en wat is de beste 7mm die ik kan gebruiken na de switch?  

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je zal meer verliezen hebben, zeker op de hogere frequenties, waardoor sommige transponders van Canaldigitaal ontvangstproblemen kunnen krijgen.

 

KoKa 799 van Hirschmann is een goede veel gebruikte kabel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alfred de witt

De 5mm Belden H121 AL PVC geeft bij 2150MHz een verlies van 39,4dB/100m, zie bijlage. Dat is op 20 meter 7,88 dB.
Belden H125 CU PVC geeft bij 2150MHz 31,5 dB verlies per 100m. Dat is op 20 meter 6,3 dB, een verschil dus van 1,58 dB. Nou, daar moet je niet wakker van liggen. Geen probleem dus.
 

H121.pdf

H125_CU_PVC.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt sprietje, maar 1,58 db is wel 20% meer verlies dan bij 6,8mm coax. Na de 20m komt een multiswitch en daarachter komt nog een keer 15 tot 25m kabel.  De laatste kabel moet 6,8mm koka worden om het verlies te minimaliseren en de switch moet de hoogste kwaliteit zijn wellicht met wat versterking erin ?

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is en dunne kabel en een switch en daarachter nog eens 25 meter kabel.

 

Wanneer het nieuw is zal het wel werken, maar bij een kleine schotel, wat slecht weer en een paar jaar veroudering zal eens de hoogste transponder van Canaldigitaal uitval gaan vertonen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de problemen allemaal niet die er gemaakt worden. Iedereen heeft schrik van die 20 meter 5mm coax behalve Drs. IJzerbout.
Alfred de witt schrijft:
"Bedankt sprietje, maar 1,58 db is wel 20% meer verlies dan bij 6,8mm coax."
Dat is dus hetzelfde dan als je gewone Belden H125 had genomen en dan geen 20 meter maar 25 meter. Had iemand dan gezegd dat het problemen zou opleveren? Welnee, een totale lengte van 50 meter is geen probleem maar je moet wel met voldoende signaal beginnen.

En de verliezen die ik gehanteerd heb zijn allemaal bij 2150MHz, dus de hoogste frequentie die gebruikt wordt.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...