Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goede avond,

Graag wil ik wat vragen over het ontvangen van de astra zenders.

Zou ik met een ontvanger 3 astra zenders kunnen ontvangen ?

Hoor graag wat optie's aub,van enkele merken van LNB mono blokken die ik op een 88 cm schotel kan plaatsen.

Bedankt.

Geplaatst:

Astra 1 3 en 2 neem ik aan hiervoor kun je een lnb nemen die alle 3 in 1 keer ontvangt of met losse koppen werken op een multirail met een diseqc switch.

Bij een tripple lnb let wel op de grote van de schotel bij aanschaf 1 voor een 60 cm past bijv niet op een 80 cm.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst: (aangepast)

Wij hebben een Technisat, een heel klein bijna vierkant schoteltje met een nogal grote viervoudige LNB. Hiervoor hadden we een transparante 80cm schotel met 3 losse LNB's op een rail. Zo'n transparant ding moet je nooit kopen, want hij glimt en concentreert het zonlicht precies op de LNB's die dus vroeg of laat in de fik vliegen. De ontvangst van die grote schotel is ook nog's nooit zo goed geweest als wat we nu hebben. Elke harde windvlaag, elke sneeuw- of hagelwolk veroorzaakte bij die grote op z'n minst blokkerig beeld, soms vielen zenders dagenlang weg. Met die Technisat is het beeld nu maandenlang perfect, zelfs bij een heel zware hagelbui vorige week waren we maar een paar minuten de ontvangst kwijt.

Oh ja, we hebben Astra 1,2 en 3, om preciezer te zijn Astra 19,2 , 23,5 en 28,2

Succes

aangepast door Mags

Bedankt voor jullie reactie.

Stel dat ik een rail koop, en 3 LNB's zijn deze aan te sluiten op een receiver ? Hoe kan je dit het best aansluiten.

aangepast door OpaSatje

Hoeveel aansluitingen wil je hebben?

Gaat het om een Triax 88 van 85cm breed en 95cm hoog op de spiegel gemeten?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

OpaSatje, als u een rail met 3 koppen koopt, heeft elke kop 1 F-connector. Dus dan draait u op die 3 koppen ook een bosje van 3 kabeltjes. Die gaan naar een Disecq 4 naar 1 switch (3 naar 1 heb ik nog nooit gezien). Van daar gaat er dan nog maar 1 kabel naar de receiver, die dan wel Disecq 1.1 signaaltjes naar de switch moet kunnen sturen, bijna elke moderne receiver kan dat.

Met een Technisat schoteltje met multytenne zoals ik heb, zitten 4 LNB's en de switche keurig samen in 1 doos, waar maar 1 F-connector uit komt. Als de Astra 19 LNB van die doos goed gericht is, zijn de andere twee LNB's ook meteen goed gericht. De ontvangst is echt veel beter dan we eerst met een grote schotel hadden. Er zijn ook mutytenne's met 2 of 4 aansluitingen, dan kunt u de schotel delen met meerdere ontvangers in verschillende kamers die naar verschillende zenders kijken, of zelfs delen met de buren.

Geplaatst:

Beste Mags

Als vier lnb's op een 4/1diseqc-switch zijn aangesloten, heb je geen diseqc 1.1 nodig maar diseqc 1.0. Ook zijn er geen Multytennes met vier aansluitingen. Als jij beweert dat een Multytenne van slechts 45cm beter presteert dan een grotere schotel, dan heb je die grotere schotel nooit goed afgesteld.
En een Multytenne optimaal afstellen, is zeker niet gemakkelijk omdat de schuinte van de schotel niet instelbaar is maar eigenlijk wel iets schuin gezet moet worden. Ook de Multytenne uitrichten op de Astra 19,2 is niet het meest optimale want ook de lnb van de Astra 19,2 staat in de multytenne niet geheel op de juiste plaats wegens ruimtegebrek.

Geplaatst:

Even nagekeken en jawel, ik ben fout. Disecq 1.0 is voldoende voor 4 LNB's. Ik ben ook bepaald geen expert, maar gewoon een end-user die door schade en schande geleidelijk iets wijzer is geworden. Ik deel mijn ervaring om anderen mijn fouten te besparen.d

Nog een foutje, er bestaan wel triple quad LNB's, waarmee je dus Astra 1,2 en 3 naar vier verschillende ontvangers kunt sturen, maar niet van Multytenne. Sorry, de website van Technisat vind ik een doolhof met veel voor leken misleidende kreten. Ook verkopers die op hun site dingen schijven als "Met de nieuwe Xsarius Multytenne4 schotel is het mogelijk om maar liefst vier satellietposities tegelijkertijd te ontvangen (Eutelsat Hotbird 13° oost, ASTRA 19.2° oost, ASTRA 23.5° oost en ASTRA & Eurobird 28.5° oost )." wekken bij mij de indruk dat er voor 4 tegelijkertijd dus ook 4 ontvangers aangesloten kunnen worden.

Die grote schotel is door een satellietmonteur opgehangen en afgesteld, waarbij hij een heel groot duur stuk elektronica gebruikte met een soort oscilloscoop-scherm. Hij is daar best nog lang mee bezig geweest, dus ik heb geen reden om te veronderstellen dat hij dat niet optimaal gedaan heeft. Gezien het grote aantal berichten op Internet van mensen die soortgelijke ervaringen hebben met satelliet-kijken had ik altijd het idee dat we met die grote schotel en die installateur het onderste uit de kan hadden geperst.

De Multytenne is door een andere installateur opgehangen en gericht, die had een veel kleiner meet-apparaatje en hij was heel snel klaar. Tussen de schotel en de beugel op de muur zit wel degelijk een afstelbaar deel dat inderdaad iets schuin gekanteld is. Wat er binnenin die LNB kast zit, daar hoef ik me gelukkig niet mee bezig te houden. Het werkt fantastisch.

Beste Mags

Dat ding wat jij bedoeld is de elevatie instelling. Dat zit natuurlijk op elke schotel. Dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel de schotel-skew instelling die ontbreekt en die er eigenlijk wel hoort te zitten.
Maar ik stop hier verder mee want dit heeft niets met het topic te maken.

Beste OpaSatje

Als je al een Triax 88 hebt, kun je het beste een Triax rail er op zetten en dan drie lnb's met de koppen strak tegen elkaar, zie de bijlage.

Je kunt daar bijv. drie stuks Inverto Black Ultra Single op zetten en één Spaun 4/1-diseqc-switch.

post-60869-0-38287000-1396700071_thumb.jpg

aangepast door Sprietje

Heel goed mensen, mooie duidelijke uitleg hoe ik dat kan aansluiten.

Ga zelf de Maxdigital xp 1000 HD Linux aanschaffen, waar deze astra zenders 1,2,3, op moet gaan draaien op een reciever.

aangepast door OpaSatje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen