Ga naar inhoud


Hoe krijg ik Root toegang in Ubuntu 12.04.4 ?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds 2 dagen ben ik ik voor het eerst op een laptop met Ubuntu aan het stoeien.

Nu heb ik weliswaar een mooie Interface en heb ik de meeste benodigde programma's geïnstalleerd waaronder ook Putty.

Nu viel mij op dat als ik Putty of het standaard meegeleverde terminalvenster open ik niet in Root kan komen maar in de Home directory blijf zitten.

Dit zal wellicht normaal zijn maar ik wil ook vanuit de Root wat commando's oefenen.

 

Hoe kan ik nu toegang tot Root krijgen?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn natuurlijk twee begrippen als we het over Root / root hebben.

  • Root als Directory
  • root als zijnde admin rechten op systeem critische bestanden

 

Root is het begin van het filesysteem, zoals je bij Windows 'C:\' hebt.

Bij een Linux systeem is de Root ook het begin van je filesysteem, maar is het dan ':/$'

 

De home directory daarintegen is voorgesteld als '~$'.

 

Normaal zal je altijd inloggen als gewone standaard gebruiker en is er dus ook geen login voor 'root' (Admin).

Maar de gewone gebruiker kan wel tijdelijk 'root' rechten op zich nemen, maar dan is je paswoord nodig.

 

In de terminal is het zoals Tonski ook al aangeeft, door op de prompt 'sudo' in te typen met daarachter de applicatienaam en Enter te drukken.

Daarna voer je je wachtwoord in en zul je met de betreffende applicatie met 'root' rechten werken.

Zodra je de applicatie afsluit, vervallen de 'root' rechten.

 

Er is een grote community ook hier in Nederland erg aktief binnen Ubuntu en dan zou ik je willen verwijzen naar hun forum http://forum.ubuntu-nl.org/

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Normaal zal je altijd inloggen als gewone standaard gebruiker en is er dus ook geen login voor 'root' (Admin).

 

 

Dat is niet waar. Er is wel degelijk een login voor root. Open maar een shell do sudo su -

geef je password op en op de # geef je passwd gevolgd door een enter. Geef 2x een password op en druk daarna 2x op ctrl-d om je sessies af te sluiten.

 

als je in de gui staat druk je op ctrl-alt-f1 om een virtual terminal sessie op je scherm te zetten. Op de login prompt geef je root gevold door je zojuist ingestelde password en voila. Je kan inderdaad niet inloggen in de gui met de user root, maar houdt in het achterhoofd dat dit vanaf de commandline wel kan als je het password reset van de root user.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bij de installatie van verschillende ubuntu´s krijg je niet de mogelijkheid om het root wachtwoord tijdens de installatie in te stellen. Maar je user wordt wel in de sudo group gezet. Dit is waarschijnlijk uit security oogpunt gedaan (je wordt niet geacht onder root te werken, maar onder je eigennaam met sudo, dit is namelijk traceerbaar in logs). Dus de juiste manier is idd via sudo <commando> zaken uit te voeren als je root rechten nodig hebt. Het wachtwoord wat je voor sudo in typed blijft een tijdje geldig dus doe je twee sudo's achter elkaar hoef je alleen maar de eerste keer je wachtwoord in te tikken

 

Ik vind het zelf echter hinderlijk om elke keer 5 tekens extra te typen (en soms na de timout ook nog je wachtwoord), dus ik gebruik daarvoor het volgende commando om root te worden (zonder het wachtwoord van root nodig te hebben)

sudo su -

Het commando su is subsitute user, laat je onder een andere gebruiker werken, default is dat root

De - is een optie zodat je ook de environment van root krijgt (dacht ik)

Zo wordt je dus "root"

 

Als je toch echt als root wil aan loggen (ik zie niet in waarom, dus raad ik dit af), kan je het wachtwoord van root veranderen door

sudo password root

Mogelijk is root login voor ssh verboden en zal je dat in de sshd config moeten aanpassen en sshd herstarten, al raad ik dat zeer af, begin maar met zoeken in /etc, daar staat een directory voor de sshd deamon met een config.

 

[ah ik zie dat iemand me al voor was....en al een oude post]

aangepast door jeanj
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik onder Ubuntu altijd sudo -s is wat korter is en even goed werkt. Verder nooit echt onderzoek naar dat commando gedaan of ondertussen vergeten, dat kan ook nog ;)

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Standaard is de root user gedeactiveerd om je te beschermen voor fouten waardoor het systeem gaat falen.

Je kunt om toch root rechten te krijgen de sudo gebruiken of de root account activeren dit doe je zo:

 

Met putty inloggen met je account dan sudo passwd root gevolg door enter dan kun je een wachtwoord voor root ingeven en is hij actief

als je je dan afmeldt met exit kun je als root inloggen via putty.

4 x Edision nino+ hybride op de T90 Hotbird, Astra 2 en kabel via multiswitch

1 x Octagon SF8008 Supreme UHD 4K Combo-Receiver als server

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...