Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

De positie is globaal 1200 km ten noorden van Malmö.

Bij vrienden van ons lukt het mij niet om een goed signaal binnen te krijgen op de Astra (19).

De signaal sterkte is 78 % met een kwaliteit van 76 % maar de balk blijft oranje.

Nu weet ik dat door het verdraaien van de LNB dit opgelost kan worden.

Wat ik ook doe, de balk blijft oranje maar het beeld is wel goed.

Het vervelende is alleen dat geregeld het signaal weg valt. Overschakelen naar een

ander kanaal en dan weer terug naar het bekeken kanaal zorgt er voor dat het beeld weer

terug komt.

Verder afstellen van de schotel geeft geen signaal verbetering.

Vandaar mijn vraag: Wat doe ik verkeerd?

De 90 cm schotel is in Zweden aangeschaft.

Ik wacht rustig af,

Cor

Geplaatst: (aangepast)

hallo dejeeper met een 90 cm zou het toch moeten lukken

Your Location Satellite Data Dish Setup Data View dish alignment line in Google Earth

Latitude: 55.6050°

Longitude: 13.0038°

Name: 19.2E & 13E©

Distance: 38920km

Elevation: 26.6°

Azimuth (true): 180.0°

Azimuth (magn.): 176.8°

Dish Skew [?]: 88.1°

Turn clockwise standing behind the dish

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

staat de buis waterpas

is de coax goed gestript enz

de lnb is die nieuw?

welke zenders doen het wel goed?

normaal moet de signaal meter toch veranderen als je met de lnb (skew) links of rechts draait

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

Geplaatst:

Hallo, dank voor de reactie's.

Die 90 cm is geen probleem. Ik heb er zelf 5 stuks hangen

met perfect signaal en geen enkel probleem.

Ook op de schotel van mijn vrienden komt redelijk signaal binnen (76 %).

Alleen die oranje balk snap ik niet want volgens mij heeft dat toch te maken

met het horizontaal/verticaal verhaal van de signalen.

Ik ga nu morgen maar weer aan het werk met een oude 60 cm schotel.

Die hadden ze eerder ook in gebruik en weinig klachten alleen wat problemen

met slechte weer omstandigheden.

Het is toch niet zo dat de Zweedse schotels anders van opbouw zijn dan de schotels

die in NL gebruikt worden??

De LNB houder die ik gebruik is een gewone universele LNB houder.

Ik heb nog zitten te denken dat men hier een andere houder gebruikt voor deze schotel

maar ik heb daar niets over kunnen vinden.

Men maakt hier ook meestal geen gebruik van een duo LNB maar van twee losse LNB's

op de zelfde schotel.

Een duo werkt helemaal niet dus heb ik een single gemonteerd.

Geplaatst:

Sorry smetje ik had de vragen niet gelezen.

Ik heb verschillende LNB's geprobeert.

Bij mij goed werkende weg gehaald en daar geplaatst.

Op dit moment staat de schotel op de  19 en alle zenders worden goed ontvangen.

Geplaatst:

Overigens is mijn locatie:

Your LocationSatellite DataDish Setup Data

Latitude: 63.600°
Longitude: 16.813°
Name: 19.2E Astra 1E,1F,1G,1H,1Kr,2C
Distance: 39744km
Elevation:18.1°
Azimuth (true): 177.3°
Azimuth (magn.): 171.7°
LNB skew: 6.3°

Het betreffende probleem is 25 km zuidelijker.
Geplaatst:

Op positie 63.000, 16.813 moet de skew van de lnb op 6 graden staan, d.w.z. als je voor de lnb staat en dus in de schotel kijkt 6 graden tegen de wijzers van de klok ingedraaid, juist andersom dus als in Nederland.
De elevatie van de schotel moet op 18,19 graden staan om de Astra 19,2 te vinden.
Probeer ook eens of je met het naar voor- of achter schuiven van de lnb signaalwinst kunt behalen.

Geplaatst:

In antwoord op je vragen van bericht 4 kan ik je het volgende zeggen:
In Zweden zijn schotels niet anders gebouwd dan elders.
Of je duo-lnb's kunt gebruiken, hangt af hoe ver de twee koppen van elkaar moeten staan. Dat kan ik voor elke plaats uitrekenen en is afhankelijk van de schoteldiameter, welke satellieten je wilt ontvangen en de plaats waar de schotel staat.
Opschriften als zijnde dat een monoblock of duo-lnb bedoeld zou zijn voor de Astra 19,2 en 23,5, een zogenaamd 4,3 graden monoblock, heeft geen enkele relatie met die twee satellieten. Het kan evengoed gebruikt worden voor de ontvangst van hele andere satellieten, immers het is niet meer dan een doos waar twee lnb's op zijn bevestigd voorzien van één of meerdere diseqc-switches.
In Zweden krijg je wel een heel andere skew-instelling voor de (duo)lnb's als het de Astra 19,2 en 23,5 betreft maar dat geldt evenzo als de schotel in Italië zou staan.

Of twee losse lnb's beter is dan een duo-lnb hangt af hoe groot de afstand moet zijn tussen de twee koppen. Zeker bij kleine afstanden is een duo-lnb beter omdat je dan geen losse smalle lnb's hoeft te nemen.

Geplaatst:

Hallo Sprietje, dank voor de antwoorden.

Helaas heb ik de oplossingen die je naar voren brengt reeds geprobeerd zonder enig resultaat.

Het probleem is dus niet  dat er te weinig signaal binnenkomt maar dat de horizontale balk van de decoder

niet groen wordt maar oranje blijft.

Plaats ik dezelfde decoder bij mij thuis dan wordt de balk groen.

Ik maak gebruik van schotels en LNB,'s uit NL.

Vandaar dat ik bedacht dat er misschien verschil zit tussen de schotels of de bevestiging van de LNB's hier in Zweden.

Hier wordt veel gebruik gemaakt van twee lnb's die naast elkaar gemonteerd worden in 1 LNB houder.

Hierdoor zitten beide LNB's niet precies in het midden van de schotel. 

Ik maak gebruik van een LNB houder uit NL en misschien zit daar het probleem.

Ik ga vandaag wederom aan het werk en neem voor de zekerheid een Zweedse LNB houder mee.

Mocht ik de oplossing vinden dan laat ik dat uiteraard nog weten.

Omdat ik bijna alles geprobeerd heb (o.a. afstellen van de schotelen; andere coax; andere LNB en andere decoder) begon ik zelfs te denken aan een afwijkende schotel. Het leek mij onwaarschijnlijk maar je moet toch wat.

Zoals ik al schreef maak ik zelf gebruik van meerdere schotels en heb daar nog nooit een probleem gehad met het afstellen van deze schotels.

Geplaatst:

ik zou zeggen,je hebt toch zelf 5 schotels staan,neem er 1 weg en plaats die daar eens,dat is maar een idee

omdat je toch al heel veel hebt geprobeerd ,zonder goed resultaat voor signaal!

op goed geluk

Misschien een tip: ik heb zelf enorm veel last van terrestrische interferentie. In de tijd dat de zenders nog analoog uitzonden hield dat met name in dat ik twee verschillende schotelstanden moest gebruiken om alle programma's op 19,2 graden goed te kunnen ontvangen. Op de stand waarop ik bijvoorbeeld het ZDF programma ontving had ik een totaal gestoorde ontvangst van NDR III en omgekeerd. Het leek vrij zeker dat het te maken had met de straalverbinding tussen de toren in Nijmegen en die in Megen. Omdat het daarbij vooral ging om kruispolaristaie problemen is het probleem voor een groot deel verdwenen na de invoering van digitale tv.

Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou een rol zou kunnen spelen, mijn eerste suggestie zou zijn: als het kan zet een goed werkende schotel even op die lokatie om te zien of het aan de schotel of aan de lokatie ligt. Als die andere schotel dezelfde problemen oplevert dan weet je dat je op die plek geen schotel moet wegzetten. Werkt die schotel ook daar goed dan zou ik de fout bij de LNB zoeken. Het is uitzonderlijk maar ik zou me kunnen voorstellen dat de MF waarde afwijkt waardoor onder normale omstandigheden de ontvanger's AFC de gewenste zender nog wel weet binnen te halen maar moeite heeft om het signaal te waarderen.

Ik zou eens een blind scan doen over een beperkt gebied en dan kijken of de gevonden frekwenties een beetje overeenstemmen met wat ze zouden moeten zijn. Wijken ze meer dan 1 of 2 MHz af dan de MF instelling voor de LNB in je ontvanger bijstellen (dus in plaats van 9.750 en 10.600 het aantal teveel of te weinig MHz dat je blindscan opleverde verdisconteren). Let op: ik heb ook wel eens meegemaakt dat de hoge band een andere afwijking vertoonde dan de lage.

Succes!

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Geplaatst:

Beste dejeeper

Wat heb je eigenlijk veranderd aan de lnb-klem. Zou je eens kunnen laten zien hoe die oorspronkelijk was en hoe je hem nu hebt gemaakt?

Geplaatst:

Het verplaatsen van een schotel van mij naar het andere adres wordt inderdaad overwogen.

Het kan geen afwijkende of kapotte LNB zijn omdat ik een LNB van mijn goed ontvangende schotel meegenomen heb.

Sprietje ik heb niets verandert aan de LNB-klem. Ik gebruik een gewone universele LNB klem.

In Zweden wordt vaak gebruik gemaakt van een zelfde soort klem maar dan met twee ronde gaten.

Waar dan in elk gat een LNB wordt gestoken.

Het gedeelte dat op de schotel wordt geschoven zit precies tussen de twee ronde gaten in.

Ik denk dat in het Zweedse systeem geen van beide LNB's perfect staan. Ik heb het verschil gemeten met een enkele LNB.

Die gaf bij de universele LNB houder 6 tot 8 procent meer signaal.

Een vriend van mij heeft een Zweedse schotel met de daarbij behorende dubbele LNB houder en een schotel van 1.10 cm.

De schotel is afgesteld door een installateur. Hij komt op 84 % signaal sterkte op de 23 graden satelliet.

Op dit moment werk ik met een 90 cm schotel met 1 LNB op deze satelliet en heb 90 % signaal sterkte.

Ik blijf naar een oplossing zoeken en als ik die vind dan laat ik dat even horen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Groet,

Cor

Geplaatst:

Heb je al eens geprobeert de zenders opnieuw in te scannen?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Hallo Big Fellow,

Dat heb ik inderdaad ook al gedaan.

Terug naar SD zonder resultaat en weer naar HD.

Gaf geen enkel resultaat.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen