Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien kan Sprietje mij hier uit de brand helpen.

Mijn 150 cm. Prime Focus schotel is voorzien van één Flens en één normale LNB.

Wij hebben het er al meer over gehad, maar ben vergeten om te vragen hoe ver in cm. dan wel mm.

beide LNB´s van elkaar moeten staan.

Dit gemeten van hart op hart van de golfpijpjes.

Het gaat om 19.2 en 23.5 oost, met name op deze coordinatie: 36º  04´ noord / 32º  49´oost.

Bij voorbaat dank.

post-59723-0-95964400-1396863967_thumb.jpg

PS:  Met "zware" regen, heb ik af en toe uitval, misschien kan ik de boel nog verder optimaliseren.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

De afstand die ik op de foto zie is ongeveer wel goed. Een precieze afstelling moet je met een signaalmeting doen,  eventueel met de decoder. De skew is ook erg belangrijk.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst: (aangepast)

Beste Emekli

Klopt het dat de flens-lnb voor de Astra 19,2 is en de gewone lnb voor de Astra 23,5?
Heb je af en toe last van uitval op de Astra 23,5?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Flens is voor 19.2 en de andere LNB voor 23.5 Oost.

İk heb het beste tot nu er uit gehaald, met laptop en signaalmeter, die ik daar op heb geinstalleerd.

Beide staan qua skew op zijn best afgesteld.

Wat mij wel opvalt, dit geldt voor beide LNB´s, dat naar voor of achterschuiven invloed op de signaal kwaliteit geeft.

Bijvoorbeeld, ietsje naar voren, kleine stijging op NL1 HD en wat minder op NL2 HD, of andersom.

Dus of 1, dan wel 2 is het sterkst.

Misschien denk je dat de uitval te maken zou kunnen hebben met de Badrsat op 26 Oost, maar dat is niet het geval.

Het is zuiver een kwestie van het weer.

Het regent hier weinig, maar als, dan komt het met bakken naar beneden.

Heb dan meestal wel signaal op Hotbird en Türksat.

Verder altijd beeld, met, op bepaalde tijden, uitval van diverse Duitse zenders op 19.2 oost, daar is de schotel net niet groot genoeg voor.

ARD/ZDF en de "familie" er van geen probleem, op hr Fernsehen HD en anderen op zelfde TP na dan.

Deze komt overdag een paar uur door en is dan in eens weer weg.

De andere die regelmatig wegvallen zijn zenders die op de TP van München TV zitten, allemaal lokaalzenders, die hier voor enige tijd binnen knalden.

Hier voor terug gekregen, Eins Festival HD TP.

Ja, SES Astra heeft flink liggen schuiven met de zenders.

Een voordeel daarvan, Ketnet/OP12, zit nu ook op 23.5 Oost, geen uitval meer zoals op 19.2 Oost.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Beste Emikli

Ik kan met berekeningen de positie van lnb's bij een primefocusschotel niet nauwkeuriger maken dan jij ze meet meetapparatuur vindt.
Het feit dat je de positie van de lnb voor Ned.1HD iets anders in moet stellen dan voor Ned.2 HD, geeft aan dat door onnauwkeurigheid van de schotel, de ene ***ongewenste_url*** iets anders doorkomt  dan de andere. Je zult een iets grotere schotel nodig hebben om meer reserve te hebben. En ik weet dat je die reserve in de warme landen niet nodig hebt met regen. Ook in Zuid-Spanje vallen met een te kleine schotel de moeilijke transponders soms een uur weg als het prachtig weer is. Met mijn Triax 115 is dat nooit meer gebeurt. Het ergste is dat ik toch regelmatig mensen hoor die zeggen dat het hier met een 80cm-schotel ook prima kan. Ik ben het afgeleerd daarover in discussie te gaan. Als ze daar tevreden mee zijn, prima dan.

Blijkbaar mag het woord "trans-ponder" ook al niet meer gebruikt worden op dit forum. Waar zijn ze toch mee bezig. Moeten we het vooraan over koetje en kalfjes hebben of mag er ook nog over satelliettechniek gesproken worden?

aangepast door Sprietje
  • Moderator
Geplaatst:

Transponder is een woord wat gewoon gaat.

Ik weet even niet wat hier misgaat,

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Cees, waarom wordt het woord "transponder" tot een ***ongewenste_url*** verklaart?

En cees waarom komt er bij mij wel te staan dat ik het bericht bewerkt hebt en bij jou niet. Jij hebt je bericht later bewerk dan ik en bij jou staat niets.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Die uitval hebben wij hier ook af en toe. Wat ik hier doe, en dat kan ik jouw advieseren : schotel op 23,5 afstellen en de 2e lnb aan de andere kant plaatsen om die op de astra 19,2 te richten. De reden is dat het signaal van astra 3 zwakker is.

System Administrator (niet van deze site)

Frans B,

Jij zit op een heel andere positie als ik, helemaal zuid west van Türkiye. Ik woon recht boven Cyprus en dat maakt het verschil.

Als ik jouw manier zou overnemen, dan zal het signaal op 23.5 oost inderdaad toenemen, is overigens al vrij hoog.

Maar dan zakt 19.2 oost als een plumpudding in elkaar, daar ik BUITEN de footprint woon.

Heb dit al eerder aangehaald, 20 km. verder naar het oosten, heb ik een exact de zelfde installatie geplaatst, ontvanger, schotel, LNB´s switches en kabel, alles krek eender.

Toch heb ik heel weinig uitval, maar verderop, elke avond, op 19.2 oost,  totale uitval voor meerdere uren.

Zo nauw komt het hier.

Alleen de TP (Astra 1M), van CNN draait door als een tierelier, maar die zit op een beam, die loopt tot over Irak en de Emiraten.

Zie plaatje, jij binnen de footprint, ik er ver buiten.

post-59723-0-88261500-1396945489_thumb.jpg

Ik heb deze vraag aan Sprietje gesteld, omdat hij de exper is op berekeningen maken,  zie eerste stuk bij #1.

Ik zelf, al schotelaar vanaf 1992, kan heus wel een schotel plaatsen, (ook draaibaar**), maar experimenteer tot dat ik het beste signaal heb. Sprietje kan, voor mij en anderen, de boel nog wat verfijnen.

** En niet om mijzelf op de borst te kloppen, maar dit kan ik dan heel goed.

Daar mijn ontvangst bijna altijd okay is, laat ik het bij wat ik heb, of er moest zich weer een "wonder" LNB aandienen, want een nog grotere schotel kan ik helaas niet plaatsen.

En Sprietje, ook jij bedankt voor je antwoorden.

aangepast door Emekli

Geplaatst:

stuur sprietje en vliegticket zit hij ook een keer onder een andere zon dan de spaanse :)

Geplaatst:

Beste Emikli

Ik ben al heel lang aan het kijken of er misschien lnb's te koop zijn met een f/D-verhouding van 0,5 of misschien nog iets minder. Je hebt er nu een lnb naast hangen met een f/D-verhouding van 0,6 waardoor je maar een gedeelte van het schoteloppervlak gebruikt en dus minder signaal krijgt voor de Astra 23,5. Ik heb er echter nog nooit een gevonden. Dit is ook niet verwonderlijk want de afspraak is dat lnb's voor offsetschotels een f/D-verhouding hebben van 0,6.
Het enigste wat je kunt doen is een gewoon een flens-lnb nemen waar je een flinke hap uit de scalar-ring haalt om hem voldoende dicht bij te kunnen plaatsen.

Geplaatst:

Emekli is het misschien een optie om de lnb´s eens van positie te wisselen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

Beste Emekli

In plaats van een cirkelvormige uitsparing in de scalar ring te maken van de tweede lnb, kun je ook eens kijken of er ruimte is om de scalarring van de extra lnb net achter de hoofd-scalarring te plaatsen, zie de bijlage.

post-60869-0-47743400-1397028021_thumb.jpg

Geplaatst:

"Emekli is het misschien een optie om de lnb´s eens van positie te wisselen?"

In één woord, nee, kan het nu net redden omdat juist voor 19.2 de schotel ook voor die positie is afgesteld.

Met deze schotel, heb ik het een tijdje moeten doen met een gewone LNB, totdat ik de Flens LNB in bezit had.

Pas toen kon ik 98% van alle TP´s ontvangen, want ook nu komen ze net niet allemaal door.

Sprietje, de foto is mij niet helemaal duidelijk, het lijkt wel een triple LNB en dit zal het dus wel niet zijn.

Maar wat jij bedoelt, zou een optie zijn, moet dan wel zo´n flens LNB uit NL laten komen, (meebrengen door familie).

Hier zijn ze drie keer zo duur en dat heb ik er niet voor over.

Gemiddeld, ben ik op een heel jaar, 1 uur zonder Astra 3 en wat meer voor Astra 1, als het al zoveel is.

Het is bij mij meer zoiets van knutselen om de boel wat op te peppen, indien mogelijk.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen