Ga naar inhoud


Linux voor een oudere PC


Gast Mimisiku

Aanbevolen berichten


Welke Linux distro is nog een beetje geschikt voor een oudere PC met een RaLink WiFi PCI kaartje?

 Welke pc eigenscappen ?

 

Processor snelheid

Grootte werkgeheugen ?

 etc.

 

De meeste drivers zijn in linux meestal wel voorradig, meestal al ingebakken in de distro.

Zelf gebruik ik Fedora 17.0

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik zelf nog een leek v.w.b. Linux maar i.v.m. het stoppen van de Win XP updates heb ik mij sinds 2 weken bezig gehouden met het uitproberen van een 3-tal Linux versies op een drietal verschillende wat oudere (Win XP) laptops, gemiddeld 6 á 7 jaar oud.

 

Heb uiteindelijk voor Ubuntu Desktop 12.04.4 gekozen, Linux Mint Petra 16 Cinnamon Desktop was een goede 2e.

Wat mij tijdens de installatie opviel was het gemak waarmee een leek die standaard installatie al dan niet naast Windows XP kan uitvoeren en hoe probleemloos alles verliep, geen gezeur over drivers en dat is bij Windows wel iets anders.

 

Gewoon één of twee smaken downloaden, testen zonder ook maar iets te installeren, kun je gelijk controleren of alle hardware standaard door de juiste drivers wordt ondersteund en als het bevalt daarna installeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke Linux distro is nog een beetje geschikt voor een oudere PC met een RaLink WiFi PCI kaartje?

wifi wlan sticks / drivers worden nog niet zo lang echt goed ondersteund

toen ik 4 jaar geleden glorieus opensuse draaide versie 11.1

had mijn broerlief extreme problemen om de wlan ondersteuning voor zijn stick aan de praat te krijgen

dus eigenlijk is ook de vraag:

oude PC <> nieuwste distro?

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens kijken naar Lubuntu of Xubuntu, is speciaal voor de wat minder krachtige (laptop) computers gemaakt. Maar of je daar met je stickie wegkomt, kan ik niet voorspellen...

 

Wel fijn om te horen dat eindelijk iemand zegt dat de installatie van Ubuntu een verademing is... Hoor ik vaak anders...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en nogmaals, je kunt al die genoemde versies gratis en zonder iets direct te moeten installeren uitproberen.

De versies (ISO bestanden) gewoon downloaden en op een DVD of USB stick zetten en opstarten.

Hiermee stel je in elk geval al vast of standaard alle drivers voor de hardware aanwezig is, kost nauwelijks moeite.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en nogmaals, je kunt al die genoemde versies gratis en zonder iets direct te moeten installeren uitproberen.

De versies (ISO bestanden) gewoon downloaden en op een DVD of USB stick zetten en opstarten.

Hiermee stel je in elk geval al vast of standaard alle drivers voor de hardware aanwezig is, kost nauwelijks moeite.

Voor het vetgedrukt moet er wel bijgeschreven worden dat je een bootable USB image maakt.

Het gewoonweg copy pasten van de ISO naar een willekeurige USB stick zal niet werken.

 

Google eens op 'how to create a bootable usb'.

 

Zelf werk in binnen Ubuntu al jaren met veel tevredenheid met Unetbootin.

 

voor de rest een goed verhaal Jurgen.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede aanvulling maar ik ga er wel vanuit dat als je weet wat een ISO bestand is je dan ook weet dat daarvan een bootable image moet maken.

Als je dit niet weet dan lijkt het mij moeilijk om dergelijke installaties uit te voeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen, ik geef het je te doen hoeveel mensen toch gewoonweg de ISO oppakken en plakken op hun USB stick.

En dan schrijven dat ze al meerdere malen de ISO opnieuw hebben gedownload, maar het nog steeds niet werkt met de USB stick.

Een kleine vraag of ze er een bootable USB van hebben gemaakt en dat ze de opstart vanaf de USB in het BIOS hebben ingesteld, doet ze meestal toch wel het licht zien.

 

Ik ga er altijd maar vanuit dat iemand die Windows minded is en overstapt op een Linux distro, veelal nog nooit met zie zaken in aanraking is geweest binnen de 'plug and play' wereld van Windows.

 

En nu een beetje OT

 

 

Gewoon één of twee smaken downloaden, testen zonder ook maar iets te installeren, kun je gelijk controleren of alle hardware standaard door de juiste drivers wordt ondersteund en als het bevalt daarna installeren.

 

Nadeel van als ze niet standaard door de distro worden ondersteund, krijg je het ook niet geinstalleerd binnen een Live omgeving.

Dan zul je toch echt over moeten gaan op een echte install, om vervolgens eventueel aangeboden extra drivers te installeren.

Trial en error zal ik maar zeggen en veel google werk

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke Linux distro is nog een beetje geschikt voor een oudere PC met een RaLink WiFi PCI kaartje?

klik hardware portaal

hopelijk kennen de mensen dat portaal waar massa's hardware informatie te vinden is in combinatie met Opensuse

aangepast door Tonskidutch

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ubuntu (en misschien de varianten daarop) kan ook naast de bestaande windows worden geinstalleerd dmv WUBI. Je hoeft bij deze methode niets engs met partities te doen, het start op vanuit het start menu in windows en staat op je bestaande windows partitie.

 

Je hebt wel wat ruitme nodig, maar is verder eenvouding vanuit windows te installeren

 

Zonder specs is het moeilijk een goed keuze te maken, met weinig geheugen < 700MB is Lubuntu of Xbuntu een goede keuze. Daarboven Ubunutu of Mint. (ook je proc en hd ruimte maakt uit, check de specs)

 

Verder noem je een specifiek hardware, check bij de fabrikant of er drivers voor linux zijn. Of anders welke chip er op zit en google op linux ondersteuning voor de chipset

 

good luck

aangepast door jeanj
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ubuntu (en misschien de varianten daarop) kan ook naast de bestaande windows worden geinstalleerd dmv WUBI. Je hoeft bij deze methode niets engs met partities te doen, het start op vanuit het start menu in windows en staat op je bestaande windows partitie.

 

Sinds Ubuntu 13.04 is Wubi support verwijderd uit Ubuntu dus dit gaat niet meer op.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...