Sprietje Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Maak eens een foto van de schotel waarop de lnb's goed te zien zijn, liefst recht van voren.
Ton-N Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Maak eens een foto van de schotel waarop de lnb's goed te zien zijn, liefst recht van voren. Afijn, alles weer geïnstalleerd zoals het zou moeten, maar signaal nog steeds 0,0.
Satfeeds-DX Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Als de lnb's alle 2 goed zijn, kun je de kabel die niet werkt op 19°E ,eens op de 23°E plaatsen. Als die niet werkt, kun je de kabel eens controleren op beschadiging, de 2 F-connectoren eens afdoen,een stukje kabel afsnijden langs beide kanten en de F-connectoren herbevestigen. Satfeeds-DX Edision Piccollo Benelux Edition en VU+ Zero 4K Cahors Big Bisat : 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E Triax 88 cm: 13°E, 1,9°E Triax 64 cm: 42°E Triax 78 cm: 8°W Maximum E-85: 28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W Visiosat 90 cm: basis 7°E die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W DVBT-TNT DAB+
Ton-N Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 (aangepast) Als de lnb's alle 2 goed zijn, kun je de kabel die niet werkt op 19°E ,eens op de 23°E plaatsen. Als die niet werkt, kun je de kabel eens controleren op beschadiging, de 2 F-connectoren eens afdoen,een stukje kabel afsnijden langs beide kanten en de F-connectoren herbevestigen. Satfeeds-DX Ik heb bij het testen van de LNB's telkens dezelfde kabel gebruikt, dus dat is het probleem niet. 21 februari 2016 aangepast door Ton-N
a33 Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Even checken: Je hebt een hoge SNR op 23oost schrijf je. Heb je ook beeld van de zenders op 23oost? Soms melden leden een hoge SNR, maar zitten ze op een heel andere satelliet, vandaar..... is het belangrijk dit even te checken! Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Ton-N Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Even checken: Je hebt een hoge SNR op 23oost schrijf je. Heb je ook beeld van de zenders op 23oost? Soms melden leden een hoge SNR, maar zitten ze op een heel andere satelliet, vandaar..... is het belangrijk dit even te checken! Groet, A33 Ik heb inderdaad prima beeld. Het is ook echt 23.5, want ik ontvang de Nederlandse HD-zenders en ook de regionalen.
Sprietje Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 (aangepast) Beste Ton-NMerkwaardig allemaal.Ik zie dat je de multifeed vóór de lnb-klem hebt zitten. Het is gebruikelijker dat die achter de lnb-klem zit. Ik heb het idee dat de feedhorns nu te ver naar voren staan.Van de andere kant is het vreemd dat je de zwakkere Astra 23,5 wel goed ontvangt en de sterke Astra 19,2 niet. Voor de meeste mensen in Spanje ligt het probleem juist andersom.De afstand van de lnb's heb ik gisteren nog eens nagerekend en die is tocht echt in orde. Ook de schuinte van de multifeed en de skew van de lnb's. 22 februari 2016 aangepast door Sprietje
Ton-N Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Beste Ton-N Merkwaardig allemaal. Ik zie dat je de multifeed vóór de lnb-klem hebt zitten. Het is gebruikelijker dat die achter de lnb-klem zit. Ik heb het idee dat de feedhorns nu te ver naar voren staan. Van de andere kant is het vreemd dat je de zwakkere Astra 23,5 wel goed ontvangt en de sterke Astra 19,2 niet. Voor de meeste mensen in Spanje ligt het probleem juist andersom. Ik heb bij het plaatsen van de 23.5 LNB gekozen voor de beste ontvangst en dat was met de multifeed voor de LNB-klem. Het verschil was trouwens niet enorm groot... Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik de multifeed achter de LNB-klem plaats, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de ontvangst hierdoor van 0,0 naar > 80 zal gaan. De multifeed-arm van Wentronic heeft trouwens een vaste kromming. Kan dat uberhaupt wel goed werken op verschillende maten schotels? Ik heb een Gibertini 100 "L". Bij de feed-arm stond niks aangegeven, maar ik begreep uit jouw eerdere post dat deze geschikt zou moeten zijn voor schotels van 85 to 100cm.
Sprietje Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 De twee verstelbare rails hebben voldoende ruimte in de bevestigingsgaten om er voor te zorgen dat de twee buitenste lnb's mooi naar het midden van de schotel gericht kunnen worden.
Ton-N Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 De twee verstelbare rails hebben voldoende ruimte in de bevestigingsgaten om er voor te zorgen dat de twee buitenste lnb's mooi naar het midden van de schotel gericht kunnen worden. Er zit geen axiale verstel-mogelijkheid op de rails. Er zit hooguit wat speling op de gaten. Hoe richt ik de buitenste LNB naar het midden van de schotel? Mij lijkt het dat de LNB's op een 85cm. schotel op een ander punt zijn gericht dan op een 100cm schotel. Of komt dat niet zo nauw?
Sprietje Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 De middelste twee boutjes hebben ruimte op de gaten in beide stripjes. Hierdoor heb je de mogelijkheid de stripjes te sturen zodat de lnb goed naar het midden van de schotel gericht staat. Eventueel kun je de gaten iets groter maken als dat nodig mocht zijn.
Ton-N Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 De middelste twee boutjes hebben ruimte op de gaten in beide stripjes. Hierdoor heb je de mogelijkheid de stripjes te sturen zodat de lnb goed naar het midden van de schotel gericht staat. Eventueel kun je de gaten iets groter maken als dat nodig mocht zijn. Ah, bedoel je dat. Dat is dus de 'speling' die ik noemde. Het is, schat ik, niet meer dan 2mm. Moet ik de houder dan zo ver mogelijk naar buiten draaien op een 100cm. schotel? Dus de binnenste schroef naar voren (richting schotel) en de buitenste naar achteren? Ik zou niet weten hoe ik moet bepalen of de LNB goed op het midden van de schotel is gericht, behalve aan de signaalmeter, maar die stond op 0 :-(
Sprietje Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Je markeert het midden van de schotel bijv. met plakband en je kijkt langs de lnb of deze gericht staat op de markering. De lnb moet ongeveer gericht zijn op 40% van de hoogte van de schotel. Iets hoger mag maar is minder goed.
Ton-N Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Je markeert het midden van de schotel bijv. met plakband en je kijkt langs de lnb of deze gericht staat op de markering. De lnb moet ongeveer gericht zijn op 40% van de hoogte van de schotel. Iets hoger mag maar is minder goed. Ok. Klinkt nog niet zo eenvoudig als je het over millimeter-werk hebt. Dat doet een aardig beroep op mijn timmermans-oog ;-) Misschien moet ik de laserstraal er maar eens bij pakken...
Sprietje Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 (aangepast) Op het oog is voldoende nauwkeurig. Kijk, een Triax-rail is ook geschikt voor een schotel van 64cm tot 110cm. 22 februari 2016 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen