Ton-N Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 Beste Ton-N Merkwaardig allemaal. Ik zie dat je de multifeed vóór de lnb-klem hebt zitten. Het is gebruikelijker dat die achter de lnb-klem zit. Ik heb het idee dat de feedhorns nu te ver naar voren staan. Van de andere kant is het vreemd dat je de zwakkere Astra 23,5 wel goed ontvangt en de sterke Astra 19,2 niet. Voor de meeste mensen in Spanje ligt het probleem juist andersom. De afstand van de lnb's heb ik gisteren nog eens nagerekend en die is tocht echt in orde. Ook de schuinte van de multifeed en de skew van de lnb's. Ik heb de multifeed nu achter de LNB-klem geplaatst. Ontvangst op 23,5 is nog steeds prima. Ontvangst op 19,2 nog steeds 0,0. Ik snap er geen r**t van :-(
Sprietje Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 (aangepast) Stel de afstand tussen de voorzijde van de 23,5 en 19,2 lnb eens een paar millimeter groter in. Ik had opgegeven 65mm dacht ik. Weet je trouwens zeker dat je de Astra 23,5 op de kop ontvangt die boven de lnb-arm staat? Hou je hand er eens voor of vouw er eens een stukje aluminiumfolie om. Het signaal moet dan wegvallen. 6 maart 2016 aangepast door Sprietje
a33 Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 @Ton-N: Ik zit het topic nog even door te lezen. Het is dus nog steeds puzzelen, of we nou een elektrisch/elektronisch (contact)probleem hebben, of een uitrichtingsprobleem. Hebben we al antwoord op deze vraag?: Op welke transponder van de Astra 19,2 ben je aan het zoeken? Verder schrijf je: Ik heb zowel op de signaalmeter van de ontvanger als op een piepdoosje direct aan de LNB absoluut geen signaal op 19.2. Zoals ik de piepers ken, kan je die zo instellen dat je zelfs met ruis een piep te horen krijgt. Lukt dat bij jou ook, of krijg je nooit een piep? Welk/wat voor piepdoosje heb je? En kan je zien aan een lampje of zo, dat de spanning werkelijk bij je satfinder aankomt? Dat kan ik allemaal zo gauw uit jouw formulering niet destilleren. Als je nu probleemloos 23oost kunt vinden, zou je eens kunnen proberen of je de LNB voor 19 oost eens precies naar de plaats van de LNB voor 23 oost kunt draaien, door de hele schotel te verdraaien. Als je dan (zonder aan kabels te hebben gezeten) gewoon 23 oost op die LNB ontvangt, weten we zeker dat het elektrisch allemaal in orde is. Dan moeten we het toch in de uitrichting blijven zoeken. Maar..: doe eerst de alu-folie test van Sprietje hierboven! Als die al aangeeft dat je per ongeluk de verkeerde LNB hebt gekozen voor 23 oost, dan weten we al hoe het zit. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Ton-N Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Stel de afstand tussen de voorzijde van de 23,5 en 19,2 lnb eens een paar millimeter groter in. Ik had opgegeven 65mm dacht ik. Weet je trouwens zeker dat je de Astra 23,5 op de kop ontvangt die boven de lnb-arm staat? Hou je hand er eens voor of vouw er eens een stukje aluminiumfolie om. Het signaal moet dan wegvallen. Ik heb al diverse afstanden geprobeerd door met de feedhouder te schuiven, zonder resultaat. Ik zal nog eens een poging wagen. De mutifeed-houder staat nu zo'n 20 graden schuin. Is dat niet wat veel? De elevatie van 19,2 is toch maar 2 graden hoger dan 23,5? Ik weet zeker dat ik 23,5 ontvang op de kop die boven de LNB-arm staat. Dat is nl. de enige LNB die normaal gesproken aangesloten is. Alleen als ik het dak op kruip komt er een kabel in de andere LNB.
Ton-N Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 @Ton-N: Ik zit het topic nog even door te lezen. Het is dus nog steeds puzzelen, of we nou een elektrisch/elektronisch (contact)probleem hebben, of een uitrichtingsprobleem. Hebben we al antwoord op deze vraag?: Verder schrijf je: Zoals ik de piepers ken, kan je die zo instellen dat je zelfs met ruis een piep te horen krijgt. Lukt dat bij jou ook, of krijg je nooit een piep? Welk/wat voor piepdoosje heb je? En kan je zien aan een lampje of zo, dat de spanning werkelijk bij je satfinder aankomt? Dat kan ik allemaal zo gauw uit jouw formulering niet destilleren. Als je nu probleemloos 23oost kunt vinden, zou je eens kunnen proberen of je de LNB voor 19 oost eens precies naar de plaats van de LNB voor 23 oost kunt draaien, door de hele schotel te verdraaien. Als je dan (zonder aan kabels te hebben gezeten) gewoon 23 oost op die LNB ontvangt, weten we zeker dat het elektrisch allemaal in orde is. Dan moeten we het toch in de uitrichting blijven zoeken. Maar..: doe eerst de alu-folie test van Sprietje hierboven! Als die al aangeeft dat je per ongeluk de verkeerde LNB hebt gekozen voor 23 oost, dan weten we al hoe het zit. Groet, A33 Aan de schotel ga ik niet draaien. Ik heb nu de 23,5 te pakken en dat wou ik graag zo houden, haha :-) Ik heb de LNB waarmee ik nu de 19,2 probeer te vinden ook geprobeerd op de positie waar de 23,5 LNB zit. Op die positie werkt de LNB gewoon en ontvangt 'ie de 23,5. Mijn conclusie is dus dat de LNB niet kapot is. Ik heb ook al een andere LNB geprobeerd om de 19,2 te vinden en ook daarmee is het niet gelukt. Volgens mij is er iets heel erg mis met de uitrichting, maar wat? Ik heb nauwkeurig de instructies van Sprietje gevolgd en ontelbare keren ge-dubbelcheckt.
Ton-N Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 (aangepast) @Ton-N: Ik zit het topic nog even door te lezen. Het is dus nog steeds puzzelen, of we nou een elektrisch/elektronisch (contact)probleem hebben, of een uitrichtingsprobleem. Hebben we al antwoord op deze vraag?: Verder schrijf je: Zoals ik de piepers ken, kan je die zo instellen dat je zelfs met ruis een piep te horen krijgt. Lukt dat bij jou ook, of krijg je nooit een piep? Welk/wat voor piepdoosje heb je? En kan je zien aan een lampje of zo, dat de spanning werkelijk bij je satfinder aankomt? Dat kan ik allemaal zo gauw uit jouw formulering niet destilleren. Als je nu probleemloos 23oost kunt vinden, zou je eens kunnen proberen of je de LNB voor 19 oost eens precies naar de plaats van de LNB voor 23 oost kunt draaien, door de hele schotel te verdraaien. Als je dan (zonder aan kabels te hebben gezeten) gewoon 23 oost op die LNB ontvangt, weten we zeker dat het elektrisch allemaal in orde is. Dan moeten we het toch in de uitrichting blijven zoeken. Maar..: doe eerst de alu-folie test van Sprietje hierboven! Als die al aangeeft dat je per ongeluk de verkeerde LNB hebt gekozen voor 23 oost, dan weten we al hoe het zit. Groet, A33 Ik heb trouwens op verschillende transponders gezocht: NPO 1 SD, SBS 6, Das Erste HD. V.w.b. het piepdoosje. Dat is zo'n el-cheapo ding van een_of_andere_veiling_site met een analoge meter erop en een draaiknop voor de gevoeligheid. Draaien aan die knop haalde niets uit. Kan best zijn dat het ding stuk is, is al >10 jaar oud. Ik heb het ding alleen eventjes geprobeerd om te checken of het probleem niet in mijn ontvanger of telefoon zat. Normaal gesproken gebruik ik nl. mijn sat-ontvanger en een Enigma signal meter app op mijn telefoon. Op die manier heb ik ook de 23,5 gevonden en uitgericht. Dat ging als de brandweer. 8 maart 2016 aangepast door Ton-N
Sprietje Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 (aangepast) Beste Ton-NJe schrijft:De mutifeed-houder staat nu zo'n 20 graden schuin. Is dat niet wat veel? De elevatie van 19,2 is toch maar 2 graden hoger dan 23,5?Ik zat het even uitleggen.In Albatera bij Elche is de elevatie voor de Astra 19,2e 41,08 graden.De elevatie voor de Astra 23,5 is 39,01 graad, een verschil van 2,07 graden.Aan het begin van het draadje heb je een foto geplaatst waarop te zien is dat de lnb 715mm van de schotel af staat.Als je een hoek van 2,07 graden hebt over een afstand van 715mm, dan is het hoogteverschil 25,8mm. Met andere woorden, de kop van de Astra 19,2 moet 25,8mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5.Maar als jij denkt dat het hoogteverschil te groot is, dan draai je de bout toch even los en zet je de rail minder schuin. Dan kun je zien wat er gebeurt. 8 maart 2016 aangepast door Sprietje
a33 Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Mmm, LNB lijkt niet defect, je zoekt op nog bestaande transponders op 19oost, je hanteert de @Sprietje-instellingen... Dat lijkt allemaal te kloppen. Ik lees alleen niks meer over de kabel die je gebruikt voor het testen van 19oost: is dat gewoon de kabel van de goedwerkende 23oost, of een ander stuk kabel? Als je sat-finder geen piep geeft bij ruis op de uiterste stand (en er ook geen lampje in gaat branden?) is die inderdaad wellicht kapot (piepte die ook niet bij de 23oost?). Je instellingen in je ontvanger voor de LNB voor 19oost; kloppen die ook, heb je dat nagekeken? Groet, A33 Aan de schotel ga ik niet draaien. Ik heb nu de 23,5 te pakken en dat wou ik graag zo houden, haha :-) Ook als je uiteindelijk de 19 oost niet gaat ontvangen? Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Ton-N Geplaatst: 9 maart 2016 Geplaatst: 9 maart 2016 Mmm, LNB lijkt niet defect, je zoekt op nog bestaande transponders op 19oost, je hanteert de @Sprietje-instellingen... Dat lijkt allemaal te kloppen. Ik lees alleen niks meer over de kabel die je gebruikt voor het testen van 19oost: is dat gewoon de kabel van de goedwerkende 23oost, of een ander stuk kabel? Als je sat-finder geen piep geeft bij ruis op de uiterste stand (en er ook geen lampje in gaat branden?) is die inderdaad wellicht kapot (piepte die ook niet bij de 23oost?). Je instellingen in je ontvanger voor de LNB voor 19oost; kloppen die ook, heb je dat nagekeken? Groet, A33 Ook als je uiteindelijk de 19 oost niet gaat ontvangen? Ik gebruik inderdaad de kabel die normaal gesproken aan de 23,5 LNB hangt, dus de kabel is goed. De satfinder heb ik niet gebruikt bij het uitrichten van de 23,5; daarvoor heb ik mijn ontvanger gebruikt in combinatie met handige apps op mijn telefoon. De ontvanger staat ingesteld op single LNB, dus geen switch ertussen. Het enige wat ik verander aan de instellingen als ik weer het dak op kruip is het wijzigen van 23,5E naar 19,2E. Daar kan volgens mij ook weinig fout aan zijn.
Sprietje Geplaatst: 9 maart 2016 Geplaatst: 9 maart 2016 Beste Ton.NAls jij de coaxkabel op de lnb van de 19,2 hebt aangesloten, kijk dan eens of je signaal hebt op de zender Tagesschau 24 op transponder 10744H, DVB-S, 22.000, 5/6
Ton-N Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 (aangepast) Allen, Ik heb inmiddels beeld op 19.2E :-) Ik wil nog even verslag doen van wat nou de oorzaak bleek te zijn...niet lachen! Afijn, ten einde raad ben ik maar met een oude Dreambox én een portable TV wéér het dak op geklommen. De eerste diagnose was dat toch één van mijn LNB's naar zijn grootje was, maar dat was snel opgelost met een greep in mijn onderdelen-bak, die uiteraard ook mee was het dak op. Binnen niet al te lange tijd had ik dan de 19,2 te pakken! De uitrichting bleek, voor het vinden van de sat, niet zo nauw te komen. Helemaal niet, zelfs. Dit had ik ook eigenlijk altijd verwacht en daarom vond ik het ook zo vreemd dat ik voorheen met geen mogelijkheid een signaal kon oppakken. Maar goed, verder maar weer. LNB netjes uitgericht voor maximale ontvangst. Alles prima. Vervolgens de diseqc switch ertussen, Dreambox config aangepast, en hoera!, alles werkt nog gewoon zonder noemenswaardig verlies :-) De retro apparatuur weer afgekoppeld en alles netjes aangesloten op de echte ontvanger die beneden in huis staat. Op naar beneden... Ontvanger aan, sat-configuratie ingesteld op diseqc A/B, etc. Even checken...23.5E...prima...19.2E...nada. Nada! WTF! Toch nog maar een keer de diseqc configuratie checken. Daar kan toch niks fout aan zijn? Inderdaad. Diseqc A staan op 23.5E, check. Diseqc B staat op 19.2E, check....ehmm...wat staat daar nou? 19.2E Ka band? Even pijltje omlaag...19.2E Ku band! Beeld!!!!! Was nou maar naar Specsavers gegaan. Ja, toe maar...jullie mogen nu lachen. In elk geval iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken. 23 april 2016 aangepast door Ton-N
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen