Ga naar inhoud


Hoe een CanoScan LiDE 200 Scanner installeren?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Mijn eerste kennismaking met Linux en Ubuntu in het bijzonder loopt tot nu toe prima en ik wordt steeds enthousiaster.

Tot dat ik mij vandaag realiseerde dat ik ook nog een Scanner CanoScan LiDE 200 op mijn laptop moest aansluiten.

Voor Windows had ik een installatie CD met daarop de drivers en de software om b.v. PDF bestanden van de gescande documenten aan te maken.

 

Hier loop ik nu vast want tot nu toe werd alle hardware automatisch geinstalleerd maar deze scanner niet.

 

Welke procedure moet ik nu volgen om deze scanner aan het werk te krijgen?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb je al eens gegoogled....  met deze zoekwoorden kom je een eind  canoscan lide 200 ubuntu

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkt echter wel beschikbaar in Sane.

 

Heb er verder geen ervaring mee.

 

 

 

  sane-genesys.5

sane-genesys(5)          SANE Scanner Access Now Easy          sane-genesys(5)

NAME

       sane-genesys  -  SANE  backend for GL646, GL841, GL843, GL847 and GL124       based USB flatbed scanners

DESCRIPTION

       The sane-genesys library implements a SANE (Scanner  Access  Now  Easy)       backend  that  provides  access  to  USB  flatbed scanners based on the       Genesys GL646, GL841, GL843, GL847 and GL124 chips.   At  present,  the       following scanners are known to work with this backend:              Canon LiDE 35/40/50/60/100/110/200/210/700              Hewlett-Packard HP2300C/HP2400/HP3670/HP3690/G4010/G4050              Medion MD5345/MD6228/MD6274              Panasonic KV-SS080              Plustek OpticBook 3600              Pentax DSmobile 600              Syscan/Ambir DocketPORT 467/485/487/665/685              Visioneer OneTouch 7100/Strobe XP100 (rev3)/XP200/XP300/Roadwar†             rior              Xerox Travel Scanner 100, OneTouch 2400       This is stable software for supported models. But if you  test  new  or       untested  scanners, keep your hand at the scanner's plug and unplug it,       if the head bumps at the end of the scan area.       If you own a scanner other than the ones listed above that  works  with       this  backend,  please  let me know this by sending the scanner's exact       model  name  and  the  USB   vendor   and   device   ids   (e.g.   from       /proc/bus/usb/devices,  sane-find-scanner  or syslog) to the sane-devel       mailing list. Even if the scanner's name  is  only  slightly  different       from the models mentioned above, please let me know.       If you own a scanner that isn't detected by the genesys backend but has       a GL646, GL841, GL843, GL847 or GL124 chipset, you can try to add it to       the backend.
aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, heb het nu uiteindelijk gevonden, de drivers zitten er gewoon in maar ik had ook software nodig om van de gescande factuur een PDF document te maken, hiervoor gebruik ik nu Gscan2PDF, ook vanuit Ubuntu.

Normaliter googel ik wel verder maar ik moest onverwacht een kopie van een factuur doorsturen en toen bleek dat ik de scanner nog moest installeren, daarom de haast.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dat klopt, had ik intussen ook al gevonden.

Xsane maakt naar mijn mening echter een hele slechte afdruk, schrift was erg onscherp en rafelig terwijl het te scannen document heel scherp wat.

Met Gscan2pdf kreeg ik een acceptabele afdruk maar de scan met de originele Win software van Canon is beduidend scherper.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Xsane moet je nog wel de resolutie instellen. Het is algemene software geschikt voor diverse scanners en het hangt er ook vanaf in welke resolutie je het bestand wilt opbergen. Een hoge resolutie neemt veel ruimte in beslag. Pdf save had ik ook nog niet eerder gezien. 

 

stand resolutie hier staat veelal op:

 

kleur

volledig kleurenbereik

120

1016x1403x24 (4.1 MB)

 

Dit geeft een goede kwaliteit en neemt niet al te veel ruimte in beslag.

 

Succes met je verdere Linux ervaring.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk ook met Xsane een prima kopiefactuur in PDF kunnen produceren.

Is allemaal even wennen want de benadering van de software is t.o.v. Windows in veel gevallen behoorlijk afwijkend.

 

Toch zit het logisch in elkaar, maar zoals al geschreven toch even wennen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste J,

 

ja het oogt en werkt allemaal wel wat anders. Ziet er soms wat minder flitsend uit dan de software van de fabrikant. Maar de werking is erg logisch en veelal instelbaar. En de werking is perfect met de juiste instellingen.

 

Je hebt veelal geen drivers en software nodig van de fabrikant. Hardware werkt gewoon met universele software en de drivers zitten er al standaard bij. Verder geen registratie van software nodig. Geen gedoe met een register. Je kunt handmatig overal bij.

 

Linux wordt gebruikt van een Raspberry PI tot en met 90% van werelds super computers. En zit verder ook in allerlei kleinschalige toepassing, zoals sat ontvangers, media players, routers, nas etc etc.

 

Open standaarden zijn gewoon de toekomst.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bram, jij zal vast wel gelijk hebben en intussen heb ik bij een ouder echtpaar (moet je mij horen, ben ook bijna 70) XP door Linux vervangen.

Zij zijn daar wel content mee maar gebruiken ook maar het hoogst nodige aan software, dus Webbrowser, E-mail en Office omgeving.

 

Op zich heb ik ook al heel serieus overwogen om van Windows 8.1 naar Linux over te stappen maar dat zal toch nog wel even duren.

Ik zit toch nog wel teveel aan een aantal Windows programma's vast waar ik zo snel geen oplossing voor kan vinden.

 

Zo gebruik ik al jaren Bankingtools (C@hsflow) waarbij gegevens zijn opgebouwd die ik niet wil missen.

 

Ook gebruik ik voor 3 kennissen de Logitech Remoete software om de Logitech Harmony One te kunnen configureren en daar is niet zomaar een oplossing voor.

 

Zo speel ik via Chrome regelmatig Bridge via de applicatie Stepbridge, wel voor Windows, Android en Mac verkrijgbaar maar niet voor Linux.

 

Natuurlijk kun je e.e.a. waarschijnlijk via Wine regelen maar dat wordt dan wel heel omslachtig.

 

Ik zal op enig moment vast wel overstappen maar moet daarvoor waarschijnlijk eerst wel een aantal dingen moeten loslaten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik ging van windows 95 naar linux zo ongeveer. Ik heb een hele tijd nog met dual boot gedraaid destijds, maar uiteindelijk toch de overstap gemaakt. Het is inderdaad zoals je zegt elke keer weer spannend of alles wel zal gaan werken. Ik heb nog steeds een dingetje met mijn bto laptop met 2 gpu's erin, dat werd nog niet echt lekker ondersteund door linux. Het is jammer dat hardware fabrikanten zich alleen richten op windows en geen of nauwelijks support bieden voor linux. Maar voor huis tuin en keuken gebruik voldoet linux inderdaad prima.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...