Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

vandaag ben ik bij iemand 6 uur bezig geweest,om een complex netwerk aan de praat te krijgen,zonder 100% succes.

Wat moet er gebeuren?

Er zijn 8 bedrade toestellen aangesloten,aan het netwerk,en dan nog een 4 draadloze toestellen zijnde van laptop's tablet's en smartphone's.

Een externe sip telefoon,moet verbinding maken,met de ingestelde sip servers.

Een fonera,moet verbonden zijn,met fon,om een publiek signaal te hebben.

De vaste pc,heeft geen speciale vereiste,behalve,dat die de vu duo moet zijn in zijn workgroup.

De NAS server,moet een vast ip adres hebben,en moet benaderbaar zijn van in het netwerk en ook daarbuiten.Dus ook alle android toestellen,moeten met deze connectie kunnen maken.

de vu duo,moet een connectie kunnen maken,met de nas,maar moet ook gegevens vrijgeven,aan de andere client ontvanger.

Er staat ook nog een printerserver,maar die is niet zo moeilijk.

Omdat de modem van telenet,geen samba ondersteund,hebben we dan maar een externe router genomen,om alles aan te sluiten.

Dus zijn we met een kabel,naar de router geweest,en de 2 ip adressen gaven geen conflict,dus hadden we al een begin.de bedrading op zich na de router,is een beetje een gekkenwerk,want aan de router,komt op lan1 de utp kabel toe van telenet,de andere lan naar de NAS, en de 2 andere naar elk een switch,waar aan de ene switch,de vu duo aanhangt,de andere ontvanger,en de printerserver.eigenlijk moet er nog een slingbox komen,maar deze heb ik nog laten staan.

aan de andere switch,hangt dus de fonera,de pc,en de sip telefoon.

We zijn begonnen,met de sip telefoon,en we hebben poort 5060 in de telenet modem,open gezet,naar het ip adres van de daaropvolgende router,en dat was ok.

Nu hetvolgende was een gehele stap moeilijker.De NAS.zoals u misschien weet,is poort 0-1023 gesloten bij telenet,dus een oplossing zoeken.We hebben dus een werkende poort gevonden,voor de web,en hebben die in de telenet modem,en de andere router vrijgegeven,en dat was ok.Dat hebben we ook gedaan voor de ftp server.Om het voor de gebruiker,gemakkelijker te maken,hebben we via no-ip een re-direct ingesteld,en dat werkte voortreffelijk.Omdat die re-direct,dan niet ging voor ftp,hebben we daarvoor dan een andere no-ip naam genomen.

Met een : te zetten na de no-ip adres,gevolgd door de poort,was het gelukt om een ftp verbinding te maken van buitenaf.Eigenlijk,werkte alles,want de ontvangers communiceerden met elkaar,de vu duo zag na het instellen van de mount de NAS staan,en na aanpassing van het samba bestandje,kwam de vu duo ook netjes in de netwerkgroup.

Alles bleek te werken,en die mens was gelukkig,tot we na een kwartiertje,niet meer in staat waren te surfen.Alles werkte nog,en interne ip adresses bvb van de NAS gingen ook nog,maar alles van het net niet meer.Ook een ping naar bepaalde website's,ging niet.

Dan hebben we op die pc,een nieuwe ip aanvraag gedaan,en werkte tevens 10 minuten,waardoor we nadien telkens een dns foutmelding kregen.Ik heb zowel de prive router als die router van telenet gecontroleerd,en kon niks vinden.Alles bleef gewoon werken,en andere online toepassingen op de pc werkten,behalve surfen.

Toen hebben we verder gezocht,en gezien,dat we de router ook konden instellen als switch,en hebben dat gedaan.Natuurlijk hebben alle toestellen een ander ip adres verkregen,en was het een hemels werk,dit allemaal aan de praat te krijgen,en dat ging gedeeltelijks.

Via een hele poos aanpassen,kregen we binnen de perken,alles aan de praat.Helaas,gebruikt de router nu niet meer zijn router gedeelte,waardoor samba niet meer werkt.We kunnen de nas niet benaderen met de android toestellen,en op de pc's,komt vu duo niet meer aan te pas.

Ik weet uit ervaring,dat router achter router een probleem geeft,maar ik had enkel een probleem,dat ik na 10 minuten geen enkele pagina meer kon openen.ik kreeg altijd een fout op de dns server,en heb die van automatisch ingesteld naar vast op de 2de router en zelf alles instellen,helaas het mocht niet baten.

Het is spijtig,dat telenet niet doet zoals vroeger en juist een modem plaatst,maar dat er daar nu ook een router inzit,en dan hebben ze nog geen samba ondersteuning.

Weet iemand toch,hoe ik die router toch als router kan gebruiken,voor die samba,maar dat ik wel kan surfen,die niet na 10 minuten uitvalt.

alvast bedankt voor de hulp voor een complexe netwerk configuratie.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

Een heel verhaal, de samba moet je op elk apparaat gewoon instellen hier heb je geen samba server voor nodig.

Als je kijkt in etc/samba/samba.cfg dan kun je daar een workgroup aangeven hierdoor kun je communiceren met een windows pc vanaf het betreffende apparaat.

Kan je vanaf windows in je nas komen zo niet probeer dan eens //ip adres en kijk of je er dan in kunt komen.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst: (aangepast)

ik begrijp er nochtans helemaal niets van.

er zou beter een stuk minder verhaal zijn geschreven en daarvoor in de plaats een schema van dat "complex" netwerk.

met vermelding van minstens het volgende:

router / merk / type

PC1 / OS / ip-adres / Lan of Wlan

mobiel / OS / ip-adres merk / type / Lan of Wlan

ipad3

Nas

laptop2

etc

aangepast door Tonskidutch

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst: (aangepast)

Een heel verhaal, de samba moet je op elk apparaat gewoon instellen hier heb je geen samba server voor nodig.

op een apparaat of meerdere apparaten draait de samba server en dan kunnen andere apparaten middels samba client daarmee verbinden

gaan we echter over en weer, draait er op elk apparaat een samba server en is tegelijk een samba client

maar hier is niet alles mee opgelost zoals omslachtig omschreven in sattv4iedereen zijn vraag

de router heeft nix met samba te maken,,, of we hebben er een externe schijf aan hangen

met de onduidelijke ingredienten kan ik niet koken

zo iets met identifiers zie bijlage

aangepast door Tonskidutch

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

• 3 weken later...
Geplaatst:

nee, geen bladvulling.Ik heb de 2de router op bridge mode gezet.Het is half te gebruiken,en heb er de brui aan gegeven.Het is beschamend dat dergelijke bedrijven zo'n schamelige router/modems plaats bij hun klanten.Ben ik blij als adsl2+ gebruiker.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

Wat een onzin.

Meen jij nu echt dat een provider hiervoor verantwoordelijk is?

Dat jij dit niet allemaal goed werkende krijgt ligt nu weer aan telenet? Spam je daarom dagelijks hun facebookpagina?

Aja het ligt altijd aan iemand anders behalve aan jou..... Morgen maar weer een nieuw onzintopic openen....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen