Ga naar inhoud


voor Belgen: mistlicht op een fietsendrager wettelijk verplicht?


dvbs
Ga naar oplossing Opgelost door wanderer,

Aanbevolen berichten

Zo is het in Nederland, zegt het Openbaar ministerie.

 

Is mistverlichting verplicht op mijn fietsendrager?

 

Nee, de fietsendrager is (volgens het Voertuigreglement) een lastdrager en geen aanhangwagen. Voor de lastdrager heeft de wetgever bepaald dat een mistlicht niet verplicht is.

 

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/map/verlichting/

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weer wat geleerd, dacht dat ie onder de aanhangerwet viel, not dus..

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verplicht of niet,  bij mist kan je maar beter een mistlamp hebben die ook zichtbaar is.

Dat is wel zo veilig.

 

Nog zo een zeker die bij het minste geringste het overige verkeer verblind met zijn mistlicht.

In NL én BE moet je pas bij mist of sneeuw met een zicht van minder dan 50meter je achterste mistlicht aan hebben.

Je voorste mistlampen pas bij <200m.

 

Als je de idioten die het bij een beter zicht aan hebben staan af zou schieten zouden er amper nog files zijn en de woningnood is dan ook meteen opgelost.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een beetje dubbel, bovenstaande opmerking, erop aan dringen dat je je aan de wet moet houden.

Mag ik je herinneren aan wat je net hiervoor schreef?

 

Meegaan met de tijd zeg ik en je niet laten naaien omdat iets niet mag.

Sjezus, heilige boontjes hierzo en daarzo.

Als iedereen maar dingen tegen zijn zin in blijft doen dan veranderd er nooit wat.

Als je het er niet mee eens bent gedraag je er dan ook naar, als het er maar genoeg doen hebben we het voor het zeggen.

 

Gezien je laatste opmerking doen kennelijk genoeg mensen hun mistachterlicht aan, anders "zouden er amper nog files zijn en de woningnood is dan ook meteen opgelost.

 

Die handelen kennelijk naar jou opvatting over je aan de wet houden, als het er maar genoeg doen hebben we het voor het zeggen.

 

Wanneer jij stelt dat je je niet aan de wet hoeft te houden kan je niet stellen dat anderen dat "recht" niet zouden hebben. ;)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ochgod,als je een fietsdrager op uw trekhaak kunt plaatsen en wat van fietsen kent zul je ook wel een mistlicht kunnen plaatsen.

Zie wel dat je een juiste stekkerdoos hebt staan, eentje met schakelaar.Dwz als je stekker inplugt moet het mistlicht van je wagen doven.

En die wetgeving,normaal bel je naar de directeur van autokeuring voor de wettelijke uitrusting of toestand van het voertuig.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

btw, thanks voor (al?) jullie reacties

 

Nog even dacht ik om ook eens een onderwerp te starten over het gebruik van standlichten........... :D

 

Voor de fietsdrager; ben ik uiteindelijk voor een model gegaan dat kan opgevouwd worden en waarin de mistlamp mooi verwerkt zit (zal maar geen merk noemen zeker?)

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mistlicht zit je altijd veiliger, maar hoe vaak heb je zulke dichte mist dat je het wettelijk moet gebruiken (<50 meter zicht!)

Maak ik 1 keer mee in de 3 jaar ofzo. Dat je kar het heeft ok, maar dat je dan ook toevallig met fietsdrager op pad bent is wel heel heel erg uitzonderlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me op dat veel spreken van het moeten gebruiken van het mistachterlicht, maar niets is minder waar.

 

Je auto van na 1997 of aanhanger met een laadgewicht van meer dan 750 in dienst genomen na 1997 moet een mist achterlicht hebben en ook een aanhanger waarvan het laadgewicht maximaal 750 Kg is moet een mistachterlicht hebben.

Dat is de wet hier in Nederland en zonder (dus ook op niet mistige dagen) kun je een boete krijgen.

 

Het vreemde is dat de wet je nergens verplicht om deze mistlamp ook te gebruiken, er staat enkel, je mag de mistachterlamp pas gebruiken indien het zicht minder is dan 50m.

 

Dat wordt dan ook  bevestigt  in dit artikel van iemand die toch zou moeten weten hoe het in elkaar zit.

http://www.verkeersnet.nl/6343/gebruik-mistachterlicht-verplichten/

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat echt lullig is, is dat je de wet behoort te kennen als burger.

-het is echter niet verplicht de wet teksten zomaar gratis te publiceren via Internet

-waar gepubliceerd wordt is echter wel vooraf bepaald. (NL de staatcourant)

snipsel"

 

Een wet is slechts afdwingbaar nadat deze werd openbaar gemaakt in een publicatieblad dat hiertoe werd ingericht door de overheid. Het beginsel elke burger wordt geacht de wet te kennen houdt niet in dat alle burgers zouden te weten wat er in alle wetten staat maar het is de juridische fictie dat na de reguliere afkondiging van de wet eenieder geacht wordt daarvan kennis te hebben kunnen nemen.

Onbekendheid met het bestaan of de inhoud van de wet vormt dus nooit een verontschuldiging voor overtreding van die wet en kan ingeval van strafbepalingen dus ook niet leiden tot straffeloosheid.

einde snipsel

 

mist achterlicht is verplicht (en enkel bij zicht minder dan 50 meter) en zoals eerder vermeld "nog steeds zichtbaar ook met een fietsdrager op je bumper"

*** mist achterlicht moet ook uit zijn als het zicht meer is dan 51 meter wegens de bekende hinder als het zicht goed genoeg is ***

 

de (old timer) auto mobiel zonder een dergelijke schakelbare voorziening mag niet de weg op

daar het voertuig dan niet voldoet aan de algemene en geldende voorwaarden betreffende rijwaardigheid voldoet ( mede gekeurd en goedbevonden middels APK keuring / Nederland)

 

(zo ook een kapot rechter achterlicht of linker voorlamp)

 

er zijn dus wel publicaties... > maar die behelsen niet alle ditjes en datjes voor controle en handleidingen

 

Maar het is wel zo dat de TüV duitsland echt per geval een keuring afgeeft voor de auto en alle additieven zoals fiets dragers die *** geen belemmering vormen.

( dat betreft imperial / gepäckträger / aanhangwagen en trekhaak / vette velgen of rubber / onbegrijpelijke knalpijpen / zwarte plakfolie op de ramen etc etc. )

 

zelfs de politie is niet verplicht jou te raadplegen (wel om jou te beboeten) toch geven ze graag ;) advies

stel je vraag bij je autodealer / monteur en zeg hem het is ernst!

en dan stel de vraag nog maar eens aan je advocaat en vermeld het is ernst!

 

ciao ciao

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je wilt beweren dat  Koos Spee (voormalig Nederlands landelijk verkeersofficier van justitie) het helemaal fout heeft met dat er geen verplichting in Nederland is om het mistachterlicht te gebruiken?

En hij heeft het ook al helemaal fout door te stellen dat auto's van voor 1997 geen mist achterlicht hoeven te hebben?

 

Ik ben toch benieuwd hoe je aan die wijsheid komt want in de richtlijn die je aanhaalt van de EU staat alleen hoe e.e.a getest moet worden ed. maar niet hoe het in de Nederlandse wet geregeld is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje dubbel, bovenstaande opmerking, erop aan dringen dat je je aan de wet moet houden.

Mag ik je herinneren aan wat je net hiervoor schreef?

 

 

Gezien je laatste opmerking doen kennelijk genoeg mensen hun mistachterlicht aan, anders "zouden er amper nog files zijn en de woningnood is dan ook meteen opgelost.

 

Die handelen kennelijk naar jou opvatting over je aan de wet houden, als het er maar genoeg doen hebben we het voor het zeggen.

 

Wanneer jij stelt dat je je niet aan de wet hoeft te houden kan je niet stellen dat anderen dat "recht" niet zouden hebben. ;)

 

Quotes uit 2 verschillende draadjes aan mekaar knopen tot je d'r iets uit kunt halen waar je je gelijk mee denkt te kunnen halen.

Als jij zo je gelijk wilt halen, ga je gang.

Onderwerpen lijken ook zo op elkaar...

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me op dat veel spreken van het moeten gebruiken van het mistachterlicht, maar niets is minder waar.

 

Je auto van na 1997 of aanhanger met een laadgewicht van meer dan 750 in dienst genomen na 1997 moet een mist achterlicht hebben en ook een aanhanger waarvan het laadgewicht maximaal 750 Kg is moet een mistachterlicht hebben.

Dat is de wet hier in Nederland en zonder (dus ook op niet mistige dagen) kun je een boete krijgen.

 

Het vreemde is dat de wet je nergens verplicht om deze mistlamp ook te gebruiken, er staat enkel, je mag de mistachterlamp pas gebruiken indien het zicht minder is dan 50m.

 

Dat wordt dan ook  bevestigt  in dit artikel van iemand die toch zou moeten weten hoe het in elkaar zit.

http://www.verkeersnet.nl/6343/gebruik-mistachterlicht-verplichten/

 

suc6

 

Gerrit

Idd Gerrit, heb je goed opgemerkt.

Ik had mijn post aangepast naar "moet" omdat ik het al te vreemd vond dat iets pas "mag" en dus geen verplichting maar dus wel verplicht aanwezig moet zijn.

 

Kan je post nog aanvullen met dat van aanhangers met een totaal laadgewicht van meer dan 750kg mag worden aangenomen dat deze dan een eigen kenteken hebben en dat ze anders automatisch onder de regeling voor aanhangers tot 750kg vallen.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog iets verder wat betreft de aanhangers.

Aanhangers met een eigen kentekenplaat zijn geregistreerd en daar is het dus ook van bekend of ze voor 1998 in gebruik zijn genomen of na 31 dec 1997.

 

Zijn aanhangers met kenteken voor 1998 in gebruik genomen dan hoeven ze geen mistverlichting te hebben zijn ze na 31 dec 1997 in gebruik genomen dan moeten ze wel voorzien zijn van mistverlichting.

 

Om het nog ingewikkelder te maken dan hoeft een aanhanger in gebruik genomen na 31 dec maar voortgetrokken door een auto ouder dan 31 dec 1997 weer geen mistverlichting te hebben.

 

Ik denk dat de wetgever gewoon gedacht heeft dat er een overgangsregeling moest komen en dat het probleem daarna vanzelf wel opgelost zou worden omdat auto's van 1997 nu toch al zeker 16 jaar oud zijn en daar rijden er toch steeds minder van.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...