Ga naar inhoud


voor Belgen: mistlicht op een fietsendrager wettelijk verplicht?


dvbs
Ga naar oplossing Opgelost door wanderer,

Aanbevolen berichten

Zijn aanhangers met kenteken voor 1998 in gebruik genomen dan hoeven ze geen mistverlichting te hebben zijn ze na 31 dec 1997 in gebruik genomen dan moeten ze wel voorzien zijn van mistverlichting.

 

En hoe zit het met een aanhanger zonder kenteken die wel voor 1998 in gebruik is genomen?

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites


Van een aanhanger zonder kenteken is dus niet geregistreerd wanneer deze in gebruik is genomen en valt daardoor onder de aanhangers tot 750 Kg en moet dus altijd voorzien zijn van een mistachterlicht.

 

Dus ook als er een type plaatje op zit dat deze aanhanger gebouwd is in 1983 moet deze volgens de wet nog steeds voorzien zijn van mistachterlichten.

 

 

@ theParasol

 

Dat was mijn vraag een stukje hierboven ook.

Hoe kan er een verplichting zijn om de voorziening te hebben maar geen verplichting om hem te gebruiken?

 

Dat geldt dus voor de mistachterlamp maar ook voor de claxon in de auto.

 

Beide verplicht aanwezig, maar de kans dat je een boete krijgt als je ze ook daadwerkelijk gebruikt is vrij groot.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je wilt beweren dat  Koos Spee (voormalig Nederlands landelijk verkeersofficier van justitie) het helemaal fout heeft met dat er geen verplichting in Nederland is om het mistachterlicht te gebruiken?

En hij heeft het ook al helemaal fout door te stellen dat auto's van voor 1997 geen mist achterlicht hoeven te hebben?

 

Ik ben toch benieuwd hoe je aan die wijsheid komt want in de richtlijn die je aanhaalt van de EU staat alleen hoe e.e.a getest moet worden ed. maar niet hoe het in de Nederlandse wet geregeld is.

 

suc6

 

Gerrit

Gerrit B

ik wilde helemaal niet beweren dat ik weet wat de wet is omtrent de mist achterlichten

ik gaf enkel te kennen dat het heel lastig is om de wet kennen

 

als je nog een wilt waar het dan zogenaamd juist vermeld wordt > klik me en lees de bijbehorende amandementen

 

m.a.w. je bent er wel even mee bezig

 

En als je ze dan toch hebt, is het OOK zaak dat je ze wel juist bediend en juist aangebracht hebt aan het voertuig.

Daarom vermeld ik hier een passage uit het Duits StVZO

Voor mistlampen geld paragraaf 53d.

 

 > Gesetze > StVZO > § 53d

 

en dat aanbrengen en het gebruik kun je toch het beste laten keuren door de keurmeesters

 

 er staan overigens ook nog eens de verzekeraars aan al die regels te wringen welke hun dekking en betalingsverplichting bij ongevallen daarmee naar hun hand zetten.

 

omdat we Europees mobiel geworden zijn en reizen, dienen we ook dergelijke aspecten te kennen.

 

we hadden ook al de winterbanden en de alcohol-tester en het automatisch GSM meldsysteem.

ciao ciao

 

p.s. de old timer tussen haakjes in m'n bericht gold voor de rijwaardigheid

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik je reactie misschien niet goed gelezen want zo kwam het wel bij me over.

 

Maar nu roer je wel meteen een heel ander belangrijk punt aan nl. het Europees mobiel zijn.

Een auto/voertuig die hier goedgekeurd is voor toelating op de openbare weg is dat automatisch ook voor de rest van de Europese landen en hoeft bij de grens niet eerst omgebouwd te worden.

Dus is hier je mistlamp op de juiste manier gemonteerd en aangesloten dan is die dat automatisch meteen ook voor alle andere landen in Europa.

 

Dat neemt niet weg dat er nog steeds andere verplichtingen per land kunnen gelden over het gebruik van het voertuig of onderdelen ervan.

En ja, als gebruiker van het voertuig ben je verplicht deze per land te kennen (als je daar met je voertuig komt)

Dus rij je vanuit Breda via België, Luxemburg (om even goedkoop te tanken,) Duitsland, Oostenrijk naar Hongarije dan moet je dus van al die landen de verkeersregels kennen en weten wat je moet doen bij bepaalde situaties.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een aanhanger zonder kenteken is dus niet geregistreerd wanneer deze in gebruik is genomen en valt daardoor onder de aanhangers tot 750 Kg en moet dus altijd voorzien zijn van een mistachterlicht.

 

Dus ook als er een type plaatje op zit dat deze aanhanger gebouwd is in 1983 moet deze volgens de wet nog steeds voorzien zijn van mistachterlichten.

Maar in dit geval is die wel geregistreerd maar nooit op kenteken gezet.

 

Toen dat werd ingevoerd kregen >750kg aanhangers een standaardbrief om een kenteken te bekomen, nou zal wel een vlugge keuring bijkomen.

In dit geval heeft de eigenaar die "brief of hoe dat papiertje ook heette" nooit gebruikt om een kenteken mee te krijgen.

Door de jaren heen is dat papiertje natuurlijk zoekgeraakt maar het rdw heeft nog in de boeken staan dat zo'n papiertje de4stijds is afgegeven.

 

Maar ik denk dat er idd een mistlicht op moet zitten ofschoon dat bij die aanhanger niet goed (of onbetaalbaar) te doen valt.

 

Ik weet de specifieke eisen waaraan zo'n mistlicht moet voldoen niet, enkel is me bekend dat deze vanuit de auto te bedienen moet zijn.

Een mistlicht dat je niet hoeft aan te zetten moet wel van binnenuit te bedienen zijn, ja ja zo kan die wel weer.

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...