Ga naar inhoud


oude 2m schotel


Alex1970

Aanbevolen berichten


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is niet waar.

Een mesh/gaas schotel kan wel degelijk gebruikt worden voor de Ku band.

Alleen de versterking is minder.

Gaas schotels zijn groter zodat daardoor dit verlies opgeheven wordt.

 

2 mtr gaas is net zo goed als een 1 mtr. verroeste Triax.

 

 

Je gaat toch ook niet met een vrachtauto naar de supermarkt om boodschappen te doen?

 

Een gaas schotel is bedoeld voor C-band ontvangst. Het feit dat ie ook de Ku frequenties reflecteerd is een bijkomstigheid waar menig C-band freak gebruik van maakt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, Drs. IJzerbout, als je het zo bedoeld, dan heb je gelijk. Een gazen schotel is bedoeld voor de ontvangst van de C-band. Dat je er dan ook nog een beetje Ku-band mee kunt ontvangen is meegenomen. Het rendement zakt dan behoorlijk waardoor je inderdaad voor de Ku-ontvangst de diameter van de schotel moet halveren.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

Nu gaan we naast elkaar heen praten. Je hebt het nu over geperforeerde schotels. Die zijn gemaakt van geperforeerd staalplaat, niet van gaas. Die maakt Triax ook voor de Engelse markt voor de Regio 1 en 2 schotels, zie bijlage.
Alleen zet Triax zijn naam er niet op want Engelsen willen alleen spullen uit het Verenigd Koninkrijk en dan kun je beter de naam Triax er niet op zetten.
 

post-60869-0-22451700-1398358403_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

 

Nu gaan we naast elkaar heen praten. Je hebt het nu over geperforeerde schotels. Die zijn gemaakt van geperforeerd staalplaat, niet van gaas. Die maakt Triax ook voor de Engelse markt voor de Regio 1 en 2 schotels, zie bijlage.

Alleen zet Triax zijn naam er niet op want Engelsen willen alleen spullen uit het Verenigd Koninkrijk en dan kun je beter de naam Triax er niet op zetten.

 

 

 

Beste Drs. IJzerbout

 

Die zijn gemaakt van geperforeerd staalplaat, niet van gaas. Die maakt Triax ook voor de Engelse markt voor de Regio 1 en 2 schotels, zie bijlage.

Alleen zet Triax zijn naam er niet op want Engelsen willen alleen spullen uit het Verenigd Koninkrijk en dan kun je beter de naam Triax er niet op zetten.

 

OK..geperforeerd. Je hebt gelijk.

 

Neemt niet weg dat de Engelsen de naam Triax niet willen zien en dat kan ik volkomen begrijpen. :D :D :D

 

Sorry sprietert..je weet dat ik Triax schotels niet zo geweldig vind. :)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook gazen schotels voor de Ku band.

Alleen zijn de gaatjes dan vele malen kleiner dan zo'n grote mesh schotel.

Amstrad boden zulke schotels aan.

Oh, die bruine. (Althans, na een tijdje).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de nodige ervaringen met grotere schotels opgedaan. Mesh schotels zou ik nooit aanraden voor ku-Band, er zijn mensen die beweren dat ze goede resultaten boeken maar voor mij heeft bij alle vier of vijf modellen die ik in gebruik had dat bijvoorbeeld een 3 meter schotel het rendement gaf van een schotel die nauwelijks groter was dan de helft van die diameter.

 

Overigens moet je ook bedenken dat hoe groter de schotel en hoe hoger de frekwentie, hoe kleiner de openingshoek wordt. Tenzij je de schotel echt goed uit de wind kunt opstellen houdt dat altijd in dat je bij winderig weer een veel minder bruikbare schotel hebt want het doorsnee consumentenproduct zal, wanneer draaibaar opgesteld, altijd de nodige speling in de wind vertonen. merk je niet op C-Band maar op Ku is kan het tamelijk rampzalig zijn. In de tijd dat ik alleen een grote schotel met Seavey C/Ku feed of Corotor had staan heb ik menigmaal vanwege de wind alleen maar op Gorizont kunnen afstemmen voor een ongestoord beeld.

 

Deep dis is voor Ku-Band ook geen voordeel, alleen oogt dit niet echt als een deep dish. Ik had ooit een Winegard 8 ft. schotel, die zag er haast uit als de uitgeperste helft van een sinaasappel. Heel solide, mesh, maar met piepkleine gaatjes maar ook daarmee was C-Band heel goed en viel Ku best tegen.

 

Dit ding ziet er enorm zwaar uit , misschien als je er een enorme motor enzovoorts aanhangt kun je hem draaien, tenslotte kan alles draaibaar gemaakt worden, maar het zou wel eens meer kosten en moeite kunnnen geven dat het waard is.

 

Opstellen als schotel voor Hotbird plus drie Astra's is misschien handig als je op de poolcirkel gaat wonen of in Mali, maar wal moet je met zoveel versterking op sowieso loeiharde signalen? Ik maakte het ooit mee dat ik al een dichtklappend (zwart) beeld kreeg toen ik met een 120 cm Delta Star op Astra 1 richtte.

 

Zelf zou ik zo'n schotel alleen kopen als er een specifieke satelliet was, bijvoorbeeld ABS-2 waarvoor je een zo groot mogelijke schotel nodig hebt om hem nog te kunnen ontvangen. Ik hoorde wel eens dat er in Duitsland met zoiets gekeken zou kunnen worden naar de Israelische transponders van Amos op 4 West, maar weet niet of dat hier ook nog haalbaar is.

 

Tenslotte: vergewis je ervan dat het voor de hoge Ku-Band frekwenties bedoeld is. Kan best zijn dat je een kat in de zak koopt.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

foutje

Hoezo foutje? Die dingen ken ik alleen als roestwokken, of mag je dat hier niet zeggen?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Alex ;)

Wat betreft de schotel die je nu hebt zou ik mij eerst even een paar dingen afvragen wat je verder nog wilt ontvangen. Je hebt namelijk nu een Ch master 1.20 en dus een zeer goede schotel en als je het ku signaal wilt verbeteren is het mogenlijk om een Channel master feed erop aan te sluiten en dan en ap82xt2n te kopen en daar door een bekende sat collega deze hals van de high gain lnb netjes af te laten draaien en er een flens op te zetten en deze aan te sluiten op je ku ch master feed. Je zal ongetwijfeld meer signaal hebben als met een inverto of invacom flans lnb op de verre satelieten.

 

Wat je ook kunt doen is de hele handel verkopen en voor primefocus gaan wat toch evengoed voordelen geeft i.v.m transport omdat je de grotere schotel per delen kunt laten transporteren / bestellen als 1 pakket. Dat heb ik hier bij mijn Jonsa ook gedaan en dat gaat goed en ik krijg mijn schotel naar boven door de deur in een pakket;). Nou weet ik wel dat offset schotels een hoger rendement hebben met nieuwere technieken maar een laminas 180 kost wel geld en dan heb je nog een polarmount nodig, want je wilt hem natuurlijk wel draaiende hebben. Nou wordt ook van Jonsa gezecht dat het pisbakken staal is en deze slecht presteerd op ku maar als je de schotel goed assembleert en netjes in elkaar zet

werkt deze prima op ku.

 

Ik heb hier ook Nilesat op mijn inpandig balkon waar de reling met onderstaande pertinax plaat en de betonen bovenrand van de bovenburen dempt, evengoed een goed signaal waarna ik mijn mod MTI highline adf 120 prime focus lnb in de antenne heb om het signaal nog wat op te krikken voor de zwakke satelieten. En de grote van de dish is het meest belangrijk (180 minimaal) voor meer signaal alleen in mijn geval hier zou een offset beter werken omdat ik niet veel ruimte heb op mijn balkon i.v.m het rendement van de schotel.

 

Google maar is op vikingsatcom en kijk het assortiment maar is, ik weet zeker dat er wat leuks voor je bij staat en ik hoop dat de prijs meevalt. Anders zal je zelf aan de slag moeten en er een zomerklus van maken om zelf een polarmount met standaart te maken en door te sparen voor een 2,5 M primefocus met c / ku chap kop erin met lnb`s dan heb je ook c band erbij en iets moois op sateliet gebied.

 

Succes ermeee , Ger

post-59919-0-36827000-1398518084_thumb.jpg

post-59919-0-81222700-1398518087_thumb.jpg

post-59919-0-60335000-1398518092_thumb.jpg

post-59919-0-17421100-1398518096_thumb.jpg

post-59919-0-55743900-1398518591_thumb.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Alex ;)

Wat betreft de schotel die je nu hebt zou ik mij eerst even een paar dingen afvragen wat je verder nog wilt ontvangen. Je hebt namelijk nu een Ch master 1.20 en dus een zeer goede schotel en als je het ku signaal wilt verbeteren is het mogenlijk om een Channel master feed erop aan te sluiten en dan en ap82xt2n te kopen en daar door een bekende sat collega deze hals van de high gain lnb netjes af te laten draaien en er een flens op te zetten en deze aan te sluiten op je ku ch master feed. Je zal ongetwijfeld meer signaal hebben als met een inverto of invacom flans lnb op de verre satelieten.

 

Wat je ook kunt doen is de hele handel verkopen en voor primefocus gaan wat toch evengoed voordelen geeft i.v.m transport omdat je de grotere schotel per delen kunt laten transporteren / bestellen als 1 pakket. Dat heb ik hier bij mijn Jonsa ook gedaan en dat gaat goed en ik krijg mijn schotel naar boven door de deur in een pakket;). Nou weet ik wel dat offset schotels een hoger rendement hebben met nieuwere technieken maar een laminas 180 kost wel geld en dan heb je nog een polarmount nodig, want je wilt hem natuurlijk wel draaiende hebben. Nou wordt ook van Jonsa gezecht dat het pisbakken staal is en deze slecht presteerd op ku maar als je de schotel goed assembleert en netjes in elkaar zet

werkt deze prima op ku.

 

Ik heb hier ook Nilesat op mijn inpandig balkon waar de reling met onderstaande pertinax plaat en de betonen bovenrand van de bovenburen dempt, evengoed een goed signaal waarna ik mijn mod MTI highline adf 120 prime focus lnb in de antenne heb om het signaal nog wat op te krikken voor de zwakke satelieten. En de grote van de dish is het meest belangrijk (180 minimaal) voor meer signaal alleen in mijn geval hier zou een offset beter werken omdat ik niet veel ruimte heb op mijn balkon i.v.m het rendement van de schotel.

 

Google maar is op vikingsatcom en kijk het assortiment maar is, ik weet zeker dat er wat leuks voor je bij staat en ik hoop dat de prijs meevalt. Anders zal je zelf aan de slag moeten en er een zomerklus van maken om zelf een polarmount met standaart te maken en door te sparen voor een 2,5 M primefocus met c / ku chap kop erin met lnb`s dan heb je ook c band erbij en iets moois op sateliet gebied.

 

Succes ermeee , Ger

Mooie tips, dank daarvoor. Daar ga ik zeker eens naar kijken.

De 120cm schotel gaat zeker niet weg. Deze presteert buitengewoon goed en gebruik ik dus voor Ku-band.

Een grotere schotel is voor C-band en incidenteel misschien voor Ku.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Phoenix welke rol speelt die rol ducktape in het verhaal ?

De foto van de scan laat een freq. zien (10.872) welke niet bij de zenders in de getoonde lijst hoort , logisch middenin een scan .

10.796 past daarbij , die ontvang ik nu met de maxplus 2100 met  level 83 en Kwaliteit 66%  (met de DrHD F16 level 81 / 6.6dB)

10.872 met level 83 en Kwaliteit 70% (met de DrHD F16 level 82 / 8.8 dB) 

Fibo 120 cm met BlackUltra single

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi trust ;)

 

Het ductape gebruik ik als hulpmiddel om de lnb te koppelen aan de adf 120 zonder flens dus ineen keer vlak vijlen en strak op elkaar

met riempjes powerrtape erop, het lijkt wat gammel maar het zit als een huis in ieder geval genoeg om te testen.

 

Ik ben er ook achter gekomen dat het beste signaal er is als de lnb zo kort mogenlijk op de feedhorn wordt gemonteerd, aangeazien ik geen draaibank heb heb ik de flens van de adf 120 afgezaagd en deze meteen met tape op de mti ap82 xt 2n gezet met tape..

 

Ik ben nu aan het testen met een andere feedhorn die ik nog had van mijn 140 onepeace ( die in de schuur staat) en daar heb ik de adf120 flens die afgezaagt is gekoppeld aan de smart titanium die meteen op de feedhorn staat ( via de flens).

 

De resultaten zijn goed en wat ik gelezen heb op een engels forum is dat de smart de sterke signalen niet veel versterkt maar de zwakke signalen ophaald en ik krijg hier met bewolkt weer heel wat zwakke zenders binnen ( eri tv expres am 53 Oost ) , ik ben trouwens wel is benieuwd naar een ontvangst rapportje van alex op de channel master 120 met nilesat of andere satelieten.

 

Het is een geweldig idee de mod lnb, de volgende proef is de Octacon pll (twin) lnb die ook erg goed presteerd vanwege de stabiele frequentie.

post-59919-0-86090600-1398536181_thumb.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke feedhorn ik nu heb.

Zal als ik weer thuis ben er eens een foto van posten.

Ook zal ik Nilesat en Badr weer eens proberen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...