Ga naar inhoud


Rotor afstellen wat is de beste manier


muppet
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste muppet

Ik had in bericht 21 al een afbeelding (bijlage 1) toegevoegd.
Die geeft niet helemaal duidelijke weer wat er moet gebeuren. Ik heb daarom een nieuwe afbeelding gemaakt, zie de bijlage in dit bericht.
Neem nu situatie C. Daar staat: "Bij het in het oosten omhoog duwen en in het westen omlaag trekken een betere ontvangst:
Je moet dan de rotor iets naar het oosten draaien. Stel, je verdraait de rotor 1 graad over de mast naar het oosten als deze op de Sirius gericht staat, dan moet de schotel natuurlijk 1 graad op de rotoras naar het westen gedraaid worden. Zou je dit niet doen, dan staat de schotel niet meer in de Sirius gericht.
 

post-60869-0-56231000-1398627279_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle betweters hier een kopie vam Latitude en bijbehorende schotelelevatie-waarde.

zoals beschreven in handleiding voor digipowermotor Diseqc H-H Motor SG-2100A.

 

Dus voor 53 graden latitude (eerste kolom) wordt de schotel-elevatie 22.4 graden(kolom ""Dish Bracket Angle"")

Latitude en bijbehorende Schotel Elevatie.pdf

aangepast door Seniorsatter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de rotor en schotel afgesteld zoals sprietje in bericht 16 zei, toen heb ik op de pc het programma enigma signal meter geinstaleerd en kree ik de volgende waarden op het scherm.

Ik heb even op het dak gekeken en ik heb een inverto silvertech lnb.

Kan ik het nog beter afstellen of is dit de max in de toekomst word de lnb nog vervangen door een black ultra.

 

Astra 4 2+2

Snr 83%

Db  82 %

Agc 54 %

 

Turksat Bahar TV

Snr 85 %

Db 85

Agc 52 %

 

Hispasat DSMcc  - IPPV

SNR 70%

db 71

Agc 49 %

 

Express AM72 1TV-AFG

SNR 40%

Db 40

Agc 26%

 

Astra 3 RTL 4HD

Snr 88%

db 88

Agc 56%

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt dus op zich niet veel uit alsik een andere lnb neem.

Zijn de waarden een beetje goed of kan hij nog beter uitgericht worden.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

het voornaamste is dat je geen uitval krijgt!

en een andere lnb ,dat zou ik voorlopig ook nog niet plaatsen,verslijt deze maar eerst (lol)

en je kan hem misschien nog een beetje fijn tunen

ps:als je daar nu een andere ontvanger aanhangt dan heb ook andere misschien signaal waarden

kijk zo effe een tijdje,en wacht gewoon de resultaten af met slecht weer

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt dus op zich niet veel uit alsik een andere lnb neem.

Zijn de waarden een beetje goed of kan hij nog beter uitgericht worden.

Volgens mij zit je niet ver van de ideale instelling.

Mooi zo laten en je kunt dik tevreden zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk : nagezien en de dish angle is dus blijkbaar ook afhankelijk van het type rotor.Bij de SG 2100 is die blijkbaar anders dan bij de GI-50.Alhoewel  beiden dezelfde vorm hebben van uitzicht.De uitleg van Sprietje is wel heel interessant voor beginners maar men zal toch in het boekje van de rotor moeten kijken om de juiste waarde te vinden.Zoals ik al vermelde staat mijn schotel dus wel degelijk op 27.5 graden op de rotorarm.

PS:op aanvraag plaats ik hier wel een PDF van mijn GI-50-120 waarden.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bellejt

De elevatie van een draaibaar opgestelde schotel stel ik zelf altijd af met een electronische waterpas. Dat gaat zo:
In Joure waar muppet woont is de elevatie van de Sirius 29,5 graden.
Stel je hebt een Triax-schotel. Daarvan is de offset 26 graden. Dat is terug te vinden in de specificaties van de schotel. Als de schotel dus precies verticaal staat, is de elevatie 26 graden. Het moet 29,5 graden zijn. De schotel moet dus 3,5 graad achterover staan. Met een electronische waterpas is dat zo af te lezen als je die tegen de voorzijde van de schotel legt.
Heb je geen electronische waterpas, dan kun je het ook met een gewone waterpas doen.
Als je weet dat een schotel bijv. 105cm hoog is (Triax 110), dan neem je de sinus van 3,5 graden (=0,061) maal die 1050mm is 64mm. Dus de bovenzijde van de schotel stel je 64mm achter de onderzijde van de schotel af.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de waarden zoveel uit elkaar liggen als je ontvangst hebt kun je gewoon de schotel stukje omhoog of omlaag doen tot het beter word.

Of zie ik dit verkeerd ?

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste muppet

Als je de satelliet eenmaal gevonden hebt, dan gaat het bij het fijntunen van de elevatie en de Azimuth alleen maar om de maximale signaalkwaliteit te behalen. Wat ik in mijn bericht hierboven schreef is een methode om de elevatie van de schotel goed in te stellen om de satelliet te vinden ongeacht welk merk of type rotor gebruikt wordt. Ook kun je die methode gebruiken als er helemaal geen elevatieaanduiding op de schotel staat of een die slechts streepjes heeft per 5 graden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je de elevatie van de rotor goed heb en de schotel op 3,5 graad zet dan moet het goed wezen

Ik schrijf het op voor de volgende keer.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, bij een Triax en redelijk wat andere merken waarvan de offset 26 graden is wel. Maar er zijn ook schotelmerken die een offset van 22 graden of nog iets anders hebben maar dat kun je op internet zo opzoeken.

Dus stel, je hebt een schotel met een offset van 22 graden en de elevatie voor de Sirius moet 29,5 graden zijn volgens Dishpointer, dan moet de schotel 7,5 graden achterover staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...