Ga naar inhoud

DM500HD V1 niet in *STOP* modus te krijgen

Ga naar oplossing Opgelost door Gast Mimisiku,

Aanbevolen berichten

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Betreft DM500HD V1. Even heel kort:

Gekocht in Augustus 2013. Vanaf nieuw boot de box moeilijk op. Opgestuurd naar Dream. Na 10 dagen retour. Volgens Dream 'in bester Ordnung'. Start wel iets vaker meteen op, maar niet consequent. Áls hij eenmaal boot draait hij prima. Geen enkele klacht, plugins, opnemen, afspelen, start vanuit Stand-by allemaal 100%. Maar nu komt het:

Krijg de box absoluut niet in de STOP modus!! Ook niet na eindeloos proberen. Normaal gaat dit door de box uit te zetten, power switch ingedrukt houden en de power weer aan. Op het scherm verschijnt dan in het groot de box info en het IP. Via de webbrowser van je PC kun je dan via LAN flashen.

Flash Recovery geprobeerd, opnieuw bootloader #84 geflashed (met succes melding).. Geen idee meer..

Iemand een tip?

Geplaatst: (aangepast)

sorry, mijn opmerking was niet van toepassing op de 500HD

toch succes

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Geplaatst:

weet je het ip adres van je box ?

kan je enkele foto's plaatsen van wat je juist doet ?

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Uiteraard weet ik het IP van de box. Deze heb ik vast ingesteld. Probleem is dat in de STOP modus automatisch DHCP modus wordt geactiveerd. Zonder STOP modus dus ook geen WebIF toegang zodat je niet kunt flashen

Gast Mimisiku
Geplaatst:

@Smetje limb.BE

Ik zet de box uit. Schakelaar op uit.

Houd de power knop ingedrukt.

Zet de box aan..

Groene LED pinkt snel. Gaat dan heel even uit. Daarna volgt een knipper patroon wat zich herhaalt. Beeld blijft zwart.

In de werkende toestand gaat na het pinken de groene LED heel even uit om daarna weer even snel te pinken.Na het pinken komt dan groot in beeld de device info

• Oplossing
Gast Mimisiku
Geplaatst:

Opgelost! Eigenlijk heel simpel gedaan.

Originele Dream-Multimedia DM500HD firmware geflashed (uiteraard serieel). Deze firmware 'kijkt' of je een 'Recover Bad Sectors' hebt gedaan en herstelt simpelweg de gegevens die in de Second Stage bootloader staan. Klaarblijkelijk was een deel van de SSL #84 corrupt geraakt door de 'Bad Sector Scan' van DreamUp. na de flash DreamUp afgesloten. Box uitgezet en via de powerknop geprobeerd in de *STOP* modus te geraken.... En ja hoor.... TaDaaaaaaa....

Geplaatst:

Mooi dat het opgelost is

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

• 1 maand later...
Geplaatst:

Ook ik had nog steeds Pli3 op de DM500HD staan en wilde vanwege het ontbreken van updates overstappen op Pli4.0.
Ik kreeg de Dreambox niet in de STOP-modus en heb Pli4 er toen serieel opgezet.

Omdat ik een paar keer het 'ouderwetse' groene scherm kreeg, vermoedde ik toch iets fout gedaan te hebben en ben ik gaan zoeken waarbij ik dit draadje vond.
Helaas was na de update de box wéér niet in de STOP modus te krijgen.

Ik heb de oplossing van dit draadje toegepast en er de orginele Dream "release-dm500hd-3.2.4.nfi" op gezet.
Daarna kon de box in de STOP Modus gezet worden en heb ik er de NFI-backup die ik eerder van de complete Pli4 installatie had gemaakt via de webinterface er weer opgezet.

Na herstarten krijg ik de box nu echter wéér niet in de STOP modus.

Nu vraag ik mij af of het flashen via de webinterface alleen mogelijk is als er een orgineel image op staat, of dat er toch iets met mijn box niet in orde is, of dat dit een bekend openpli issue is.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat ik na het originele image niet de back-up maar een beta versie had moeten flashen en die opnieuw moeten instellen.

Wie kan hier een lichtje op schijnen?

Gast Mimisiku
Geplaatst:

De oorzaak van het niet in *STOP* modus krijgen bij OpenPli 4.0 is niet opgelost en schijnt volgens het forum van OpenPli ook niet bij iedereen voor te komen. Er zijn ook 2 versies van de DM500HD. Ik heb nog net de V1 waar OpenPli op draait, de V2 ondersteunt geen OpenPli vanwege de afwijkende geheugenstructuur.

Gezien het feit dat jij ook OpenPli 4.0 draait betreft het ook een V1.

Ik heb wel een hypothese geuit bij OpenPli. Naar mijn idee is de web server (of het gebrek eraan) de reden waarom de *STOP* functie niet meer werkt. De bootloader zelf is te klein om de webserver te bevatten, dus waarschijnlijk wil de bootloader linken naar Eem http module die op een vast geheugenplekje staat in de box bij een officiële image. Wellicht heeft OpenPli 4.0 deze module niet meer of is hij verplaatst waardoor hij niet meer kan worden gestart vanuit de bootloader.

In ieder geval was het bij mij heel consequent herproduceerbaar:

Originele image erin via DreamUp. *STOP* modus oproepbaar.

Via *STOP* modus de originele OE2.0 erin. Flash bijna vol! *STOP* modus oproepbaar.

Via *STOP* modus OpenPli 4.0 erin. *STOP* modus niet meer oproepbaar!

Deze truck een paar maal herhaald en met permanent hetzelfde verhaal.

Mijn conclusie: het ligt niet aan de bootloader of aan het kleine geheugen van de DM500HD. Het is echt een OpenPli 4.0 issue van de DM500HD build. Mijn DM8000 en DM800SE kennen dit probleem niet..

Geplaatst:

@ Mimisiku

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Ik heb inderdaad V1 en vind in jou antwoord de bevestiging van mijn vermoeden dat het een Pli issue is.

Aangezien de ontvanger uitstekend werkt hoef ik dus niets te ondernemen om de ontvanger ooit nog in STOP modus te krijgen en voortaan direct serieel te flashen.

Gr

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Precies! Updates gaan prima via LAN. Een schone flash is alleen nodig bij serieuze vastlopers. Dus niet echt een drama..

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...