Ga naar inhoud


ASTRA 2C VERHUIST


meijelsat

Aanbevolen berichten

Het volgt mij een bericht Lyngsat.com  gaat Astra 2C verhuist naar andere positie. Waar gaat deze Astra 2c  naar  heen? 23.5 oost of weer terug naar 28.2 oost?  

 

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Astra 2C verplaatst zich elke dag 0,53 graden naar het oosten vanaf de 19,2 graden oost positie. Hij bevindt zich nu op 26,29 graden oost. Hij gaat weer naar de 28,2 oost positie ter versterking van de andere satellieten daar want de Astra 2A  is aan het einde van zijn levensduur.
De Astra 2C heeft een footprint die een heel groot deel van Europa bestrijkt. Waarschijnlijk zullen daar zenders op komen die niet alleen maar in de UK ontvangen mogen worden, de SKY-zenders die nu nog op de Astra 2A zitten. Maar dit zal ook niet voor lange duur zijn want de Astra 2C is in 2016 ook aan het einde van zijn levensduur en door zijn vele verplaatsingen gedurende zijn levensduur kan dit makkelijk nog wel een jaar korter zijn dus tot volgend jaar.
De Astra 2C heeft al op de volgende posities gehangen:
19,2 oost, 28,2 oost, 31,5 oost, 19,2 oost en nu weer terug naar 28,2 oost.
Half volgende week zal de satelliet dus weer op 28,2 - 28,5 oost hangen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Snoopy, de satelliet heeft voor de geplande levensduur van 15 jaar brandstof bij zich om de satelliet gedurende zijn hele levensduur continu op zijn juiste plaats te houden. Dat gebeurt met kleine stuurraketjes. Maar als je satelliet naar een andere positie gestuurd moet worden, is flink wat meer brandstof nodig. Ook tijdens deze tocht moet er voortdurend gecontroleerd worden of hij niet tegen andere satellieten aanbotst die ook op de Clarkebelt hangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ASTRA 2C in gebruikname, Zal ASTRA 2A verhuist naar 23.5 gr. oost of niet? dat zie je klik

 

Vertaling:

 

Astra 2A is met behulp van Hughes '​​xenon-ion aandrijfsysteem (XIPS) voor noord / zuid station houden. Deze technologie zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de lancering massa met behoud van de 15-jarige levensduur ..  

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zal de Astra 2C op zijn nieuwe positie aankomen. Het is even afwachten waar ze hem precies gaan positioneren. De Astra 28 oost positie is namelijk een drukke positie aan de Clarkebelt. Er zijn op dit moment 5 satellieten aanwezig. De Astra 2D is al enige tijd niet in gebruik en die zwalkt behoorlijk langs de Clarkebelt. De Astra 2C die zich ruim 40km onder de Clarkebelt verplaatst, passeerde de 2D-satelliet even na middernacht.
De Astra 2F, 2A, 2E en Eutelsat 28A zijn allen actief. Daar komt nu dus de Astra 2C bij en binnenkort ook nog de Astra 2G. Er hangen daarmee tijdelijk meer satellieten op de 28,2-28,5 positie dan op de 19,2 positie waar 4 satellieten actief zijn, de Astra 1KR, 1M, 1N, 1L, en de buiten gebruik zijnde Astra 1H.
Een site waar alle actuele satellietposities terug te vinden zijn vindt je hier:
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/getarchiveurl.php?archive/2014/April/2014_April_28.html.gz
 

post-60869-0-58396500-1398809263_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de bijlage is mooi te zien hoe ze de Astra 2C woensdagavond in zijn achteruit hebben gezet om hem netjes op de Clarkebelt tussen de andere satellieten in te parkeren. Hierbij is tevens de satelliet naar een 40km hogere baan gebracht want hij passeerde de satellieten vanaf de 19.2 oost positie ongeveer 40km onder de Clarkebelt door.
Iets boven de Clarkebelt baan bevindt zich de kerkhofbaan waar de afgedankte satellieten worden geparkeerd.
 

post-60869-0-33524100-1399096675_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de vervolgstap o.a. de overzet betreft van transponders Eutelsat 28A, zoals in het recente akkoord tussen SES en Eutelsat is afgesproken.

En dat zou dan betekenen dat de ontvangst van die transponders in die zin gaat verbeteren dat het (bij wat grotere schotels merkbare) verschil tussen de co-posities Eutelsat 28A en Astra 2 (28.2 en 28.5) vermindert. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Eduard, ik denk dat ze volgende week de zenders over gaan zetten.
Wat betreft de positie:
SES Astra heeft zijn satellieten niet allemaal meer op 28,2 oost staan.
In een bericht van SES Astra van afgelopen januari is te lezen dat ze de orbitale boog van 28.2 tot 28.5 gaan gebruiken, zie: http://www.ses.com/4233325/news/2014/16858202
De satellieten hangen nu ook al in die boog namelijk:
Astra 2F op 28.19
Astra 2A op 28.21
Astra 2E op 28.33
Eutelsat 28A op 28.43

Het lijkt er op dat ze de Astra 2C op ongeveer positie 28.38 oost hebben geplaatst. Over een paar dagen zullen we het exact weten.

Voor de UK en Nederland veranderd er allemaal niet veel maar ik ben benieuwd hoe de ontvangst elders in Europa zal worden, met name in Spanje.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Eduard, ik denk dat ze volgende week de zenders over gaan zetten.

Wat betreft de positie:

SES Astra heeft zijn satellieten niet allemaal meer op 28,2 oost staan.

In een bericht van SES Astra van afgelopen januari is te lezen dat ze de orbitale boog van 28.2 tot 28.5 gaan gebruiken, zie: http://www.ses.com/4233325/news/2014/16858202

De satellieten hangen nu ook al in die boog namelijk:

Astra 2F op 28.19

Astra 2A op 28.21

Astra 2E op 28.33

Eutelsat 28A op 28.43

 

Het lijkt er op dat ze de Astra 2C op ongeveer positie 28.38 oost hebben geplaatst. Over een paar dagen zullen we het exact weten.

 

 

Op mijn Fuba van 1 meter moet ik de rotor bij Eutelsat 28A altijd wat bijdraaien voor maximaal signaal. Hopelijk hoeft dit met 2C niet meer. 

2C had natuurlijk zat tussen 2A en 2E gekund. Daar zijn meerdere posities vrij. In ieder geval zal 2G daar t.z.t. wel terechtkomen. (Al kan dat nog even duren als het Ukraineverhaal door blijft escaleren, ook na 25 mei.)  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 2A, 2C, 2F zijn alle drie op 28,20° Oost, en Astra 2E op 28,35° Oost gecentreerd.

Eutelsat 28A op 28,5° Oost.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...