Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een abon. bij CD Familie pakket HD tevens een extra kaart voor 2e tv. ook fam. HD.

deze kaart gebruik ik af en toe ook in mijn caravan.

de te ontvangen HD ned. zenders zijn allemaal van de astra 3, kan ik nu een enkele LNB  want die heb ik nog

gebruiken en alleen richten op astra 3. alleen bij gebruik caravan.

Hoe moet ik deze dan richten. moet ik de lnb ook nog draaien zoals de duo lnb.

Ik gebruik een Triax 60 cm. met een M7 ontvanger.

Is de ontvangst van astra 3 in zuid europa (spanje ) beter dan een duo LNB.

Geplaatst:

Ik ga niet verder dan Valencia, met mijn 60 cm schotel op astra 1 heb ik al gestaan in Murcia zelfs in de Algarve ( Portugal) had ik nog goed beeld.

Als ik te ver Spanje in ga en ik heb geen goed beeld kan ik toch ev. de schotel afstellen op Astra 1 maar heb dan alleen de Sd zenders.

Of kan ik beter een duo Lnb kopen, ik dacht dat je misschien met een enkele Lnb betere ontvangst hebt van Astra 3  in het zuiden.

En tot hoever kun je gaan in het zuiden met een goede ontvangst van Astra 3 met Triax van 60 cm.

Geplaatst:

Tot hoe ver wil je in Spanje gaan want in het zuiden redt je het niet met een 60cm-schotel.

Grofweg voorbij de lijn Murcia-Córdoba-Badajoz zakt het signaal rap, dan heb je 90 tot zelfs 120 cm (in uiterste puntje van Gibraltar) nodig.

Je zou om die reden een vakantie naar het vasteland van Italië of Griekenland kunnen overwegen... ;)

post-40400-0-16529700-1398596875_thumb.jpg

Overigens heeft Sprietje praktijkervaring aan de Costa Calida.  :) 

In het familie HD pakket zitten ook nog zenders van de Astra 1: BVN, Nickelodeon, Mezzo, MTV Dance, MTV Rocks, MTV Hits, MTV Music 24, VH-1, VH-1 Classic, de radiozenders R1-6 van de publieke omroep en ruim 800 vrij te ontvangen zenders zoals CNN, BBC World Service, CNBC, VRT Radio 1 en 2.

Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet zo'n waarde aan hecht.

Maar de SD-zenders (die er nog over zijn op de Astra 1) kan je dan nog wel zien op 60 cm.

Qua uitleg van de installatie van een schotel is Sprietje hier altijd heel goed in met exacte cijfers en plaatjes maar ik zal eens een poging wagen:

Vergewis je eerst ervan dat je op de plek waar je de schotel wilt plaatsen vrij zicht hebt op het zuid-zuidoosten onder een hoek van ongeveer 30° in Nederland, 35-38° in Zuid Spanje.

De exacte kompasrichting is in NL 157-160° en in Zuid Spanje 138-146°.

De exacte richting en hoek is afhankelijk van waar je de schotel gaat gebruiken, een handige site hiervoor is Dishpointer.

Ook zijn er veel apps te downloaden voor op je smartphone of tablet waarmee je ter plekke de satellieten in de lucht zichtbaar maakt.

De schotel moet voor Astra 3B op 23.5°E op een zg. elevatie hoek (de hoek naar boven en beneden) instellen van 27° in het noorden van Nederland tot 29.5° het uiterste zuidelijkste puntje van Limburg. In Zuid Spanje bijna 39°.

Deze instelling staat meestal wel aangegeven op de bevestigingsbeugel waarmee de schotel aan de mast zit.

Stel daarna je satellietontvanger in op een zender van Astra 3B. Het makkelijkste te ontvangen signaal is denk ik van RTL Télé Lëtzebuerg in DVB-S op 12168 V, Symbolrate: 27500, FEC: 3/4 (192 in de Canal Digitaal HD zenderlijst, 232 in de SD lijst).

Daarna draai je de schotel tot dat je signaal hebt. Als-ie nu gericht is op Astra 1 dan (van achter de schotel gezien) draai je heb een klein stukje naar links.

Anders wederom met de app of een kompas de richting bepalen en de schotel om de mast heen draaien tot je signaal hebt.

Als je signaal hebt dan de elevatie (dus omhoog/omlaag) fijnstellen tot je het sterkste signaal hebt.

Heb je geen direct zicht op de tv dan is een simpele satfinder geen overbodige luxe.

Daarna weer draaien op de mast tot je maximaal signaal hebt en beide hoeken nog herhalen.

Als je veerringen gebruikt onder de moeren kan je de moeren aandraaien zonder dat de hierboven genoemde instellingen nog veranderen.

Dan het verdraaien van de LNBF. Deze heeft (ook afhankelijk van de locatie) een zg. Skew van ongeveer 13-14° in Nederland en ongeveer 26-33° in Zuid Spanje.

Draai de LNB in de houder totdat je het meeste signaal hebt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Beste hendrik-j

Het is waar dat je op een schotel van 60cm het meeste signaal binnenhaalt met een enkele lnb en dan met name de Inverto Black Ultra en daarmee kun je best een redelijk eind Spanje in gaan. Ga je voor het gemak om twee satellieten te kunnen ontvangen en wil je op de ontvangst iets laten vallen, dan kun je tot Valencia ook goed met een CanalDigitaal duo-lnb toe.

Wat betreft de skew van de lnb of duo-lnb, daar kan ik je wel wat waardes over geven maar geef dan even aan van waar tot waar je dat wilt weten.

Geplaatst:

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie respons ik ben nu al een stuk wijzer geworden en kom er verder wel uit.

Ik koop op advies van Sprietje voor de zekerheid een Inverto black Ultra ( er zit nu een Alps op van 15 jaar geleden)

haal de duo Lnb van mijn vaste schotel af voor de caravan en koop een trio Lnb. voor de vaste schotel thuis.

mv grt.

Geplaatst:

In Valencia moet een duo-lnb 18-19 graden schuin staan, een flink stuk schuiner dus dan de 11 graden die met de mal van CanalDigitaal wordt aangegeven voor Nederland.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen