Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een kampeerwagen met een alden gosat confort 60, een SD receiver blackbox CI en een HD receiver M7 801.

Overdag heb ik prima signaal, maar s'avonds (ik schat zo ongeveer gemiddel rond 18.00 HR) tot s'morgens (ongeveer 10.00 HR) schommelen de 2 signalen, kwaliteit en sterkte, zeer sterk, waardoor ik geen ontvangst meer heb op bijna alle kanalen, en dit zowel op de diverse astra satellieten 19, 23 en 28.

Ik heb bv BVN wel op mijn SD ontvanger, maar regelmatig enkel geluid. Op mijn HD ontvanger geen ontvangst van BVN.

Op mijn HD heb ik bv dan wel weer ZDF maar niet op mijn SD ontvanger.

(Voor de goede orde overdag is alles normaal en dit op dezelfde plaats, en antenne is blijven open staan)

Daar ik een TV-Vlaanderen abonnement heb is dit wel zeer vervelend, want van deze posten kan ik s'avonds geen enkele ontvangen.

LNB heb ik vervangen, evenals de bekabeling. Kop werd optimaal afgestemd evenals de skew. Gebouwen, bomen ed spelen hier geen rol. Want het fenomeen doet zich ook voor in een open vlakte als zowel bij mij thuis, Sint-Niklaas Belgie als aan de Moezel als in Honfleur: telkens ook lnb afgeregeld (skew). Ook weersomstandigheden spelen geen rol, ik heb alle weer gehad: open weer, bewolkt, regen.

Ook op het gebied van de receivers heb ik van alles geprobeerd: update (HD), recetten, zenders scannen, zenderlijsten laden, een tijd volledig stroomloos zetten, ...

Heeft iemand een idee hoe dit kan opgelost worden.

Geplaatst:

de ontvangst schommelt altijd

soms bemerkbaar soms subtiel

je kijkt via schotel door wolken en eventueel onweder in de lucht

schommelt het per definitie altijd heel sterk, dan zou ik m'n schotel en kabels eens onder de loep nemen

heb je een onontdekte stoorbron in de buurt is het weer lastiger

dect telefoon

GSM mast

GSM telefoon op de receiver gelegd

etc.

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:

de ontvangst schommelt altijd

soms bemerkbaar soms subtiel

je kijkt via schotel door wolken en eventueel onweder in de lucht

schommelt het per definitie altijd heel sterk, dan zou ik m'n schotel en kabels eens onder de loep nemen

heb je een onontdekte stoorbron in de buurt is het weer lastiger

dect telefoon

GSM mast

GSM telefoon op de receiver gelegd

etc.

Zoals ik geschreven heb:

- Het schommelt niet altijd heel sterk, overdag werkt alles normaal.(dus dect en mast is ook niet van toepassing)

- kabel vervangen

Geplaatst:

raar maar waar je hebt ook een temperature noise

of omdat de dakfolie 80 graden is of omdat je wok uitzet en krimpt

maar des avonds zijn meer mensen thuis en gebruiken meer apparaten met (en of zonder) elektrosmog

kijk eens als alle buren het licht uit hebben na 23:00 uur

misschien vindt je een samenhang

blijf je echter beeld houden, zou ik er verder geen aandacht meer aan schenken

ciao

Eleanor

Blancmange

Geplaatst: (aangepast)

Beste Dirksch

Welkom op dit forum.
Waar bevindt jij je op dit moment ergens in Europa?
Klopt het dat je een schotel hebt zoals in de bijlage?

post-60869-0-65244100-1398691968_thumb.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

raar maar waar je hebt ook een temperature noise

of omdat de dakfolie 80 graden is of omdat je wok uitzet en krimpt

maar des avonds zijn meer mensen thuis en gebruiken meer apparaten met (en of zonder) elektrosmog

kijk eens als alle buren het licht uit hebben na 23:00 uur

misschien vindt je een samenhang

blijf je echter beeld houden, zou ik er verder geen aandacht meer aan schenken

ciao

Ik spreek hier over een kampeerwagen en in de meeste gevallen niet aangesloten op het electriciteitsnet en bovendien verloopt de voeding via de 12 v accu.

Probleem is juist dat ik geen beeld heb.

Geplaatst:

Beste Dirksch

Welkom op dit forum.

Waar bevindt jij je op dit moment ergens in Europa?

Klopt het dat je een schotel hebt zoals in de bijlage?

Momenteel thuis in Sint-Niklaas.

Het is dergelijke schotel.

Geplaatst:

Vooraf excuseer dat ik nog niet vroeger gereageerd heb.

Maar maandag toen ik mijn bericht plaatste ben ik nog verder aan het zoeken geweest.

Op een gegeven moment tilde ik de arm (op een kampeerwagen staat een inklapbare satelliet met beweegbare arm) lichtjes op en had ik beter beeld.

Dit heb ik dinsdag dan verder onderzocht en via tape ervoor gezorgd dat de arm iets hoger blijft. (noot: arm rust op een vast steunpunt en dit kan niet geregeld worden)

Gevolg kwaliteit van de M7 801 verhoogde met bv op zender "één" van 76% naar 81 %, wat toch wel gevoelig hoger is.

Alle posten kan ik nu terug ontvangen.

Woensdag kreeg ik bevestiging dat alles nog in orde was.

Vandaag, donderdag was het de ultieme test, want er werd zware regen verwacht. Op een gegeven moment was er een zeer zwarte wolk met een zware bui: toen verloor ik op sommige posten beeld; Doch dit is niet verontrustend daar het uiteindelijk maar een 60 cm schotel is.

Naarmate de wolk verschoof en het terug klaarder werd, kwamen alle posten terug.

Conclusie: indien men ontvangst problemen heeft, dient men naast bekabeling, defecte lnb, skew, … ook na te kijken of de lnb wel in het brandpunt staat. 

(noot: het naar voor of naar achter verschuiven van de lnb bracht hier niet op, alleen de arm lichten was voldoende)

Ik vind het dus heel raar vinden dat bij een dergelijke installatie de lnb niet in het brandpunt staat.

(noot: er zijn geen beschadigingen aan de installatie en ik heb trouwens nooit nergens tegen gereden)

Daar ik aan de rand flirte met een minimum aan benodigde kwaliteit, is het niet abnormaal dat beeld wegvalt. Maar toch blijft de vraag, waarom overdag wel beeld en op de andere momenten niet: storing omdat er dan meer zenders uitzenden bv?

Beste groeten,

Dirk

Geplaatst: (aangepast)

Beste Dirksch

Vreemde zaak dat als je de lnb-arm optilt, je meer signaal krijgt.
Ik ga er van uit dat die schotel plat kan klappen. De lnb-arm zit er waarschijnlijk scharnierend aan. Heb je die schotel nieuw gekocht? Dan zou ik daar toch maar eens over reclameren want het is natuurlijk niet normaal dat de lnb niet in het brandpunt hangt.
Maar goed je hebt met een noodoplossing nu wel meer signaalkwaliteit gekregen.
In Sint-Niklaas moet de skew van de lnb als volgt staan:
Voor de Astra 19,2 op 4 graden
Voor de Astra 23,5 op 7 graden
Voor de Astra 28,2 op 11 graden
Ik zou de skew van de lnb dus op 7 graden instellen, d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb aan kijkt. Dan moet je de Astra 19,2 en 28,2 ook goed ontvangen.
Nu kan het zijn dat de antenne in de lnb een beetje afwijkt. Controleer daarom op de Astra 23,5 op een 8PSK-zender, in welke stand je de meeste signaalkwaleit hebt. Neem daarvoor bijv. de zender Eén HD op 12188H
En heb je de lnb zo ingesteld, dat de kop ongeveer 1cm vrij zit van de lnb-klem?

post-60869-0-63224800-1398960847_thumb.png

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen