Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag/probleem met mijn nieuwe satelliet installatie. We hebben sinds kort een nieuwe schotel, Wavefrontier T55 met 3 LNB’s, een DiSEqC 2.0 switch, en een nieuwe ontvanger, Homecast Magic Pro. Nou hebben we echter een aantal problemen met de zenders. Ik zal het hele verhaal even hieronder uitzetten.

We hebben eerst de ontvanger geïnstalleerd met de oude schotel. Dit ging prima en de zenders werkten allemaal (we hadden toen maar 2LNB’s). Wel een keer gehad dat de ontvanger vast bleef hangen. Hierna de schotel losgehaald en de wavefrontier opgehangen. Deze ingesteld qua elevation en skew volgens een excel sheet dat ik ergens gevonden had (29,2 en 102,2). Uitgericht icm een satfinder op de 23.5 Astra satelliet dmv een regionale zender. Toen deze beeld kreeg hebben we de satfinder losgekoppeld en alle drie de LNB’s aangesloten dmv een switch. Toen hadden we echter geen beeld meer op alle drie de satellieten. Dus weer losgehaald en de skew op 90 gezet en gezocht naar de astra 23.5. Deze gevonden, alles aangesloten om de andere satellieten te zoeken, maar deze deden het opeens al. Toen alles aangesloten en ook afsluitweerstanden geplaatst op de LNB’s en de ene poort op de switch die nog open was.

Toen ik iets later aan de weerstand kwam was deze gloeiend heet. Het beeld was namelijk weg en ik zat alweer op het dak om te kijken wat he nu weer was. De DiSEqC instellingen van de Homecast Magic Pro stonden namelijk nog met Astra 1 op 1, Astra 2 op 2, Astra 3 op 3 en Hotbird op 4, terwijl bij ons poort 2 afgesloten was met de weerstand. We hadden voordat de weerstand erop zat wel gewoon beeld. Helaas had deze weerstand hem dus doorgefikt. Gelukkig hadden we nog een 2e switch die we wilden gebruiken voor de 2e poort op de ontvanger. Hiermee alles aangesloten en op alle drie de satellieten kregen we beeld. Echter kregen we geen BBC, geen Ned123 en geen regionale zenders. Na de smartcard weer geactiveerd te hebben kregen we Ned123 wel weer (we hebben verder geen abonnement bij CanalDigitaal).

Nu begonnen de problemen. We hadden de ontvanger een keer uitgezet, nadat hij weer aangezet was deed geen enkele zender het meer. De ontvanger opnieuw laten zoeken en de meeste deden het weer. (maar nog steeds geen BBC of regionale zenders). Weer even zitten klooien en de schotel op de juiste skew gezet en opeens deed niks het meer. Weer opnieuw laten zoeken en opeens hadden we niks, behalve de BBC. Toen de instellingen van de DiSEqC weer gezet zoals de LNB’s waren aangesloten in de ontvanger, en opeens was de BBC weer weg. Wel hadden we weer de standaard Duitse zenders etc.

Nu bleven de zenders het wel doen nadat we de ontvanger uitgezet hadden, alleen weer geen BBC, Ned123 of regionale zenders. Na wat rondgezapt te hebben deden Ned123 het opeens weer. Daarna hadden we nog wat gekke problemen, want toen we de ontvanger aanzetten hadden we opeens wel de regionale zenders, maar geen Ned123. Toen we overgeschakeld hadden op een Duitse zender deden daarna de regionale zenders het niet meer, maar Ned123 opeens wel weer. (Ned123 HD hebben het nog nooit gedaan, ik weet niet of dit wel kan zonder abonnement). Dit soort vertoningen zijn er soms opeens.

Ik hoopte dit op te lossen met een software update voor de ontvanger, maar helaas herkent hij de USB stick met de image niet. Ook doet de fast scan het niet meer, dan geeft hij een “Tuner tuning error”. Verder heb ik al geprobeerd te zoeken naar de specifieke frequenties van BBC zenders, maar dan vind hij uberhaupt geen zenders. Ik denk dus dat het een probleem is met de ontvanger, maar ik snap er ondertussen helemaal niks meer van. Ik hoop dat iemand hier misschien een idee heeft wat er aan de hand kan zijn.

Alvast bedankt en excuses voor het lange verhaal.

• Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Beste mark-k

Welkom op dit forum
Welk merk diseqc-switch gebruik je?
En: de skew op 90 graden gezet? Leg eens uit wat je daarmee bedoeld.

Niet gebruikte aansluitingen hoef je niet af te sluiten met afsluitweerstanden.

Hoe heb je de schotel afgesteld?
Je schrijft dat je 3 lnb's hebt maar dat de instellingen zijn gedaan voor de Astra 1, 2, 3 en Hotbird. De Astra 28,2 gebruik je op dit moment niet.
Het je je schotel afgesteld voor de 13, 19,2 en 23,5 oost of voor de 13, 19,2, 23,5 en 28,2 oost?
In welke regio staat de schotel?

Geplaatst:

Ehm, ik moet het iets duidelijker verwoorden denk ik. De ontvanger maakt zelf standaard die instellingen voor de 4 satellieten. We hebben de 3 LNB's afgesteld op Astra 19,2 23,5 en 28,2. Deze zaten eerst op 1, 3, 4 van de diseqc switch. nu heb ik deze ook omgezet,zodat de 4e uitgang niet gebruikt wordt. Het merk is geloof ik 'Best' (zal even kijken als ik thuis ben).

Met de skew op 90 bedoel ik dat ik de LNB's waterpas met elkaar gezet had, in plaats van onder een hoek zoals normaal. Ze staan nu wel weer onder een hoek.

De schotel staat in Zuid-Limburg. ik heb http://www.duwgati.com/wavefrontier/index.htm?page=div-auteur gebruikt om hem af te stellen (incl. dat excel sheet voor mijn locatie).

Geplaatst: (aangepast)

Beste mark-k

Begrijp ik het goed als ik de Exel-sheet bekijk dat je de berekening van de schotel hebt gemaakt waarbij de 28,5 oost de meest oostelijke satelliet is en de Hispasat op 30 graden west de meest westelijke satelliet is?

Zou je je locatie eens op willen geven tot maar één cijfer achter de komma.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

OK, je hebt de skew van de schotel dus op 102,1 graden (afgerond 102 graden) afgesteld en de elevatie op 29,2 (afgerond 29 graden) afgesteld. Toen heb je de schotel uitgericht op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Verder heb je de lnb-houders ongeveer 5 graden naar binnen gedraaid.
Verder heb je de lnb's als volgt op de diseqc-switch aangesloten:
Astra 19,2 op 1 of A
Astra 23,5 op 2 of B
Astra 28,2 op 3 of C
Dit stemt overeen met de diseqc-instelling van de Homecast Magic Pro.

Als je dat zo gedaan hebt, dan moet je ontvangst hebben op alle drie de satellieten. Je kunt proberen of je door verschuiven van de twee buitenste lnb-houders nog iets beter signaal kunt krijgen.

Nog wat opmerkingen op vragen die je stelde:
Ned. 1, 2 en 3 kun je tot 30 aug. zowel in SD als HD ontvangen met een geregistreede kaart zonder abonnement.
Sommige regionale zenders zijn vrij te ontvangen zoals TV Gelderland op de Astra 23,5

De skew van de Astra 19,2-lnb moet op 4 graden staan.
De skew van de Astra 23,5-lnb moet op 7 graden staan.
De skew van de Astra 28,2-lnb moet op 10 graden staan
d.w.z. tegen de wijzers van de klok ingedraaid als tegen de achterzijde van de lnb's kijkt. Dit zijn theoretische waardes, controleer dat je maximale signaalkwaliteit hebt.
Welke lnb's gebruik je?

Ik had ze inderdaad die 5 graden naar binnen gedraaid, ik heb ze alleen niet in een hoek gezet vanaf de achterkant, dat ga ik nu nog even doen. De signaalsterkte ligt rond de 80-85% en de kwaliteit tussen de 95 en 100% volgens de ontvanger.

Ik vind het nog steeds gek dat sommige zenders het opeens niet doen, maar pas na een tijd zappen, waarna andere het niet meer doen. Ned123 HD doet het sowieso niet en alle BBC ook niet op 1 keer 5 minuten na. De regionale zenders zijn niet te bekijken zodra Ned123 wel weer te zien zijn.

De verkoper van de ontvanger zegt dat het kan zijn dat de ontvanger problemen heeft met de CAM module en dat hij het alleen zeker zonder problemen doet met een bepaald type. Ik vind dat hij dit wel had mogen vermelden bij de ontvanger, dus daar ga ik sowieso nog ruzie over maken. Ook roept hij dat de USB poort niet kapot is (terwijl geen enkele USB stick herkend wordt) en dat de laatste software geïnstalleerd is (wat niet zo is, maar ik kan hem niet updaten want hij herkend de USB stick met de image niet).

Edit, de koppen stonden toch al redelijk tegen de klok in gedraaid van achteren, ik heb er niks meer aan veranderd, het leek wel aardig te kloppen namelijk. Op de Diseqc switch zit 23.5 als 1, 19.2 als 2 en 28.2 als 3. Zo heb ik het ook ingesteld op de ontvanger, dus als die het niet gereset heeft staat het daar ook nog steeds zo. Hieronder wat foto's van de LNB's en de switch

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10272201/2014-04-29%2020.09.45.jpg

2014-04-29%2020.10.17.jpg

2014-04-29%2020.10.28.jpg

2014-04-29%2020.10.41.jpg

aangepast door mark-k
Geplaatst:

Beste mark-k

Als jij 95-100% signaalkwaliteit hebt en de Astra 19,2, de 23,5 en de 28,2 kunt ontvangen, zij het pas na een aantal keren zappen, dat ligt het niet aan het afstellen van de schotel. Mogelijk zou de diseqc-switch nog spelbreker kunnen zijn. Ik ken verder de Best diseqc-switch niet wat betreft betrouwbaarheid. Een switch die nagenoeg altijd feilloos werkt is een Spaun of een Triax.

De eerste foto waar ik een / vergeten was, aangezien ik opeens mijn bericht niet meer mag bewerken :S

2014-04-29%2020.09.45.jpg

Ik verdenk zelf ook de ontvanger, de switch lijkt mij vrij gek aangezien daar echt bijna geen elektronica in zit (behuizing ervan is open gegaan bij t prutsen, is verder niks aan kapot zover ik kan zien). Sporen en soldeerverbindingen zien er nog goed uit. Ik ben een beetje bang om dalijk 50 euro uit te geven aan een goede switch om dan te zien dat het de ontvanger was (aangezien die dus wel wat meer gekke dingen doet). We hebben er ook een 2e switch aan gehangen, op tuner 2, met 2 poorten. Hierop zitten astra 1 en 3, maar hij doet nog steeds die gekke dingen.

aangepast door mark-k
Geplaatst:

U schreef:

Toen ik iets later aan de weerstand kwam was deze gloeiend heet. Het beeld was namelijk weg en ik zat alweer op het dak om te kijken wat he nu weer was. De DiSEqC instellingen van de Homecast Magic Pro stonden namelijk nog met Astra 1 op 1, Astra 2 op 2, Astra 3 op 3 en Hotbird op 4, terwijl bij ons poort 2 afgesloten was met de weerstand.

Ik reageer.

Ik vraag mij derhalve af,met de weinige kennis die ik heb,als er toch niks is fout gelopen met de hardware,terwijl de afsluitweerstand gloeiend heet was?Volgens mij heb je mogelijks de tunerblik overbelast,en zou ik deze eens (laten) nameten.Als er fysiek iets aan te zien is,of bij bepaalde metingen,of de dealer weet van je aansluitingen,dan vrees ik,dat de dealer wel eens moeilijk zou kunnen doen betreffende de garantie.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

citaat : [[ Ik verdenk zelf ook de ontvanger, de switch lijkt mij vrij gek aangezien daar echt bijna geen elektronica in zit (behuizing ervan is open gegaan bij t prutsen, is verder niks aan kapot zover ik kan zien). Sporen en soldeerverbindingen zien er nog goed uit. Ik ben een beetje bang om dalijk 50 euro uit te geven aan een goede switch om dan te zien dat het de ontvanger was (aangezien die dus wel wat meer gekke dingen doet). We hebben er ook een 2e switch aan gehangen, op tuner 2, met 2 poorten. Hierop zitten astra 1 en 3, maar hij doet nog steeds die gekke dingen.]]

Als je een poort van een switch met een 75 ohm weerstand afsluit , loopt er bij 17 v  240 mA , daar schrikt een ontvanger niet van .

Denken dat in een klein beetje electronica niets mis kan gaan vind ik nogal  naief .

Die tweede switch is dat ook een BEST ?

Waarom sluit je de lnb,s als test niet één voor één rechtstreeks aan of heb je dat al geprobeerd ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

citaat : [[ Ik verdenk zelf ook de ontvanger, de switch lijkt mij vrij gek aangezien daar echt bijna geen elektronica in zit (behuizing ervan is open gegaan bij t prutsen, is verder niks aan kapot zover ik kan zien). Sporen en soldeerverbindingen zien er nog goed uit. Ik ben een beetje bang om dalijk 50 euro uit te geven aan een goede switch om dan te zien dat het de ontvanger was (aangezien die dus wel wat meer gekke dingen doet). We hebben er ook een 2e switch aan gehangen, op tuner 2, met 2 poorten. Hierop zitten astra 1 en 3, maar hij doet nog steeds die gekke dingen.]]

Als je een poort van een switch met een 75 ohm weerstand afsluit , loopt er bij 17 v  240 mA , daar schrikt een ontvanger niet van .

Denken dat in een klein beetje electronica niets mis kan gaan vind ik nogal  naief .

Die tweede switch is dat ook een BEST ?

Waarom sluit je de lnb,s als test niet één voor één rechtstreeks aan of heb je dat al geprobeerd ?

De tweede switch is geen BEST nee, ik weet ff niet wat voor merk dit is. We hadden die nog liggen onderin een kast, heeft het vroeger volgens mijn pa wel altijd prima gedaan.

Met dat ik denk dat er niks mis is met de switch bedoel ik dat het er gewoon allemaal nog heel uit ziet van binnen. Niets ziet er kapot uit, er zit ook zo bijster weinig elektronica in zo'n switch dat ik niet geloof dat dat het probleem is (zit niks in dat simpel kapot kan bedoel ik dan. Het kan best kapot, maar dan is het wel te zien). Normaal gesproken zou ik hem even meenemen naar mn werk om door mn collega te laten bekijken (just to be sure), maar die zit helaas weer een paar weken in het buitenland.

Overigens, de verkoper van de ontvanger verkocht ook die weerstandjes, en die raadde op de verkooppagina aan om uitgangen van LNB's en switches ermee af te sluiten. Ik denk niet dat de ontvanger last heeft gehad ervan, deze stuurt deze stroom zelf uit en moet deze normaal ook weer terugkrijgen via de LNB lijkt mij.

• Moderator
Geplaatst:

Het is absoluut niet de bedoeling niet gebruikte aansluitingen van switches met 75 Ohm af te sluiten.

Deze ingangen kunnen namelijk spanninsvoerend worden wanneer de ingang geselecteerd wordt en de dissipatie van de afsluit weerstanden zijn niet geschikt voor het te dissiperen vermogen.

In de diseqc switch zit nogal wat micro electronica, daar valt niets aan te zien, laat staan met het blote oog of het heel is.

Wanneer de weerstand verbrand is zal die laagohmig kunnen worden waarna de stroom toeneemt en componenten overbelast kunnen worden.

Ook wanneer die switchen in orde zijn kunnen er comptabiliteitsproblemen ontstaan.

Dat betekent dat je precies die problemen krijgt die jij beschrijft.

Zoals Sprietje beschrijft werken sommige merken/typen ontvangers niet goed met bepaalde merken switches.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Het is absoluut niet de bedoeling niet gebruikte aansluitingen van switches met 75 Ohm af te sluiten.

Deze ingangen kunnen namelijk spanninsvoerend worden wanneer de ingang geselecteerd wordt en de dissipatie van de afsluit weerstanden zijn niet geschikt voor het te dissiperen vermogen.

In de diseqc switch zit nogal wat micro electronica, daar valt niets aan te zien, laat staan met het blote oog of het heel is.

Wanneer de weerstand verbrand is zal die laagohmig kunnen worden waarna de stroom toeneemt en componenten overbelast kunnen worden.

Ook wanneer die switchen in orde zijn kunnen er comptabiliteitsproblemen ontstaan.

Dat betekent dat je precies die problemen krijgt die jij beschrijft.

Zoals Sprietje beschrijft werken sommige merken/typen ontvangers niet goed met bepaalde merken switches.

Ik heb alle weerstandjes ook al verwijderd op het moment dat die ene warm werd. De switch waar deze op zat werkt inderdaad niet meer, de BEST switch is geen weerstandje op aangesloten geweest.

Ik ga sowieso de leverancier van de ontvanger in gebreke stellen, aangezien hij mij vertelt dat de ontvanger het alleen zeker goed doet met bepaalde soorten CI modules en dit niet in de beschrijving stond. De ontvanger is goedgekeurd door CanalDigitaal, maar blijkbaar kan een CanalDigitaal module problemen geven volgens hem...  Ook doet de USB poort het dus niet en wie weet wat allemaal nog meer (en dus alle andere problemen die we hebben).

Ik blijf het wel gek vinden dat we geen BBC ontvangen, aangezien dit toch gratis zenders zijn?

• Moderator
Geplaatst:

BBC is fta en dus met een goed uitgerichte antenne en een goed geconfigureerde ontvanger/antenne/switch in West-Europa te ontvangen.

Je hebt het over 3 geïnstalleerde LNB's maar ook over Hotbird, heb je wel een 4e kop op Astra 2 op 28 graden oost gericht?

Een ontvanger is volgens bepaalde normen met een CI slot uitgerust.

Dat sommige CI modules niet werken met een bepaalde codering in een bepaalde ontvanger is meestal te wijten aan het CI module, niet altijd aan de ontvanger.

De leverancier in gebreke stellen? die van de ontvanger of die van het CI module of de provider welke de codering uitzendt?

Canaldigitaal CI modules geven zelfs problemen in Canaldigitaal ontvangers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen