Ga naar inhoud


Ubuntu 14.04 draait nu ook naast Windows 8.1


Jürgen

Aanbevolen berichten

Circa 2 á 3 weken geleden heb ik op twee Windows XP laptops Ubuntu 12.04 als Multiboot geïnstalleerd en daar was men wel content mee want immers kon men nu nog de oude Win XT programma's gebruiken en tegelijkertijd via Ubuntu veilig op het Internet surfen en de mail binnenhalen.

 

Vorige week heb ik deze laptops ge-upgraded naar Ubuntu 14.04 maar helaas functioneerde dit maar op één XP laptop omdat op de andere laptop de nieuwe versie Ubuntu de SiS 671/771 videokaart niet (meer) ondersteund, ook dat is binnen Linux mogelijk. ;) 

 

Omdat ik van Linux steeds blijer werd heb ik ook geprobeerd om op mijn nieuwe laptop ook Ubuntu 14.04 naast Windows 8.1 te installeren welk in eerste instantie niet lukte.

Normaliter herkend Ubuntu tijdens de installatie de geïnstalleerde Windows versie en stelt dan voor om ruimte vrij te maken om Ubuntu naast het Windows OS te installeren.

Bij Windows 8.1 kreeg ik echter de melding dat er geen ander OS gevonden is en heb ik de installatie maar afgebroken om niet het risico te lopen dat Windows daarna niet meer opstart.

 

Na enig zoekwerk heb ik deze https://sites.google.com/site/computertip/reserve-10#TOC-Alle-Windowsversies:-installatieprogramma-herkent-soms-Windows-niet handleiding gevonden.

 

Na uitvoer daarvan staat Ubuntu 14.04 nu naast Windows 8.1 te draaien en omdat beiden OS op een SSD draait loopt dit als een speer, er is nauwelijks tijdverschil tussen het omschakelen van de een naar de ander OS.

Een aanrader.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp de vraag denk ik niet helemaal.

 

Als ik boot krijg ik o.a. de keuze tussen het opstarten van Ubuntu of Windows 8.1.

Ik moet elke keer weer opnieuw booten om naar een ander OS te switchen maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

 

Ik in deze situatie VirtualBox nog niet getest omdat mij de huidige configuratie perfect bevalt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik ga eerst voorlopig met deze configuratie wat stoeien en op een later tijdstip ga ik ook eens proberen om Ubuntu als hoofd OS te installeren waarbij ik dan Windows 8.1 via VirtualBox of VMWARE ga gebruiken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...