Ga naar inhoud


Iedereen waant zich een bevoegd persoon (filmen op openbaar terrein.)


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

In Spanje zocht ik een huisnr voor een postkaartje via Google streetvieuw in België .Dat huisnr kon ik lezen aan de voordeur.Na enkele sec werd dat nr wazig en verdween.

Ik had al eens gehoord van een agente dat ze je kunnen zien zitten in je hof.Daar zoomt Streetvieuw nog verder.En zonder zonder sec vertraging voor de censuur.

Bij live camera's in een grote badstad zit vertraging op voor de censuur,beeld is ook magertjes.

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij leest niemand echt de vraag goed. En de wetteksten geven een ander antwoord dan men hier denkt.

De vraag is:

Mag je, als burger, een video met daarop dader(s) die een strafbaar feit plegen, op internet zetten?

 

De aangehaalde wetteksten zeggen:

Zodra je een strafbaar feit constateert, is een ieder bevoegd de dader aan te houden en je doet aangifte.

 

Iemand die een strafbaar feit constateert en die dat toevallig heeft gefilmd, is bevoegd om de dader(s) aan te houden / aangifte te doen bij een bevoegde instantie.

 

Voor alle duidelijkheid, de correcte gang van zaken:

Je constateert een strafbaar feit en hebt dit gefilmd

Of je houdt de dader(s) aan en doet aangifte met de film als bewijsmateriaal, of je doet alleen aangifte en geeft de film af als bewijsmateriaal.

 

In de lijstjes kom ik niet tegen, dat je de film met het strafbare feit publiekelijk online mag zetten.

Dit laatste valt onder smaad. Er is in het geheel geen belang gediend met het online plaatsen van een video met daarop een gefilmd strafbaar feit, waaruit de dader(s) herleidbaar zijn of herkenbaar zijn. Mits het Openbaar Ministerie anders beslist. Dan is het OM dus bevoegd om foto- / filmbeelden van de dader(s) kenbaar te maken. Hiermee is de opsporing van de dader(s) gediend. Maar hierbij moet het wel om ernstige delicten gaan. Het belang van het oppakken van de dader(s) is in zo'n geval dus groter dan de reputatie van de dader(s).

In hoeverre wordt in bepaalde gevallen dus de reputatie van de dader onevenredig geschaad? Dat is niet iets om door burgers te beoordelen, maar dit moet, mijns inziens, worden beoordeeld door bevoegde instanties.

 

Daarbij vraag ik mij ook af of bijv. een dashboardcam niet onder een 'aangebrachte camera'  valt. Als ik dit artikel lees, onder het kopje 'Heimelijk fotograferen of filmen'. Dan zou het best kunnen, dat het moet worden aangegeven, dat je met een dash.cam aan het filmen bent.

 

Nog een laatste kanttekening, als aanvulling:

Het is in NL verboden om kinderen jonger dan 16 jaar, zonder toestemming van ouders/voogden, herkenbaar/herleidbaar te filmen / fotograferen en online te zetten.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...