Ga naar inhoud


Newbie - Nieuwe setup met 2e hands 88 cm Triax schotel


schotel123

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben vandaag nieuw op dit forum.

Ik heb momenteel televisie via glasvezel DVB-C, maar dat gaat er binnenkort uit (provider stapt over op digitale televisie), en gaan de maandelijkste kosten 15 euro omhoog voor hetzelfe aanbod. Ook wil geen IPTV box huren bij elke TV. Ik zat daarom aan een sateliettelevisie\schotel te denken.

Van een collega heb ik een Triax 88 cm schotel gekregen. (had hij nog liggen)

Ik ben niet helemaal thuis in de materie rond sateliet televisie. Ik vind het reuzeinteressant en ben me druk aan het inlezen.

 

Ik heb nu de volgende plannen bedacht maar weet niet of het allemaal realistisch is en of er ergens valkuilen zijn.

Ik wil een stalen pijp bevestigen tegen de stenen muur van mijn schuur in mijn achtertuin en de schotel op een hoogte van een meter of drie a vier ophangen.

 

Ik had bedacht dat de schotel dus een Triax 88 cm wordt + multirail in een vaste opstelling zonder motor. (omdat ik voornemens ben gebruik te gaan maken van SAT>IP zie hieronder) Ik dacht m.b.t. de LNB's aan vier keer Inverto Black Ultra twin (voor ontvangst van Astra1,2,3 en Hotbird zover dat allemaal mogelijk is) en zat aan de volgende DISEQc switch te denken. <commerciele link verwijderd>

 

Verder gaat de voorkeur uit naar een SAT>IP router waarbij het IP-verkeer over het stroomnetwerk en WIFI wordt geditribueerd

middels een Inverto Advanced SAT-IP Multi-Screen Server SP-IDL400S
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=2&id=242%29

Dit voorkomt het aanleggen van COAX door de hele tuin & huis (de schuur is wel aangelsoten op het stroomnet)

<commerciele link verwijderd>

Middels de Powerline Adapter 500Mbps + 300Mbps WIFI wil ik het IP-verkeer middels het stroomnet en WIFI transporteren
De videostreams komen zo beschikbaar op mijn interne netwerk in huis, en is het daarnaast mogelijk om op smartfone of tablet draadloos TV te kijken in huis en/of tuin

 

Bovenstaande is zomaar even wat ik bedacht heb.

Nogmaals, ik ben nog best wel een leek, dus graag kritiek\commentaar\advies n.a.v. bovenstaande plannen.

 

Ook lees ik hier en daar over het schoren van de schotel (is dit iets wat ik ook zou moeten doen, en zijn daar nog zinnige dingen over te melden)

 

Bij voorbaat dank,

 

Matthijs

aangepast door wiz
reclame verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja ik wil graag Nederlandse zenders kijken

FTA zijn de gratis zenders zonder codering\encrypty toch ? Ik weet niet of pay TV\Canal Digitaal e.d. goed gaat werken via SAT>IP methode die ik wil gaan gebuiken (staat nog een beetje in de kinderschoenen) Ik heb links en rechts gelezen dat een dreambox (enigma2) met IPTV signalen om kan gaan, maar of een dreambox ze ook kan decrypten met een card weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Houd er om te beginnen rekening mee dat je wifi en powerline netwerk in de praktijk veel langzamer is als waarmee geadverteerd wordt.

Om daarover tv streams te transporteren zal op een teleurstelling uitlopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

Is dat echt zo ?

Ik had begrepen dat een HD satelliet signaal momenteel tussen de 4 en 15 Mbps gebruikt, laten voor het gemak uitgaan van 20 Mbps bandbreedtep per HD kanaal.

Als je met twee devices twee verschillende HD kanalen zou bekijken kom je op 40 Mbps.

Om dit zonder haperen goed te kunnen laten werken heb je wat overhead nodig dus laten we uitgaan dat je dan 90 Mbps aan bandbreedte nodig hebt om zonder issues twee HD kanalen te kunnen streamen. Ook naar de toekomst toe zou dit voorlopig voldoende moeten zijn bron:http://www.hifi.nl/artikel_pagina5/21604/Ultra-High-Definition-4K-en-hoger-Heeft-satelliet-de-toekomstA.html )

 

Ik heb verschillende reviews gelezen waar men met een home plug tussen de 90 Mbps en 140 Mbps haalt

 

http://www.expertreviews.co.uk/powerline-networking/1303252/zyxel-pla5205-twin-pack

http://www.bit-tech.net/hardware/networking/2013/07/30/zyxel-pla-5205-600mbps-powerline-adaptor/3

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32164-homeplug-av2-head-to-head?start=2

http://www.testfreaks.com/network-cards/zyxel-pla5205/

 

De bandbreedt schijnt wel flink in te zakken bij veel gelijktijdig up & downstream verkeer (logisch vanwege collisions)

Ook als je stopcontacten\stekkerdozen gebruikt waar veel andere apparatuur op is aangelsoten zakt de bandbreedte flink in.

In mijn situatie pak ik een stopcontact in de schuur (waar geen andere aparatuur op zit) en pak ik het signaal gelijk weer op in de meterkast in huis. Vandaar gaat het ip-verkeer via normale netwerkbekabeling het interne netwerk op wat in huis al aanwezig is, en kan het daar eventueel ook via WIFI worden worden benaderd.

(Via de WIFI Access Point op de Home Plug adapter in de schuur kan eventueel ook een WIFI signaal opgepakt worden als ik met een mobile device op het terras zitten (voor de schuur))

 

Ik ga eerst wel een test doen hoeveel bandbreedte ik in mijn situatie ga halen, een home plug setje is niet zo duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik wil graag Nederlandse zenders kijken

FTA zijn de gratis zenders zonder codering\encrypty toch ? Ik weet niet of pay TV\Canal Digitaal e.d. goed gaat werken via SAT>IP methode die ik wil gaan gebuiken (staat nog een beetje in de kinderschoenen) Ik heb links en rechts gelezen dat een dreambox (enigma2) met IPTV signalen om kan gaan, maar of een dreambox ze ook kan decrypten met een card weet ik niet zeker.

 

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een dreambox in de schuur te zetten, en vanuit het huis de IP video streams op de dreambox te benaderen via b.v. XBMC

Ik wil voorkomen om een coax verbinding aan te moeten leggen van de schuur naar het huis, want dat wordt een heel erg lastige klus (om netjes te doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het (bijv. i.v.m. obstakels) beslist noodzakelijk dat de schotel aan de schuur komt dan?

En dan ook nog op drie/vier meter hoogte?

 

Ga eens kijken op www.dishpointer.com of met een satfinder-app met zg. augmented reality.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik woon in een rijksmonument en een schotel aan de gevel van het huis of op het dak is daarom geen mogelijkheid.

Vier meter is misschien wat overdreven maar drie meter wordt het wel. Ik ben nu ook aan het overwegen om hem op het dak van de schuur te monteren met een dakstatief ==>

<commerciele link verwijderd>

Echter is dit tot 82 cm schotels en max 7 kg belasting, ik heb een Triax 88 cm. Misschien zal het net gaan of misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

Ik heb met dishpointer al een beetje gekeken, en heb dan volledig vrij zicht op de satellieten.

aangepast door wiz
reclame verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een rijksmonument en een schotel aan de gevel van het huis of op het dak is daarom geen mogelijkheid.

Duidelijk.

Vier meter is misschien wat overdreven maar drie meter wordt het wel. Ik ben nu ook aan het overwegen om hem op het dak van de schuur te monteren met een dakstatief ==>

<commerciele link verwijderd>

Echter is dit tot 82 cm schotels en max 7 kg belasting, ik heb een Triax 88 cm. Misschien zal het net gaan of misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

Ik heb met dishpointer al een beetje gekeken, en heb dan volledig vrij zicht op de satellieten.

Dit lijkt me nogal zwak voor op dak, beter is het dan een pijp door het dak en die dan binnen goed aan spanten of de muur vastmaken, maar de pijp aan de muur zoals in je eerste bericht lijkt me stevig genoeg (ook met 4 meter).

aangepast door wiz
reclame verwijderd

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bedacht dat de schotel dus een Triax 88 cm wordt + multirail in een vaste opstelling zonder motor. (omdat ik voornemens ben gebruik te gaan maken van SAT>IP zie hieronder) Ik dacht m.b.t. de LNB's aan vier keer Inverto Black Ultra twin (voor ontvangst van Astra1,2,3 en Hotbird zover dat allemaal mogelijk is) en zat aan de volgende DISEQc switch te denken.

<commerciele link verwijderd>

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat die Kathrein EXR 124 allemaal kan, maar als ik het zo lees kan je er nog geen vier LNB's op aansluiten om die onafhankelijk van elkaar te schakelen. Er staat bijv.:

"Durch Kaskadieren ist der Multifeed-Empfang bis zu vier Satelliten möglich." oftwel je hebt er meerdere nodig voor vier LNB's.

Als je trouwens een quad-tuner (zoals de SP-IDL400S) wilt aansluiten heb je geen twin-LNB's maar quad-LNB's nodig. Tenzij je van één of meerdere satellieten niet verwacht dat daar gelijktijdig door meerdere deelnemers naar gekeken of opgenomen wordt, bijv. de Hotbird of Astra 2 (of zelfs Astra 1). Ik heb zelf ook alleen op Astra 3 een dual-LNB en de rest single (ik heb een dual-tuner).

Het scheelt je voor die satellieten dan een (iets) duurdere quad-LNB en als je een single LNB gebruikt ook een switch.

De Inverto Black Ultra is er ook in een quad uitvoering en wel de premium uitvoering anders gaat het niet naast elkaar passen.

Sprietje heeft daar ook al hier over geschreven.

Dan heb je vier 4/1 DiSEqC switches nodig, zie het voorbeeld op Satlex (die vier receivers is hetzelfde als één quad-receiver).

Of die switches van Kathrein of een ander topmerk moet zijn laat ik aan jou over, zelf denk ik dat als je ze binnen hangt je net zo goed af ben met wat goedkopere (<€10 per stuk). Werken prima bij mij.

 

Verder gaat de voorkeur uit naar een SAT>IP router waarbij het IP-verkeer over het stroomnetwerk en WIFI wordt geditribueerd middels een Inverto Advanced SAT-IP Multi-Screen Server SP-IDL400S

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=2&id=242)

Dit voorkomt het aanleggen van COAX door de hele tuin & huis (de schuur is wel aangelsoten op het stroomnet)

Bij deze receiver lees ik niks over een decoder of Common Interface dus als je van plan was er een abonnement bij te nemen gaat dit niks worden.

Dan beter even wachten op de Xtrend ET10000. Met die ontvanger heb je ook vier tuners die dus dan onafhankelijk van elkaar werken en kan ook IP streams (hardwarematig) transcoderen. Anders de Xtrend ET8000 (dan maar drie tuners) of een VU+ (weet niet welke VU's kunnen transcoderen). Of twee aparte dual-tuners.

Dat met XBMC bijv. op een Raspberry Pi is ook een goed idee.

 

Middels de Powerline Adapter 500Mbps + 300Mbps WIFI wil ik het IP-verkeer middels het stroomnet en WIFI transporteren

<commerciele link verwijderd>

De videostreams komen zo beschikbaar op mijn interne netwerk in huis, en is het daarnaast mogelijk om op smartfone of tablet draadloos TV te kijken in huis en/of tuin

Tja, alles wat niet via een normale Cat5e of Cat6 ethernetkabel gaat ben ik ook geneigd om qua snelheid geen enkele garantie te geven, maar kan er weinig over zeggen.

Uiteindelijk heb je de meeste garantie dat het werkt en de beste beeldkwaliteit als je naar elke TV een coaxkabel (per tuner) aanlegt, deze tuner(s) dan aansluiten op bekabeld netwerk en het liefst streamen naar bekabelde PC's/laptops. Maar via WiFi (bij voorkeur 5 GHz WiFi vanwege de drukte op 2.4 GHz tenzij je in de bush-bush woont) ga je dan toch ook weer streamen naar de smartphones en tablets.

aangepast door wiz
reclame verwijderd

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je ook nog aan kan denken is wireless HDMI naast ethernet, maar geen idee wat daarvan het bereik is (en wat je te overbruggen afstand is). Even googelen als je meer wilt weten daarover.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...