smithx Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Uiteraard heb ik alle posts over het installeren van een rotor gelezen. Na 10 jaar een Stab HH120 gebruikt te hebben, heb ik nu een SG 2500 gekocht. Bij het installeren zie ik een verschil tussen de engelse en de duitse handleiding. De vraag is moet je nu de rotor met 0-punt naar het echte zuiden richten of moet je kijken naar de satelliet die het dichtste zit bij jouw lengtegraad bij voorbeeld Sirius. Hoe volg je nu het beste de Clarke belt.
Eduard07 Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 (aangepast) Het nulpunt is het hoogste punt voor jouw locatie. Anders zou de rotor oostwaarts en westwaarts immers niet zuiver in de baan lopen. Op mijn locatie ligt het nulpunt dicht bij Eutelsat 7A, in west Nederland dichter bij Astra 4A (voormalig Sirius) In wezen maakt het niet uit vanuit welke sat positie je gaat instellen, zolang je maar weet wat je moet doen om de juiste instellingen te bereiken. Maar het nulpunt verschilt dus per geografische locatie. In eerste instantie stem jij rotor + schotel maximaal af op dit punt. Vervolgens moet je een eventuele lichte afwijking vanaf dit ijkpunt aanpassen door de rotor weer een tikje bij te draaien naar de geografische waarden van je locatie. Dat betekent dat je de schotel ook weer moet gaan bijdraaien/finetunen naar 7 oost of 5 oost, terwijl de rotor op zijn ingestelde nulpunt vastblijft. Want dat is immers het hoogste punt voor jouw locatie en dat is de baan die hij oost en west moet draaien. 3 mei 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen