Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Satellietbedrijf SES heeft de footprint van de Europese uitzendbeam van de Astra 1N-satelliet gewijzigd. Binnen de footprint van een satelliet kunnen tv- en radiozenders ontvangen worden.

Onlangs verhuisde SES de Astra 1N-satelliet van 28,2 graden oost naar de Astra1-uitzendpositie op 19,2 graden oost. Daar nam het diensten van oudere satellieten over. Omdat de Astra 1N-satelliet een afwijkende footprint heeft dan de eerder gebruikte satelliet zorgde dit voor ontvangstproblemen in Noord-Europese landen. Dit overkwam ook CanalDigitaal. Door de omzetting naar de Astra 1N-satelliet waren onder meer de Nederlandse landelijke publieke tv-kanalen en satellietzender BVN slechter of zelfs in zijn geheel niet in Scandinavië te ontvangen. SES plaatste hierom de CanalDigitaal-transponder weer terug naar de voorheen gebruikte satelliet.
Aanpassing

SES heeft – mede door klachten van de Duitse publieke omroep ARD – besloten om de footprint van de Astra 1N-satelliet te wijzigen. Hierdoor wordt het uitzendgebied enkele honderden kilometers naar het noorden verschoven. Hierdoor is ontvangst van de Astra 1N-satelliet in Scandinavië weer mogelijk. Of deze wijziging ervoor zorgt dat SES de CanalDigitaal-transponder in de toekomst weer naar de Astra 1N-satelliet gaat verplaatsen, is nog niet bekend.

Bron: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/16128/?reaction=1#form

Met andere woorden, ze hebben de schotelantenne iets naar het noorden gedraaid. Hierdoor wordt de ontvangst in het zuiden minder.

Geplaatst:

Meer informatie over de verandering van de Astra 1N-footprint

Na klachten van ook flink wat Duitse kijkers is besloten de footprint van de Astra 1N aan te passen. Dit is in de loop van april gebeurd.
Het zendergebied is in het noorden met 400km uitgebreid. Delen in de woestijngebieden van Noord-Afrika vallen eraf. De vakantiegebieden aan de Noord-Afrikaanse kust en de Canarische Eilanden blijven echter verzorgd.
Uitgebreide informatie is te lezen op deze site:
http://www.br.de/unternehmen/inhalt/technik/satellit-transponder-wechsel-astra-102.html

Nu nog afwachten tot SES Astra met de nieuwe footprint komt.

Geplaatst:

Als ik de footprint van de Astra 1N zo eens bekijk hoe die was toen hij weer op de Astra 19,2-positie stond, dan kan ik me niet anders voorstellen dat de antenne niet zomaar alleen maar verder naar het noorden gedraaid is, maar dat ze de footprint ook gedraaid hebben en wel tegen de wijzers van de klok. Anders lijkt het me niet mogelijk om toch de Canarische eilanden van een goed signaal te voorzien.
Door dit verdraaien profiteert vooral Finland van extra signaalwinst en in mindere mate Zweden, Noorwegen en IJsland. In Turkije lijkt me dat het signaal minder moet zijn geworden.
Enfin, we zullen het wel horen van onze Turkse kijkers die naar de Duitse zenders kijken.
Het zal niet meevallen om het iedereen naar de zin te maken.

Geplaatst:

Dan zal het binnenkort in Anamur Turkije,

36° 4' NB, 32° 49' OL

wel gedaan zijn.

De 1N zou dé "wondersatelliet" worden, hier valt ie nu al wat tegen.

Verder zet SES zenders, 99% gecodeerd,  op een footprint (1M Widebeam), die tot voorbij Irak reikt.

Die zouden ze beter gebruiken voor o.a. de Duitse zenders, want de footprint loopt van IJsland over noord Scandinavië, dan naar beneden, tot zuid Saudie Arabië, de Emiraten en verder over heel Noord Afrika en in Zuid Spanje.

post-59723-0-97654600-1399367573_thumb.jpg

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Ses Astra heeft de nieuwe footprint gepubliceerd van de Astra 1N, zie de bijlage.

Zoals ik al verwachtte, is de footprint ook iets gedraaid.
Als je de oude situatie en de nieuwe situatie bekijkt, dan is aan de Canarische eilanden goed te zien dat ze de footprint ook een fractie omhoog en naar het oosten verplaatst hebben. De gevolgen van deze drie veranderingen zijn:
De Canarische eilanden liggen niet meer precies in de hotspot.
Madeira is binnen de footprint gekomen.
IJsland heeft nu een volledige dekking.
De footprint komt een aanzienlijk stuk hoger in de Scandinavische landen.
In Tunesië en op Kreta is het signaal iets zwakker geworden.
In Turkijë is het signaal een fractie sterker geworden.

post-60869-0-30149400-1399450802_thumb.png

post-60869-0-20415300-1399450820_thumb.png

Geplaatst:

Weinig of geen verandering bij mij, alleen hr Fernsehen komt sterker door. De HD versie is hier niet te ontvangen.

BVN wordt ook alsmaar slechter, kan deze wel goed ontvangen via Hotbird, maar dan zonder EPG.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...