Ga naar inhoud


Vraag voor schilders: Vetvrij maken 'strikt' noodzakelijk?


putemmer

Aanbevolen berichten

Als huurhuizen aan de buitenkant geschilderd worden dan worden deze (op)geschuurd, stofvrij gemaakt en daarna een gelakt.

 

Als ik echter de instructies op Internet lees hoe ik de buitenkant moet schilderen wordt er geschreven dat eerst met Ammoniak of Sint Marc het hout vetvrij moet maken, dan  het hout opgeschuurd moet worden, stofvrij gemaakt en dan afgelakt .

 

Vraag:
Waarom doen ze bij huurhuizen  het vet vrijmaken met ammoniak/Sint Marc niet? Klopt het dat dit maar een marginale verbetering geeft en men het daarom maar weglaat? Dat zou me weer aardig wat werk schelen.

aangepast door putemmer
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ontvetten is een belangrijke stap in het schilderwerk,en mag niet worden over geslagen.

St Marc zou ik niet gebruiken,is te vet en moet goed worden nagespoeld/gewassen.

Mocht een schilder niet ontvetten met de start van het werk,dan zegt dat genoeg over de het bedrijf en de schilder. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

per verfsysteem zijn er aanbevelingen

wat zit er nu op

wat ga je der op zetten

 

lijnolie gebonden

alkyd gebonden

acrylaat of dispersie component gebonden

 

ontvetten of afwassen en drogen zijn beide zeer belangrijk

-de betere verf merken / producenten geven richtlijnen en aanbevelingen voor de toepassing van hun product

-de schilder geeft een garantie voor de applicatie van een gecertificeerd product

 

dat zij twee verschillende en dien je in het achterhoofd te houden

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor de reacties:

 

Achtergrond:

Mijn huis bestaat aan de buitenkant (naast kozijnen) voor een groot gedeelte uit een soort schrootjes (messing groef) als gevel bekleding. Al het hout is Red Cedar.

Een eindje verderop staan van hetzelfde type huurhuizen (woningstichting) en daar hebben de schilders dus zaak niet ontvet met behulp van  ammoniak of St Marc, maar alleen opgeschuurd,  stofvrij gemaakt en afgelakt.

 

Ik zelf wil nu het huis gaan schilderen met verf op terpentine basis (welke ook de voorgaande keer gebruikt is) en vraag me af of ik moet ontvetten of dat dit niet strikt noodzakelijk is. Als het niet strikt noodzakelijk is dan natuurlijk liever niet  want het is aardig wat werk om alles vetvrij te maken.

aangepast door putemmer
Link naar reactie
Delen op andere sites

-als je nog op terpentijnbasis (wellicht bedoel je alkydverf) schildert moet je wel weten dat dit een behoorlijke milieubelasting is.

En als je elke 3 jaar schildert verveelvoudigd zich die milieubelasting > dus ook kosten voor materiaal en arbeid zo wordt het uiteindelijk een duur schuttinkje.

Bij sloop t.b.v. vervanging, dan gaat / moet het hout naar het milieupark, betaal je bovendien voor geschilderd hout ook meer. (verbranden in je houtkachel van hout met alkydverf erop mag niet eens)

In het milieupark wordt het versnipperd (energiekosten) en in een gecertificeerde verbrandingsoven met rookgasafvoer filters en katalysatoren verbrand.

 

Maar de producenten van de verfindustrie varen er wel bij.

Bij de productie van petrochemische verf zoals alkydverf ontstaat ook nog eens hoog giftig chemisch afval.

Van de bron tot en met de recycling is er dus heel veel geld uitgegeven en zijn er veel milieukosten mee gemoeid.

tis maar dat je het weet

 

Een alternatief is onbehandeld hout, welk zodanig aangebracht is dat het eventueel nat kan worden en weer goed kan drogen in de buitenlucht.

Eventueel met een waterbeits pigment behandeld voor het kleurtje waar het pigment ongevaarlijk is voor flora en fauna.

(zonder kleur applicatie is echter beter)

begin je pas met een nieuwe schutting kijk dan eens naar robinia (dat is na een jaar in de zon schitterend zilvergrijs)

 

Maar als je toch al wil of moet schilderen, dan neem een watergedragen dispersie verf OOK over oud schilderwerk de betere milieutechnische oplossing.

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg je goed bij huurhuizen daar moeten meters gemaakt worden door de ingehuurde schildersbedrijven en ontvetten hoort daar niet bij, want dan worden ze niet meer ingehuurd door de woning corporatie als de klus te lang duurt.

Bij mijn eigen huis doe ik dat dus wel schuren en ontvetten en daarna goede verf niet uit de bouwmarkt maar van een gerenommeerd merk.

Ik hoef op deze manier hooguit om de 5 jaar te schilderen, en andere buren zie ik om de 2-3 jaar de boel al weer schilderen.

Eerst schoonmaken(ontvetten) dan schuren.

Anders schuur je het vuil, zand en vet in de te bewerken basis.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een fles StMarc Express gekocht om te ontvetten (buitenkant van het huis).

Moet ik de aanbevolen hoeveelheid gebruiken d.w.z. 2 doppen StMarc op 5 Liter water?

Of moet het sterker zijn dus een andere verhouding gebruiken?

aangepast door putemmer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fles StMarc Express gekocht om te ontvetten (buitenkant van het huis).

Moet ik de aanbevolen hoeveelheid gebruiken d.w.z. 2 doppen StMarc op 5 Liter water?

Of moet het sterker zijn dus een andere verhouding gebruiken?

Waarom niet gewoon de gebruiksaanwijzing volgen?

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...