Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eigenlijk te gek voor woorden ...

Nu win XP officieel ter ziele is, is het een mooi moment om eens naar wat anders te gaan zoeken. En na de goede berichten over linux mint heb ik besloten dit eens op mijn laptop te zetten. Met verassend goede resultaten !

Echter na het installeren van het systeem wil ik een mapje op het bureaublad zetten waarvandaan ik direkt verbinding kan maken met mijn NAS. En hier laat linux toch weer zijn ware gezicht zien. Want na drie dagen google doorspitten ben ik nog geen stap verder gekomen.

Tsja in windows is het zoiets als //192.168.1.50/ en je bent er al. Maar dit gaat kennelijk niet zo simpel.

Via bestandsbeheer zie ik de NAS  ( smb://192.168.1.50 ) maar als ik via het buroblad een "nieuwe starter" aanmaak en ik vul dit in dat krijg ik foutmeldingen. Het mapje met NAS uit het bestandsbeheer is wel te copieeren naar het buroblad, maar na een restart is hij weer weg.

Tot zover mijn "windows" denken.

Via google kom je er achter dat dit allemaal niet zo eenvoudig is. Ik heb de meest rare commando's ondertussen staan inkloppen maar zonder resultaat. Kan iemand mij hier op weg helpen ?

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Geplaatst:

Tja, je kunt allerlei programma's en mappen op je bureaublad zetten. Kopieer naar:  en het werkt.

Alleen voor netwerk is dit geblokkeerd. Er zal wel een goede reden voor zijn. Temeer omdat je meestal ook moet inloggen op je netwerk.

Echter simpel in je persoonlijk map even op netwerk klikken, werkgroep de dan direct naar betreffende map op je opslagsysteem. Je hoeft zelfs geen IP adres aan te geven.

Waarom moet alles nu precies zo als met Windows het geval was/is.

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp kan ik een netwerkkoppeling naar het bureaublad dus wel vergeten.

De volgende optie maakt vanuit  home/mnt/share een koppeling naar de NAS

mount -t cifs //192.168.1.50/photo -o user=user,password=password /mnt/share

Echter deze is weer weg na een reset.

Nu moet je dan  wellicht  in etc\fsta (?) ook iets zetten voor een permanente koppeling....

Doel van deze aktie :

Eindelijk eens iets meer van Linux leren

Onze internet PC zo maken dat je het verschil windows / linux niet eens merkt, behalve sneller en veiliger !

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Geplaatst:

Macht der gewoonte is het antwoord op je vraag waarom alles nu precies zo als met Windows het geval was/is.  

Een kleinigheidje maar wat ik wel zo handig zou vinden is dat het aanzetten van de draadloos adapter automatisch zou mogen gebeuren. Voor de rest werkt Linux Mint prima , mijn laptop word ook lang zo heet niet meer als met windhoos er op geïnstalleerd.

Geplaatst:
@CaptDistraction

Als ik in persoonlijke map naar netwerk ga, mijn nas aanklik en gebruikersnaam plus wachtwoord intik kan ik de nas binnen komen wanneer ik dan op de photomap klik word deze map direct gekoppeld. Fluitje van een cent toch ?

Geplaatst:

Naar aanleiding van je vraag ben ik nog even gaan experimenteren. Wanneer ik eenmaal op een map op de nas heb geklikt word die automatisch aan gekoppeld. Als ik dan op de koppeling ga staan , op de rechtermuis knop druk kan ik de koppeling aan bladwijzers toevoegen met als gevolg dat deze koppeling ook na een reset in het rijtje linksboven wanneer ik persoonlijke map open staat. Draadloos moet wel aanstaan of anders bedraad op het netwerk aangesloten zijn dan werkt de link op de bladwijzer dus gewoon.

O ja, bij het invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord wel op de optie altijd onthouden klikken. 

Geplaatst:

Ja, ik vergis me. Als je de verbinding hebt gemaakt en bent ingelogd, dan verschijnt op je bureaublad de icoon van de betreffende verbinding.

Je hoeft er dus niets voor te doen. En de verbinding maken gaat eenvoudig vanuit de persoonlijke map. Je kunt verder ook nog regelen wie er toegang hebben tot je backup/archief.

Dat is inderdaad de ware aard van de logica in Linux software. Het is anders, maar werkt dag in dag uit vrijwel veilig en probleemloos. Waar is de C drive is nog zo'n vraag. En welke virusscanner moet ik gebruiken ?

En de NSA heeft met Linux het nakijken. 

Groet,

Bram

Geplaatst: (aangepast)

ligt het niet ook een beetje aan welke desktop (bureau blad thema) je gebruikt?

bij opensuse - kde heb ik plasma

daar moet ik een panel plaatsen met de widgets of snelkoppelingen naar mappen (dus ook netwerkmappen)

en kan tot 4 bureau bladen aanmaken er er tussen kiezen

ciao

aangepast door Tonskidutch

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

@CaptDistraction

Jouw "fout" is dat je alles wilt hebben zoals het in Windows was. Vergeet dat, het is geen Windows ook al lijkt de grafische schil er een beetje op. Het beste is toch een goed boek over jouw Linux distributie kopen.

Aan de andere kant ben ik met je eens dat Linux nog steeds niet vanuit de "gewone" gebruiker denkt.

Voorbeeld: Ik werk graag onder VMWare. Als je een nieuwe virtuele Windows machine hebt gemaakt moet je daarna de VMWare tools installeren. Dat is 1 commando vanuit het menu en dan gaat alles vanzelf.

Deze week Lubuntu onder VMWare geïnstalleerd. Dan vanuit het menu de opdracht om de Tools te installeren. En dan begint het.

• Er gebeurt helemaal niets maar het tool is beschikbaar via de virtuele CD rom;
  • Waar is die verd.... CD rom hoe kom ik daar? Eindelijk gelukt.
  • Is een ingepakt bestand, moet je ergens mee uitpakken, effe bestandsbeheer geprobeerd, ja dat lijkt gelukt;
  • Verd... waar zijn die bestanden naar toe geschreven? Ah, gevonden.
  • Start nu de installatie. Ehhh run..., execute??? Oh ./programmanaam nee logisch natuurlijk
  • Ja!!! Hij loopt!! Het lijkt goed te gaan...
  • Foutmelding:  GCC niet gevonden geeft pad naar GCC. Huh???
  • Nou dan maar "nee" antwoorden, geen idee wat er nu mis gaat.
  • Zo hé, installatie is afgelopen. Nu eerst maar eens opnieuw opstarten;
  • Maar waar zijn nu de VMWare tools gebleven? En werkt het nu? Juiste beeldscherm resolutie instellen lukt in ieder geval niet

Nou ja, na 2 uur heb ik het opgegeven

Suc7 :grin:

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

:whistle::grin:  "de gewone gebruiker"

tja die bestaan echt.

als die nu niet eerst windows hadden gekend was het de optimale gebruiker :P

hoever terug moet je gaan en wat moet je allemaal afleren

of

hoe snel had u linux onder de knie zonder al die windows ballast te hebben moeten leren

het zijn heel simpele kwesties

als je het eenmaal weet

(daar hoeft dus geen propaganda of antiprop over gevoerd te worden)

en wat te denken van die apple users, die arme klootzakken :D  (humor)

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

Helaas kweekt het gebruik van Windows "windows-zombies".

Men heeft geen idee meer van de logica hoe het werkt.

Bij een auto heeft men toch ook niet het idee dat de bediening van iedere auto hetzelfde moet zijn

met de knoppen op dezelfde plaats.

Je zal toch bij een auto ook even moeten kijken hoe een ander werkt.
En dat is allemaal terug te vinden in de instructies of met behulp van Google.

Geplaatst:

naaja,

dat zie ik zelf nu net iets anders...

maar dat is een heel ander twistgesprek

zombies creeert windows niet, maar mensen hebben er geen oog meer voor wat onderhuids allemaal speelt

en zouden ze dat wel willen weten moeten ze even zo diep graven als op een linux of unix vergelijkbare.

en dat zeg ik enkel omdat ik vanaf MS-DOS met pC's begonnen ben nadat mij atari st1024 weg geconcurreerd werd door de IBM-clones (ja clones)

history of apple and windows > Pirates of Silicon Valley

geinige film

Cast (in credits order)  
	Noah Wyle 	... 	
Steve Jobs
	Joey Slotnick 	... 	
Steve Wozniak
	J.G. Hertzler 	... 	
Ridley Scott
	Anthony Michael Hall 	... 	
Bill Gates
	Wayne Pére 	... 	
Captain Crunch
	Sheila Shaw 	... 	
Mrs. Wozniak 

kijkgenot

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

Men heeft geen idee meer van de logica hoe het werkt.

Bij een auto heeft men toch ook niet het idee dat de bediening van iedere auto hetzelfde moet zijn

met de knoppen op dezelfde plaats.

Je zal toch bij een auto ook even moeten kijken hoe een ander werkt.

En dat is allemaal terug te vinden in de instructies of met behulp van Google.

Kijk, en daar maak je nu een denkfout. Ik wil niet weten hoe de logica werkt. Soms wil je iets ook alleen maar kunnen gebruiken.

Ook bij een auto zitten de knoppen op dezelfde plaats. Het is mij in ieder geval nog nooit overkomen dat ik naar de richtingaanwijzer moest zoeken.

Nou ja, Franse auto's uitgezonderd dan.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

:D

tja die fransen toch

op de italiaanse heb je ook die knoppen maar die werken nooit :grin:

uniformiteit me hoela

het is echter een drogreden dat het plug and play is

en badkamertegels met mooie spreuken op mijn desktop is ook weer even wat anders

gewoon even testen en uitzoeken

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

Kijk, en daar maak je nu een denkfout. Ik wil niet weten hoe de logica werkt. Soms wil je iets ook alleen maar kunnen gebruiken.

Ook bij een auto zitten de knoppen op dezelfde plaats. Het is mij in ieder geval nog nooit overkomen dat ik naar de richtingaanwijzer moest zoeken.

Nou ja, Franse auto's uitgezonderd dan.

Ook bij een ander merk of type auto werkt het anders en moet je erin verdiepen waar en hoe een en ander bediend moet worden. Je zult enige basiskennis moeten bezitten waar de motor voor dient, hoe zit het met de versnellingen, wat moet je doen als er een automaat in zit. De auto radio, het navigatie systeem, de airco. Allemaal zaken die je bij iedere auto moet uitzoeken alvorens je ermee overweg en ermee de weg op kunt gaan.

Als je echter de logica weet hoe de dingen globaal werken, gaat het leerproces sneller.

Behalve het stuur zitten in iedere auto de bedienings elementen anders.

En niet steeds roepen bij mijn "VW type X(P)" zat de schakelaar links en de toeter op het stuur en waarom bij deze auto niet.

Maar met een gedegen technisch kennis ben je er snel mee vertrouwd en ben je snel op weg.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...