BramC Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Beste Ik ben nieuw op het forum omdat ik er maar niet aan uit kan. Dus alle hulp is welkome! Huidige situatie: We zitten in een appartementsgebouw ( kroatie ) met 3 appartementen. Iedere appartement heeft 3 satelliet aansluitingen. Het gebouw heeft 1 gemeenschappelijke schotel antenne met 2 quattro LNB koppen. Deze 8 kabels gaan naar een Multi-switch ( low band frequentie + high band frequentie ) voor satelliet A en B. Van de Multi-switch vertrekken dan de 9 kabels over heel het gebouw. Probleem: Sinds vorig jaar is TV Vlaanderen overgeschakeld van analoog naar digitaal. Ik heb dan een andere ontvanger geïnstalleerd. Achteraf is gebleken dat ik ook de LNB moest vervangen naar een DUO-LNB ( voor astra 1 en astra 3 ). Hier zit nu het probleem. Door mijn beperkte kennis van satelliet installaties kom er niet uit. Vraag: Wat moeten we nu veranderen? Moeten we 2 nieuwe quattro LNB koppen plaatsen ( en eventueel een nieuwe Multi-switch ) of moeten we enkel het systeem opnieuw afstellen? Mijn vraag is opgebouwd uit het feit dat ik nergens (DUO) quattro LNB koppen vind. Nergens spreken ze ook van Quattro LNB koppen die Digitaal kunnen ontvangen. Hopelijk weten jullie hier meer over ;D
Mojo Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Op welke satellieten staan de 2 quattro LNB's nu op uitgericht? Indien dit Astra 1 en Hotbird is dan zal je er een quattro bij moeten zetten voor de Astra 3. Je moet dan ook de multiswitch vervangen. Kijk je niet meer naar zenders op de Hotbird dan zou je de schotel, LNB's en switch kunnen gebruiken voor Astra 1 en 3 ontvangst. De schotel en LNB's moeten dan wel opnieuw afgesteld worden. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Sprietje Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Beste BramCWelkom op dit forum. Elke lnb kan analoog of digitaal ontvangen. Daar heb je dus geen speciale lnb's voor nodig.Een duo-lnb voor de ontvangst van twee satellieten bestaat er niet in een quattro-versie. Je kunt bij gebruik van een multiswitch dus nooit een duo-lnb gebruiken.Lees verder het antwoord van Mojo.
BramC Geplaatst: 6 mei 2014 Auteur Geplaatst: 6 mei 2014 (aangepast) Bedankt voor het snelle antwoord. Van slag wordt er al het één en ander duidelijk(er) Ik heb hieronder een lijstje gezet met de gegevens van de verschillende signalen: Hotbird: 10,875GHz - Vertical 14V - 27,5MSPS Level 82% - Quality 84% Astra 1: 12,515GHz - Horizontal 18V - 22,0MSPS Level 76% - Quality 80% Astra 2: 12,032GHz - Horizontal 18V - 27,5MSPS Level 36% - Quality 13% Astra 3: 12,525GHz - Vertical 14V - 27,5MSPS Level 78% - Quality 86% Bij astra 3 gaat het level en de kwaliteit van 78% en 86% kortstondig maar met herhaling van 1 seconde naar 39% en 21% en soms naar 0% en 9%. Dus ik moet zeggen dat ze de schotelantenne op astra 1 ( 19,2° ) en astra 3 ( 23,5° ) moeten afstemmen en dan zou ik wel de digitale zenders van tv vlaanderen moeten kunnen ontvangen zonder de LNB's of de multi-switch te vervangen? 6 mei 2014 aangepast door BramC
Sprietje Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 (aangepast) Willen je medebewoners dat ook? De vraag is trouwens of dat ook kan. De afstand tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 6,2 graden. De afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 is maar 4,3 graden. Misschien kunnen de lnb's niet dicht genoeg tegen elkaar. Dat wordt bepaald door hoe groot de schotel is (breedte en hoogte) en waar de schotel ongeveer staat. Dat kan ik wel even uitrekenen. 6 mei 2014 aangepast door Sprietje
BramC Geplaatst: 7 mei 2014 Auteur Geplaatst: 7 mei 2014 Moet nu nog enkel werk maken van eens op te zoeken welke kanalen via welke astra 1,2,3 of hotbird worden verdeeld. Normaal binnen enkele dagen wordt het hier overlegd. Denk ook dat de afstand geen probleem zal zijn. Schotel is 80cm, 90cm of 100cm nu is de tussenafstand een 20 a 30 cm dus we hebben nog wel plaats om dit naar binnen te zetten. Verder staat de schotel op 10 meter hoogte. Dus het moeilijkste is om bij de satellietschotel te komen. Ik hou jullie op de hoogte!
Sprietje Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Stel dat je in Rijeka zit met een schotel van 80cm breed en 90cm hoog, dan moet de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5-lnb 59mm zijn. Dus de standaard lnb's met koppen van 60mm moeten strak tegen elkaar staan.
Phoenixx Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Schaf anders een sateliet meter aan bijv een trimex dan kan je apart een aansluiting even los halen van je lnb en deze fine tunen op je satmeter.
BramC Geplaatst: 6 juli 2014 Auteur Geplaatst: 6 juli 2014 Al even geleden maar we zijn er zo goed als uit! We zouden een Gilbertini 105 aluminium willen gebruiken met dan 2 LNB koppen. 1 voor 19.2E en 1 voor 23.5E. Het enigste waar ik nog niet aan uit ben geraakt is welke LNB ik zou kopen. Ik zou graag de Inverto Black ultra (quattro) kopen maar heb ik dan genoeg plaats om de 2 LNB's op de multifeed-rack te plaatsen. Anders ging mijn voorkeur uit naar de Inverto Black Prenium (Quattro). De regio waar dat wij zitten in Kroatië is Trogir. Tweede puntje is de vraag of het interessant is om een bliksembeveiliging te installeren? Ik heb het hier dan over die smeltzekeringen die je tussen satelliet en multiswitch of multiswitch en ontvanger kunt plaatsen.
Sprietje Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 (aangepast) Beste BramCIk heb het voor je uitgerekend. Op een Gibertini 100 van 97cm breed en 104cm hoog, moeten de koppen in Trogir 81mm uit elkaar staan hart op hart aan de voorzijde gemeten. Het is dus geen enkel probleem om de Inverto Black Ultra Quattro te nemen die aan de achterzijde 71mm breed is.De 23,5-lnb moet 6mm hoger staan dan de 19,2-lnb.De elevatie van de schotel moet op 39,6 graden ingesteld worden om de satellieten te vinden.De skew van de lnb's is als volgt:Voor de Astra 23,5 is dat nul graden, dus gewoon verticaal monteren.Voor de Astra 19,2 is dat +4 graden, d.w.z. dat de lnb 4 graden tegen de wijzers van de klok ingedraaid moet worden t.o.v. verticaal als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Dit zijn de theoretische waardes. Controleer daarna of je nog iets hogere signaalwaardes kunt krijgen door de skew nog iets bij te stellen.In Trogir kun je beide satellieten met een 60cm schotel ontvangen dus je hebt flink wat regenreserve. Maar ik weet uit ervaring dat het daar soms noodweer kan zijn met inktzwarte luchten dus op zich geen verkeerde keuze. 6 juli 2014 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Wat betreft bliksembeveiliging is het niet voldoende om alleen maar smeltzekering te plaatsen. Je zult ook de mantel van de coaxkabel aan aarde moeten leggen. Daar zijn speciale montagesteunen voor, zie de bijlages:
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen