Ga naar inhoud


Onder welke HW categorie valt de Displayport laptop


Jürgen

Aanbevolen berichten

Mijn Asus N550JV laptop is pas geleden voor een garantiereparatie naar Asus geweest en daar is het moederbord vervangen.

Voordat de laptop daar naartoe is gegaan had ik mijn laptop via een HDMI --> Displayport adapter op een Sony LED TV aangesloten omdat rechtstreekse aansluiting op de HDMI poort van de laptop niet functioneerde.

 

Toen ik de laptop terug kreeg bleek het nu andersom te functioneren, nu werkt de rechtstreekse aansluiting via HDMI wel maar bis de Displayport niet meer.

Desgevraagd vertelde de Asus support dat er wellicht een fout was gemaakt bij het installeren van het nieuwe moederbord en of ik de laptop maar weer wilde retourneren.

Hier heb ik uiteraard niet al teveel trek in want ik heb nu net alles weer opnieuw ingericht, de Windows 8.1 licentie opnieuw opgevraagd en in feite heb ik een goed gekloond beeld op mijn Sony TV.

 

Nu wil ik echter controleren of ik wellicht bij de installatie iets fout heb gedaan waardoor de Displayport niet meer functioneert, misschien verkeerde drivers.

Ik kan alleen niet vinden onder welke categorie ik de Displayport onder hardwarebeheer moet zoeken.

Is dit soms een onderdeel van een van de beide beschikbare videokaarten NVIDIA GeForce GT 750 M of Intel HD Graphics 4600?

 

Hoe kan ik controleren of de Displayport überhaupt operationeel / beschikbaar is?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zou gewoon de laatste drivers van de Asus website halen van beide GPU's, daarna zou het toch moeten werken. Zou ook even kijken of je moederbord voorzien is van de laatste bios.

 

Misschien kan het ook zo zijn dat je ergens (in software) kan kiezen voor óf HDMI óf Displayport? (dus maar een tegelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste drivers gedownload waarbij die voor de NVIDIA duidelijk nieuwer was maar helaas nog steeds geen Displayport beschikbaar.

De BIOS versie was de laatste en dat lijkt mij ook normaal als het moederbord is vervangen.

 

Voor zo ver ik het kan beoordelen heb ik geen softwarematige optie om te kiezen tussen HDMI en Displayport.

Ik heb nu het vermoeden dat bij het vervangen van het moederbord de Displayport niet is aangesloten.

 

Op zich vind ik het geen ramp want na mijn mening heeft de Displayport t.o.v. HDMI v.w.b. de weergave geen toegevoegde waarde.

De weergave op de Sony LED TV is in feite prima en om de laptop daarvoor weer naar Asus terug te sturen zie ik nu ook weer niet zitten dus ik laat het maat zo.

 

Bedankt voor de input.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor zover ik weet zitten die video connectors aangesloten op de intel gpu, en wordt voor renderen en 3d de nvidia gpu gebruikt. Op mijn BTO kan dat met een druk op de knop worden gewijzigd. Kijk eens bij Intel of je de laatste drivers hebt voor de 4600 HD.

 

Als het goed is heb je of in je control panel, of in je system tray een icoontje intel hd graphics, kan je in dat menu niet kiezen voor welke digitale uitgang je wilt gebruiken? Ik pak mijn laptop er ff bij en kijk even wat ik kan kiezen. Die bto van mij heeft alleen een hdmi aansluiting of vga.

 

In de intel graphics tool kan ik geen keuze vinden voor hdmi / display port.

 

Zit er op die laptop niet een hotkey voor het kiezen van de externe monitor? Bij mij is het de blauwe FN+F7, kan je daar geen selectie doen hdmi / dp?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Even in de manual gekeken, het is op jouw asus FN+F8

Selection_031.png

 

Grote kans dat als je een monitor op de display port aansluit en je op FN+F8 drukt of die monitor wordt ingeschakeld, of dat je een popup krijgt met de keuze welke poort je wilt gebruiken, dat heb ik bij hp laptops met meerdere aansluitingen eens gezien. Wellicht dat dit helpt?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, via Fn+F8 kan ik schakelen tussen Alleen Computerscherm - Dupliceren - Uitbreiden - Alleen tweede scherm en die functietoets gebruik ik immers ook al en dat schakelen gaat ook prima maar ik kan nergens een keuze vinden om tussen HDMI en Displayport te schakelen.

 

Zoals ik al hiervoor schreef heb ik de laatste drivers van o.a. de Intel 4600 HD geïnstalleerd en ook via de Grafische Eigenschappen / Opties is er geen mogelijkheid beschikbaar, wel voldoende andere sneltoetsen maar geen voor dit doeleind.

Dus ik denk dat men wellicht vergeten is om de Displayport fysiek op de videokaart aan te sluiten.

 

Maar ja, is het boeiend als ik de Sony TV via de HDMI poort gebruik en niet via de Displayport?

Kan ik op enig moment nog spijt krijgen dat de Displayport niet functioneert?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als je die dp poort ooit wilt gebruiken en de garantie is verlopen denk ik. Maar goed, het is natuurlijk wel jammer dat je hem naar asus stuurt omdat de hdmi port het niet doet, en als hij terug komt blijkt de display port het niet te doen.

 

Ik zou als ik jou was een geschikt moment kiezen dat je hem even kan missen en hem dan toch laten fixen door Asus en het in ieder geval even melden dat na reparatie dit euvel is opgetreden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

in deze youtube film wordt er getoond wat er aan de binnenkant zit. Als ik het zo zie zit die display port en de hdmi aansluiting rechtstreeks op het mainboard, en lijkt het geen kwestie van niet aan gesloten zijn intern.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel het niet echt duidelijk zichtbaar is lijkt het inderdaad daarop.

Eigenlijk jammer dat ik het nog niet wist toen ik de laptop na reparatie open gemaakt heb om de HDD te vervangen door een SSD want dan had ik het beter kunnen bekijken.

 

Ik had dit probleem na constatering ook al aan Asus doorgegeven en misschien laat ik het alsnog repareren.

Het vervelende is dat ik dan eerst de SSD weer moet vervangen en als de laptop dan weer terug is een nieuwe Windows licentie moet aanvragen want dat moest ik de laatste keer ook doen na het vervangen van het moederbord.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die nieuwe licentie kost je een paar minuten...

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

andere vraag dan. Heb je je laptop gestart zonder een power adapter aan te sluiten? Mijn bto verdomd het om de hdmi aansluiting te gebruiken als ik op batterij ben opgestart.

 

Hang je power adapter er eens aan en doe een power down zodat hij uit gaat, en start hem dan eens op met een scherm aangesloten op de display port? Wellicht gaat ook bij jou die poort niet aan om power te besparen?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn compliment, dat is knap gevonden ;) , deze oplossing functioneert inderdaad.

 

Als ik de laptop op accubedrijf opstart krijg ik via HDMI ook beeld op mijn TV dus daar zit al een verschil in.

Toen ik echter de laptop alleen via de Displayport op de TV had aangesloten en met accubedrijf opstartte kreeg ik met eens ook beeld op de TV.

Nadat ik de laptop weer via de power adapter opstartte blijft de TV via de Displayport beeld geven dus het probleem is opgelost.

 

Daar was ikzelf niet op gekomen en Asus waarschijnlijk ook niet :( . 

 

Overigens nog een kleine toevoeging.

Nu dat de Displayport weer beeld geeft op de TV functioneert de HDMI poort niet meer, dus zoals dat voordien ook het geval was.

Schijnbaar zit er ergens een voorziening tussen die of het ene of het andere blokkeert.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

bizar he, het heeft mij ook even gekost voordat ik er achter was. Ik start meestal linux, en ook dan heb ik geen beeld op hdmi als ik op accu de laptop heb aangezet. ik denk dat het ergens in de firmware zit dat deze zaken uitgezet worden indien er geen power adapter aan hangt om het batterijverbruik te reduceren, alleen zou het dan geinig zijn dat als je hem wel wilt gebruiken dat dan ook kan.

 

Zet je laptop uit, hang iets aan de hdmi en sluit de power adapter aan en zet je laptop weer aan, gaat de hdmi dan wel aan?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik moet nu eerst weer naar accubedrijf, dan via HDMI iets aansluiten en als ik dan daarna weer via de power adapter de laptop opstart kan ik weer beeld via HDMI verkrijgen.

Een kromme bedoening.

Maar goed, ik weet in elk geval nu hoe je tussen HDMI en Displayport moet switchen.

 

Ik heb dit ook bij Asus neergelegd, mij benieuwen wat zij daarop te vertellen hebben.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...