Ga naar inhoud


Schotel tv voor 55 appartementen


Dirk1980

Aanbevolen berichten

Op het bericht van throw,vroeg ik mij af,(ken de wetgeving ginder niet) als je abonnementszenders verdeeld via de catv,je dan wel een professioneel (zakelijk) abonnement nodig hebt?Waarschijnlijk,mag je dan geen particulier abonnement hebben,om dit kanaal te laten zien aan 55 mensen.Vraag mij ook af,of er zich andere problemen voordoen ivm de rechten.

 

Dat zou wel mogen het signaal is vrij te ontvangen ts zei ook dat elke bewoner een eigen ontvanger in bezit moet hebben,dan is de keuze zelf aan degene welk abo afneemt.

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou wel mogen het signaal is vrij te ontvangen ts zei ook dat elke bewoner een eigen ontvanger in bezit moet hebben,dan is de keuze zelf aan degene welk abo afneemt.

Ik had het op het bericht,dat de eigenaar,ontvangers plaatst,met daarin een eventuele abonnementskaart,en die dan via de coax doorstuurt naar de 55 kamers.Niet dat de gebruikers van het appartement een ontvanger met bijhorende smartcard gebruikt.

Ik weet ginder de wetgeving niet,maar ooit heb ik ergens gelezen,dat men in bepaalde gevallen van een heruitzending spreekt,en dan zouden er wel weer rechten moeten betaald worden,ook zelfs als het FTA zenders zijn.Maar ja,de wet veranderd zo snel,dat ik hier misschien weer zever aan het typen ben.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij vraagt het in principe beide.

Dus dat een (satelliet) signaal omgezet wordt naar een "gewoon" coaxsignaal (m.i. bedoelt hij dan dus met coaxsignaal ofwel een analoog signaal, danwel een DVB signaal), dit hoeft dan niet per se een gecodeerd signaal te zijn, en hij wil tevens de satellietsignalen doorgeven zodat bewoners ook nog zelf een receiver kunnen aansluiten en een abonnement kunnen afsluiten.

Met de oplossing die ik heb voorgesteld kan beide.

 

Maar als je een zender over meerdere huishoudens wilt doorgeven heb je m.i. een kabelnet en zal je daar toestemming voor moeten hebben en er meestal ook voor moeten betalen om de zender te mogen doorgeven.

Maar ik meen dat (in Nederland dan) onder een aantal aansluitingen er sprake is van een GAI (Gemeenschappelijke Antenne Installatie) en dat dat dan een uitzondering is, mits de signalen niet eerst gedecodeerd worden dan denk ik.

Tenzij met toestemming van én de bewuste zender én de provider via wie het signaal aangeleverd wordt en dan dus ook tegen betaling.

 

Aangezien dit in Zweden is gaan we mank met Nederlandse wetgeving, maar ik ben wel benieuwd hoe dat officieel zit.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het bericht van throw,vroeg ik mij af,(ken de wetgeving ginder niet) als je abonnementszenders verdeeld via de catv,je dan wel een professioneel (zakelijk) abonnement nodig hebt?Waarschijnlijk,mag je dan geen particulier abonnement hebben,om dit kanaal te laten zien aan 55 mensen.Vraag mij ook af,of er zich andere problemen voordoen ivm de rechten.

Klopt, ik promoot ook niets illegaals, de 55 appartementen kunnen dan FTA zenders kijken en ik geloof dat NL1,2,3 ook gratis doorgegeven mag worden(en BVN natuurlijk maar wil je de andere CD zenders bijv. zien zal elk appartement ziojn eigen abo moeten betalen. of een zakelijk abo nemen.

 

Als ieder Apartement over een TV die , geschikt is en voorzien van DVB-S2  tuner,dan kun je al die ouwe meuk kopstations ed in de afval bak doen ,4000kanlen zijn dan weldegelijk mogelijk !

CATV community acess tv ,oftewel cable tv is meer bedoeld  voor oudere TV's met analoge tuner.

Jawel, tuurlijk als elke TV een eigen S2 ontvanger heeft maar dan moet je wel voor elke TV een eigen LNB aansluiting of schotel hebben.

dm600pvr, dm7025+ maar komen te koop, ik ga over op HD vu+solo2 of gigablue quad+ . Het is Gigablue HD 800 UE plus geworden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat de abo's betreft of de zenders, zal die ouwe Zweed wel iets heel anders willen dan wij ons voorstellen.

daar hoeven we ons geen zorgen over te maken

De vraag gaat volgens mij over doorgeven van het dvb-s2 signaal van de schotel en gaat niet over het aanbieden van een zender pakket gedecodeerd en wel.

 

#14 geeft een optie met dat SAB in cascade

geloof echter dat de ouwe Zweed al eieren voor zijn geld gekozen heeft en z'n eigen wokje heeft staan.

 

55 bewoners op een lijn krijgen is nagenoeg onmogelijk ofschoon het technisch wel mogelijk is.

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dank voor alle reacties. Hij is toch wel serieus en de redenering is simpel: liever een eenmalige investering van 20 000 euro dan de vijfjaarlijkse 50 000 sek die ze nu aan comhem betalen voor een analoog (!) pakketje voor iedereen. Het plan is derhalve:

 

5 satellieten (o.8w, 5.0o, 13o, 19.2o en wellicht 23o) waarvan iedereen dan de fta channels van kan ontvangen en de mogelijkheid heeft om een viasat of canaldigtal (zweedse asnbieders 0.8w en 5.0 o) abonnement te nemen.

 

Er staat ook ern hark op het dak rn in zweden kun je daarmee digitaal een basispakket ontvangen ,dit signaal moet dan ook meegestuurd worden.

 

Deze oplossing zorgt op gern enkele manier voor problemen met rechten.

 

Ieder appartement zal 2 kabels moeten krijgen in geval van opnemen.

 

De vragen die wij hebben:

- welk basis station / apparatuur is nodig?

-meerdere schotels (stel 5 stuks) op het dak is geen probleem, mocht dat makkelijker zijn.

-waar moeten we eventuele offertes op "challengen"?

-wat voor schotel(s)? Wavefrontier?

 

 

Daarnaast is de vraag hoe de toekomst van satelliet tv er eigenlijk uitziet maar dat is wellicht een apart topic waard....

Link naar reactie
Delen op andere sites

- welk basis station / apparatuur is nodig?

Zoals ik al eerder schreef, voor elke satelliet een quattro-LNB en die multiswitch configuratie zoals van SAB. Deze was alleen wel voor maximaal 4 satellieten maar soortgelijke switches bestaan ook voor meer dan vier satellieten neem ik aan.

Je moet je denk ik afvragen of Astra 3B nut heeft aangezien die alleen van belang is voor Nederland, Tsjechië en Slowakije en nagenoeg geen FTA zenders.

Als alleen jij en je maat naar Nederland willen kijken kan je die apart van het hele complex ook nog wel voor jezelf aansluiten (voor max. vier ontvangers bijvoorbeeld) door een DiSEqC 1.1 switch ervoor te zetten.

 

De "hark" op dak kan op die multiswitch er gewoon bijgezet worden, in de woningen komt een speciale aansluitdoos waar TV, FM en Sat weer opgesplitst worden.

post-40400-0-20468600-1401929440.jpg

De bewoners kunnen dus zelf kiezen of ze bijv. alleen naar de FTA zenders op DVB-T kijken, of het Boxer-pakket erbij nemen en/of een satellietontvanger aansluiten voor FTA en/of het Viasat of Canal Digital Nordic pakket.

 

 

 

 

 

-meerdere schotels (stel 5 stuks) op het dak is geen probleem, mocht dat makkelijker zijn.

-wat voor schotel(s)? Wavefrontier?

 

Als je een Wavefrontier T90 neemt, kan je met één schotel alle door jou genoemde satellieten met die ene schotel ontvangen, misschien is een combinatie van twee of meerdere (grotere) schotels nodig als de ontvangststerkte van één of meerdere van de satellieten te laag is voor een goede ontvangst met slecht-weer-reserve.

Daarvoor zal je toch de locatie door moeten geven, het scheelt nl. enorm tussen het zuiden en het noorden van Zweden.

 

Bijv. Astra 3B (23.5E) is in het zuiden nog te ontvangen met 60 cm, maar verder noordelijk wordt dit steeds meer tot wel 150 cm en in Zuidelijk Lapland is onduidelijk of je deze satelliet überhaupt nog kan ontvangen.

post-40400-0-00288300-1401925352.jpg

 

Voor 19.2E geldt hetzelfde voor de Astra 1N, waarop heel veel FTA Duitse zenders zitten:

post-40400-0-37615200-1401925514.jpg

De overige satellieten van 19.2E zijn in heel Zweden te ontvangen maar ook daar 60 cm in het zuiden tot 120 cm in het noorden.

 

Voor 13E is het verval minder maar toch ook belangrijk voor je slecht-weer-reserve.

 

Voor 4.8E en 0.8W heb je dat probleem niet, aangezien die zich richten op Scandinavië.

(Behalve dan bijv. de K2 beam van Thor 6 maar daar zit alleen Oost-Europees content op).

 

Dan is het voor de offerte wel van belang of en in hoeverre je de bestaande bekabeling kan gebruiken. Daarvoor zal je moeten weten hoe dit aangelegd is en welke type kabels er gebruikt zijn.

 

Daarnaast is de vraag hoe de toekomst van satelliet tv er eigenlijk uitziet maar dat is wellicht een apart topic waard....

De toekomst van satelliet-tv is in een land als Zweden zeker rooskleurig denk ik, ik neem aan dat nooit heel Zweden bekabeld zal kunnen worden.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Alex,

 

De astra 23 laten we dan vallen. Ik denk dan 1 flinke lel van een schotel voor de hotbird en astra 19 en 1 voor de zweedse satellieten. Op een imvestering als deze denk ik dat we maar gelijk voor goede regenreserve moeten gaan.

 

Zou je het typenr. of omschrijving kunnen geven voor die multiswitch oplossing, link naar webshop in prive bericht wellicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 55 aansluitingen wilt hebben is 5 voldoende, als elk appartement twee aanluitingen moet hebben en je dus 110 aansluitingen nodig hebt, zou je inderdaad 10 van die switches moeten hebben. Dat is geen werkbare situatie en voor elke switch heb je een schotel nodig met ontvangst van de gewenste satellieten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 Op een imvestering als deze denk ik dat we maar gelijk voor goede regenreserve moeten gaan.

 

 

Ik denk dat je beter in een sneeuwreserve kunt investeren of heb je iemand permanent met bezem en stoffer paraat om de ontvangst te waarborgen?

 

Misschien moet je schotel verwarming overwegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...