Ga naar inhoud


4G band stopfilter tbv storingsvrije ontvangst DVB-T zelf maken


iemand

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

het 4G GSM-netwerk stoort de ontvangst van DVB-T.

Nu kun je er kant er klare filter voor kopen, maar kwou dit eens zelf proberen te maken.

Wie heeft meer info hierover ?

 

Bedoeling is dat alles onder 790/800 Mhz wordt doorgelaten; dus ook de DC tbv antenne versterker (DC-pass).

post-43581-0-94317100-1399737233_thumb.jpg

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij erg moeilijk om een goed brick-wall filter zelf te bouwen zonder geavanceerde meetapparatuur en de nodige kennis.

Nu twijfel ik niet aan je kennis maar wil je werkelijk je tijd daar aan besteden terwijl die filters voor een paar duiten te koop zijn?

 

Ik ben trouwens van mening dat dit hele storingsprobleem door de ontvanger opgelost moet worden. Die moet hiertegen imuum zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf maken ?,zal wat hoogfrequent betreft een moeilijke zaak worden,en voor het geld hoef je het niet te doen,n.l. +- €20-

Of het Filter helpt ? Ik heb vorig jaar bij een kennis ,ex vriend,een DVB-T ant. met ingebouwde versterker geplaatst waarbij het filter al is ingebouwd .als het goed is,echter het effect was nul,nul,dus spaar je de moeite om te trekken aan aan een bijna dood paard,daar DVB-T in NL waarschijnlijk een afgelopen zaak is,daar KPN er geen brood in ziet ,en de resterende  frequenties zullen hoogst waarschijnlijk t.z.t .wel voor het 4G en of andere doeleinden worden gebruikt.

Het enige wat helpt is de  storing bij de bron aan pakken ,ehh natuurlijk niet met een IED  ,maar het agentschap voor telecom benaderen,of er wat aan gedaan word is nog maar de vraag.

 

ik heb overigens meerdere ontvangers uitgeprobeerd ,was  allemaal de zelfde storing , het signaal werd compleet weggedrukt.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het berekenen is simpel bv LC -netwerk, heb je gelijk DC-pass

 

Leuk stukje theorie op

http://en.wikipedia.org/wiki/Chebyshev_filter

 

en een kant en klare berekening op

 

http://www.wa4dsy.net/cgi-bin/lc_filter?FilterResponse=Lowpass&poles=9&cutoff=790&funits=MHZ&Z=75

 

maar het bouwen en afregelen is een uitdaging.

 

Boven 500 Mhz wordt meestal met stripline-spoelen gewerkt.

Dus dan alleen nog regelbare c-tjes erop.

 

LEuk stukje theorie

http://zulsidi.tripod.com/ThesisLPFDraf.pdf

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om zo stijl te kunnen notchen gebruikt men vaak een SAW filter. Probleem is vaak dat die moeilijk te krijgen zijn voor "1 stuks". Vaak is dan de aanschaf van een bestaand filtertje goedkoper.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is hem dan geworden; 8,95 excl. verzendkosten. Kan ik hem toch niet zelf voor maken.
Is wel zo opgebouwd als ik zelf ook had uitgedacht.
En heeft de DC-pass, doordat de spoelen in serie staan.

Spec's van de leverancier: GOOBAY 67512 Blocking filter for DVB-T, coax-jack/coax-plug

 

Frequency range: 5 - 790 MHz

  • Lock range: 790 - 2050MHz
  • Continuity range: 5 - 790MHz
  • Spear Depth:-50dB
  • Extra small insertion loss: <1dB
  • DC Pass

Resultaat: werkt prima; 4G stoort niet meer op m'n DVB-T-TV

p.s.

Ook nog een proefje gedaan met TF6000-COK ontvanger van Digitenne; die was aardig ongevoelig voor 4G.

post-43581-0-15505600-1400672500_thumb.jpg

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wat was het effect waardoor je wist dat het LTE-interferentie was?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat "made in China" op. Dan krijg ik gelijk rode vlekken in mijn nek. :grin:

Binnen korte tijd kun je dat filter in de cruncher gooien want het ziet er naar uit dat nog een stuk van de bovenste UHF band naar de 4G  providers gaat.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was het effect waardoor je wist dat het LTE-interferentie was?

 

Ernstige blokvorming in beeld, wegvallen geluid. 

En dat NIET als ik de GSM uit had staan.

 

en ... kheb net een GSM met 4G data-abo.

 

En ja TV in caravan is nu zonder Digitennekastje want de nieuwe LED-TV heeft ingebouwde o.a. DVB-T2 (oftewel HD-) tuner.

Helaas zit daar dan blijkbaar geen (selecteerbaar) bandfilter in en ik denk gewoon een breedbandtuner.

Nu hangt ie er extern voor en zijn de problemen behoorlijk minder.

Kmoet de met de telefoon op minder dan 1 meter afstand wil er storing ontstaan.

p.s. Tijdens die test doe ik dan even dmv een APP de internetsnelheid testen om 4G even te gebruiken.

 

 

JIj hebt zo te lezen in jou thread een GSM-mast op 100 Mter afstand staan. Tja 4G heeft sinds kort landelijke dekking; zijn we dus niet meer de enige met klachten.

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ernstige blokvorming in beeld, wegvallen geluid.

En dat NIET als ik de GSM uit had staan.

 

en ... kheb net een GSM met 4G data-abo.

 

En ja TV in caravan is nu zonder Digitennekastje want de nieuwe LED-TV heeft ingebouwde o.a. DVB-T2 (oftewel HD-) tuner.

Helaas zit daar dan blijkbaar geen (selecteerbaar) bandfilter in en ik denk gewoon een breedbandtuner.

Nu hangt ie er extern voor en zijn de problemen behoorlijk minder.

Kmoet de met de telefoon op minder dan 1 meter afstand wil er storing ontstaan.

p.s. Tijdens die test doe ik dan even dmv een APP de internetsnelheid testen om 4G even te gebruiken.

 

 

JIj hebt zo te lezen in jou thread een GSM-mast op 100 Mter afstand staan. Tja 4G heeft sinds kort landelijke dekking; zijn we dus niet meer de enige met klachten.

Dat was ik niet maar je zou dit zelfde verhaal nog even kunnen melden in die draad.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...