Ga naar inhoud


DVB-T VERSTERKER voor in de mast?


paulvr

Aanbevolen berichten

Ik denk erover om maar helemaal met de kabel te stoppen. Voor CanalDigitaal gebruik ik een gewoon basispakketje (setupbox) waarin zich geen Belgische zenders bevinden. Nou kan ik wel naar een duurder abonnement upgraden, maar eerst zou ik eigenlijk weleens willen proberen of ik het niet via Genk binnen kan halen, in de anloge tijd was dat ook een optie.

 

Nou kan ik naast mijn hoog-rendements UHF antenne ook nog wel een antenneversterker met bijbehorende voeding uit de hoed toveren, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat mijn dvb-t ontvanger ook een keurige 5V kan produceren om een versterker te voeden. Helaas is men echter de techniek van vroeger volslagen vergeten en worden er alleen maar hele simpele korte-afstands antennes met ingebouwde versterker op 5 Volt aangeboden.

 

Mijn vraag is nu: weet er iemand hier of er gebaseerd op deze moderne ontwikkeling ook moderne zeer ruisarme UHF versterkers bestaan die op 5V werken? De techniet heeft niet stilgestaan en ik kan me voorstellen dat er nu voor weinig geld veel krachtiger en tevens ruisarmere versterkers voor een habbekrats gemaakt zouden kunnen worden dan vroeger het geval was. Maar of dat daadwerkelijk ook gebeurt???

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Over welke "hoog-rendementsantenne" heb je het? Merk/type/specificaties ev. foto?

 

Nijmegen zit op 100 km van Genk, dus een richtantenne, horizontaal geplaatst, op hoogte (dak) zal zeker nodig zijn lijkt mij.

Ik zit zelf op 59 km van Schoten en kan met een zolderantenne de VRT maar net, en soms net niet ontvangen.
De antenne in de mast van Genk zit wel 85 m hoger, dus dat scheelt ook in jouw voordeel.

 

Als je kabelverliezen te groot zijn, kan je nog een versterker vlak na de antenne plaatsen.

De oude versterkers hadden een eigen voeding, dus als je nog zo'n versterker hebt, dan zou je ook de bijbehorende voeding moeten hebben.

Denk er wel aan dat als je geen antenne met een 5 V gevoede versterker gebruikt, je de 5 V spanning in de ontvanger moet uitschakelen! En als dat niet kan, een DC-sperfilter plaatsen in de coaxleiding, wat dan uiteraard wel dan ook weer een verlies van HF-signaal geeft.

Laat hier even weten wat je gaat doen cq. wat je resultaten zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul, als je in de analoge tijd op jouw lokatie de Belgische kon ontvangen maak je een redelijke kans dat het nu digitaal ook lukt,daar vroeger het lang niet altijd mogelijk was deze zenders te onvangen op div. lokaties in Nijmegen.

De sterkte van het signaal was erg verschillend in de stad ,zelfs binnen een afstand van 500m in Nijmegen oost zat er veel verschil in de sterkte ,en kwam soms maar net boven de ruis uit ,en zelfs met een Ruisarme 20 db versterker was het vaak niet mogelijk een fatsoenlijk beeld te krijgen .

Let er wel op dat de versterker Ruisarm is,anders heeft het weinig zin,maar ja proberen gaat natuurlijk altijd ,voordeel ten op zichte van vroeger is dat ze nu op kan.25 uitzenden ,dus een stuk gunstiger als vroeger op kan 62.

En ,op een plat dak werkt een stuk makkelijker.

Ps ik heb hier nog het ea aan  versterkers liggen uit de annaloge tijd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

...voordeel ten opzichte van vroeger is dat ze nu op kan.25 uitzenden ,dus een stuk gunstiger als vroeger op kan 62.

62 was het tweede net vanaf Schoten. Genk was 44 en 47. (Hier zag ik nog een oud lijstje).

Vermogen was in die tijd wel het 10-voudige (200 kW) t.o.v. nu (20 kW). Geen idee of dat nu met DVB-T, maar lagere frequentie, nu hetzelfde bereik geeft.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk project, oude tijden herleven! DVB-T heeft zelfs met 10% zendvermogen t.o.v. analoog nog winst. Althans ten opzichte van ruisvrij analoog. Voor DVB-T is in de regel tussen de 11 en 18 dB signaal/ ruis afstand nodig (zender parameter afhankelijk). Bij analoog werd voor een behoorlijk beeld 43 dB aangehouden.

Pas wel op met storing vanuit Langenberg, die gebruikt ook kanaal 25. Weliswaar anders gepolariseerd maar het zou in een ongunstige situatie een rol kunnen gaan spelen. In dat geval is een antenne opstelling met natuurlijke afscherming in de richting oost aan te bevelen. Met condities krijg je ook Smilde er nog bij op de achterkant. Die heeft in de analoge tijd de zender Genk in die regio ook al om zeep geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Let er wel op dat de versterker Ruisarm is,anders heeft het weinig zin,maar ja proberen gaat natuurlijk altijd ...

Ps ik heb hier nog het ea aan versterkers liggen uit de annaloge tijd .

Hoe weet ik of een versterker ruisarm is?

Ik heb hier ook nog oude versterkers liggen maar ik vraag mr af of die het wel doen.

Verder een Ranex campingantenne met ingebouwde antenneversterker en enkele KPN antennes met ingebouwde antenneversterker (5V).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of een antenne versterker ruisarm is wordt hoofdzakelijk bepaald door de gebruikte componenten aan de ingang van de versterker.

Bij de meeste gangbare versterkers welke er te koop zijn zal je tevergeefs naar die specificaties zoeken.

 

Veel beter kan je een ruisarm signaal aan een eventuele versterker aanbieden, door meer geld in je antenne te steken, dat is namelijk de meest ruisarme versterker welke er op dit moment te koop is.

Een meer elements richtantenne is een veel betere oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens, maar wat als je dat al doet en het signaal is nog steeds erg zwak?

Dus net bij de antenne ontvang ik net genoeg signaal, maar dat moet dan door een ca. 20m coax plus ev. nog koppelfilter en splitter.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas wel op met storing vanuit Langenberg, die gebruikt ook kanaal 25. Weliswaar anders gepolariseerd maar het zou in een ongunstige situatie een rol kunnen gaan spelen. In dat geval is een antenne opstelling met natuurlijke afscherming in de richting oost aan te bevelen. Met condities krijg je ook Smilde er nog bij op de achterkant. Die heeft in de analoge tijd de zender Genk in die regio ook al om zeep geholpen.

Ik denk dat je eerder last hebt van WDR-Dortmund. Die komt het sterkste binnen in Nijmegen volgens FMSCAN.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede hoog-rendements antenne samen met een goede ontvanger heeft geen versterker nodig.

 

Nou, het is wel duidelijk dat jij vroeger nooit aan TV DX hebt gedaan! Wat dacht je van de kabelverliezen per meter op UHF frekwenties? Ik heb in mijn redactionele tijd voor Benelux DX club en andere bladen behoorlijk veel vergelijkende onderzoeken gedaan, niet alleen met consumentenproducten als Polytron, Fuba, Astro en Hirschmann maar ook met professionele "brandkasten" zoals die van Triax. Hierbij bleek dat de ruisfactor een evengrote maar lang niet altijd grotere rol speelde als de versterking. Maar één ding is duidelijk, een onversterkte antenne haalt op UHF gebied altijd veel minder binnen dan een versterkte. Dat is ook nog zo op VHF band III, alleen op FM gebied zie je dat de antenneversterker niet zelden overload verschijnselen oplevert bij de hoge kwaliteitstuners waarover goede DX-geschikte FM tuners beschikken en uiteraard dat de kabelverliezen op de lagere frekwenties minder groot tot verwaarloosbaar zijn.

aangepast door paulvr
  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-40587-0-96342000-1400924517.jpg[attachment=14064  Dan kun je ,als het signal nog steets erg zwak is de ruisarme versterker toepassen,ether de meeste versterkers zijn van het gangbare breedband type ,en dus niet ruisarm ,ook dat kpn  spul ,dat is allleen bedoelt voor sterke signalen ,niet voor DX.

Een Triax 20055 UHF 25db daartegen is voor dit doel wel geschikt dit is wel een ruisarme UHF versterker ,echter deze werken alleen op 24v.

Voor meer specifikatie's kun je het beste in een katalogus kijken van bijv  Triax, Polytron en Kathrein ,net welk merk je wild ,of hebt.,bij google zul je nix vinden daar deze verst werd.gemaakt al ruim voor dat Google bestond en het Internet ook nog niet..

Ook is het mogelijk een verst.die alleen voor een bepaald(e) is Kanalen te gebruiken , er zijn er bij die je zelf in kunt stellen ,en er zijn er die alleen een vast ingesteld gebied.

Ik heb hier nog een katalogus liggen van Mitan Technologies 2012  uit Italie  daar staat ook het ea in .

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul, als je in de analoge tijd op jouw lokatie de Belgische kon ontvangen maak je een redelijke kans dat het nu digitaal ook lukt,daar vroeger het lang niet altijd mogelijk was deze zenders te onvangen op div. lokaties in Nijmegen.

De sterkte van het signaal was erg verschillend in de stad ,zelfs binnen een afstand van 500m in Nijmegen oost zat er veel verschil in de sterkte ,en kwam soms maar net boven de ruis uit ,en zelfs met een Ruisarme 20 db versterker was het vaak niet mogelijk een fatsoenlijk beeld te krijgen .

Let er wel op dat de versterker Ruisarm is,anders heeft het weinig zin,maar ja proberen gaat natuurlijk altijd ,voordeel ten op zichte van vroeger is dat ze nu op kan.25 uitzenden ,dus een stuk gunstiger als vroeger op kan 62.

En ,op een plat dak werkt een stuk makkelijker.

Ps ik heb hier nog het ea aan  versterkers liggen uit de annaloge tijd .

Hoi Columbo,

 

Dank voor je advies en aanbod. Tja, dat van die kanaal 25 is voor mij helaas een tegenvaller omdat ik vroeger een speciale set Fub XC391 A antennes had (kanaal 21-33) die ik gebruikte voor de ontvangst van zenders als Crystal palace, Lille en Mezières-Charleville. Dat antennetype geeft uiteraard veel meer rendement dan een antenne voor de hele UHF band maar dat is - helaas - voltooid verleden tijd, ik heb ze ooit voor een habbekrats versjacherd.

 

Dat geldt trouwens ook voor mijn beste mastversterker, een Polytron 31 dB versterker. Maar ik weet ook niet of de huidige digitale techniek misschien wel minder eist op het gebied van versterking en meer waar het ruisonderdrukking betreft. Ook vraag ik me af in hoeverre een lijnversterkertje zoals we die in lange satkabels gebruiken misschien een alternatief vormen, vaak zijn ze 50-2000 MHz en dan dekken ze de UHF band prima af. Alleen weet ik niets over de mate waarin ze versterken en ruisen. het zal wel een kwestie van uitproberen worden.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over welke "hoog-rendementsantenne" heb je het? Merk/type/specificaties ev. foto?

 

Nijmegen zit op 100 km van Genk, dus een richtantenne, horizontaal geplaatst, op hoogte (dak) zal zeker nodig zijn lijkt mij.

Ik zit zelf op 59 km van Schoten en kan met een zolderantenne de VRT maar net, en soms net niet ontvangen.

De antenne in de mast van Genk zit wel 85 m hoger, dus dat scheelt ook in jouw voordeel.

 

Als je kabelverliezen te groot zijn, kan je nog een versterker vlak na de antenne plaatsen.

De oude versterkers hadden een eigen voeding, dus als je nog zo'n versterker hebt, dan zou je ook de bijbehorende voeding moeten hebben.

Denk er wel aan dat als je geen antenne met een 5 V gevoede versterker gebruikt, je de 5 V spanning in de ontvanger moet uitschakelen! En als dat niet kan, een DC-sperfilter plaatsen in de coaxleiding, wat dan uiteraard wel dan ook weer een verlies van HF-signaal geeft.

 

Laat hier even weten wat je gaat doen cq. wat je resultaten zijn.

Dag Alex,

 

Ik ben een voormalig TV-DX-er en heb aan antennemateriaal nog wel het een en ander in huis waaronder twee top-antennes van Hirschmann en maar liefst vier Kathrein antennes waar ik eventueel zelfs een quadrant mee kan opbouwen(!). Zowel een van de Hirschmanns als de vier van Kathrein zijn ooit voor tests gebruikt maar daarna nooit meer dus nog fonkelnieuw. Mijn hoofdprobleem ligt in het feit dat ik in het laaggelegen deel van Nijmegen (West) woon en dat kan wel eens funest blijken te zijn. En verder heb ik helaas niet meer de topversterkers van destijds in huis, allemaal weggegeven of weggeruild dus ik zal het eerst eens met meer gemiddeld spul moeten uitproberen.

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...